SHAKLEE RELATED

APAKAH PUNCA KEMURUNGAN SELEPAS BERSALIN?

Baru-baru ni dalam group secret Adaa di whatsapp ada membincangkan tentang kemurungan selepas bersalin. Salah seorang customer kami ada yang mengalami masalah ini dan kisahnya amat menyedihkan..Sebenarnya ramai wanita yang mengalami masalah ni tapi mereka tidak sedar..dan kemurungan selepas bersalin ni bukan sahaja tahap yang orang panggil ‘gila meroyan’ tu ye, tapi sebarang rasa tertekan, depresi selepas bersalin itu juga dikira kemurungan..

SIMPTOM KEMURUNGAN
SIMPTOM KEMURUNGAN

Selepas bersalin, ibu2 semua..pernah tak korang rasa:

  • Putus asa
  • Rasa bersalah
  • Terlalu letih
  • Muram
  • Selalu menangis
  • Gelisah
  • Terperangkap

Rasanya ramai kan yang pernah alami ni? Biasanya lepas melahirkan akan ada masa kita rasa perkara-perkara diatas, itu normal..tapi kalau ianya berlanjutan, dan lambat hilang, itu mungkin tanda kita mengalami kemurungan!

Sebenarnya apa punca kemurungan ni, macam mana ianya boleh berlaku? Kalau sesuatu yang kita boleh elak, mestilah kita nak elak kan?

Bila kita melahirkan anak, macam-macam perubahan baru berlaku dalam hidup kita kan..dan kadangkala kita rasa susah nak ‘cope’ dengan situasi..mula terfikir macam-macam..dari segi kewangan ke, siapa nak jaga kita, anak kita atau anak-anak yang lain sekiranya sudah mempunyai anak sebelum tu..macam-macam.

kadang-kadang benda kecil pun kita rasa terlalu berat dan membebankan..contohnya selepas melahirkan, kita mesti nak menyusukan anak..proses penyusuan yang sukar pun boleh menyebabkan kita stress betul tak? sebab tak semua ibu sama, tak semua anak juga sama..ada yang senang menyusu ada yang kurang mahir menyusu dan memerlukan usaha yang lebih dari pihak kita..dengan badan yang lemah, mental yang rapuh, kita mudah rasa tak yakin, keseorangan dan sebagainya..sebab tu sokongan orang sekeliling sangat perlu.

Punca kemurungan tiada yang pasti. Tiada siapa tahu, tapi kemungkinan penyebab atau pencetus kemurungan ini ialah:here

Perubahan emosi yang mungkin boleh mencetus kemurungan:

  • bayi anda dilahirkan pramatang
  • proses kelahiran yang sukar atau tarumatik
  • anda mempunyai masalah fizikal kerana kelahiran itu , seperti anemia atau masalah lemah kawalan kencing
  • bayi anda mempunyai masalah kesihatan
  • Anda sukar untuk menyusukan bayi.
  • Bayi anda mempunyai pola menyusu dan tidur yang tidak teratur
  • Menghadapi masalah dengan perumahan , kerja , atau wang .
  • Menghadapi masalah rumahtangga .
  • Sukar untuk menyesuaikan diri dengan perubahan dalam hubungan dengan keluarga dan rakan-rakan anda .
  • Tidak mempunyai sokongan yang cukup dari pasangan anda , keluarga atau rakan-rakan.
  • Merasa terpencil , dan menghabiskan banyak masa di rumah.
  • Rasa terbeban dengan tanggapan dan harapan orang lain yang ingin meliahat anda sebagai ibu yang hebat.
  • Ada perasaan sedih yang berkaitan dengan pengalaman masa lalu  seperti ketiadaan atau kematian ibu atau bapa.

ini mungkin sebahagian daripada punca nya, selebihnya tiada siapa yang pasti. Yang pastinya, kekuatan emosi dan fizikal tu sangat penting..kita kena persiap diri..jika rasa sedih, cepat2 cari bantuan..sokongan. jangan biarkan ianya berlanjutan.

Ok, nanti insyaAllah Adaa sambung lagi pasal kemurungan ni ok?

 

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 

 

 

 

Advertisements
Uncategorized

KEMURUNGAN SELEPAS BERSALIN DIKALANGAN LELAKI?

Selalu sangat kita dengar kemurungan atau biasanya meroyan lepas bersalin..keadaan yang paling tidak menyenangkan  bagi ibu-ibu selepas bersalin kan? Ada orang kata, tertekan, ada yang kata, gila..macam-macam..

Tahu tak, kemurungan ni bukan sahaja boleh berlaku kepada ibu? Bapa juga boleh mengalami kemurungan selepas bersalin walaupun yang melahirkan anak tu si Ibu hehe

The researchers analyzed 43 studies of 28,004 fathers that looked at paternal depression between the first trimester and the first year of the babies’ life. Of these, 10.4% of dads were depressed. By contrast, 4.8% of men in general population are depressed.-here

 

Kalau ibu, kita biasa lihat dia menangis, meratap, kadang2 stress tak bertempat, murung, tak gembira, menyampah dekat baby baru lahir tu, kdang2 tak hiraukan bayi menangis..ada lagi macam2 simptom yang lebih teruk..

Macam mana pulak simptom dikalangan bapa ni? Adakah sama?

POSTPARTUM-DEPRESSION
POSTPARTUM-DEPRESSION

Symptoms of PND (postnatal depression) in men include:

  • tiredness, headaches and pain
  • irritability, anxiety and anger
  • loss of libido
  • changes in appetite
  • feelings of being overwhelmed, out of control and unable to cope
  • a tendency to take risks
  • changes to sleep patterns, especially a lack of sleep
  • feelings of isolation and disconnection from partner, friends or family
  • withdrawal from intimate relationships and from family, friends and community life
  • increased hours of work as a part of the withdrawal from family
  • increased use of drugs or alcohol instead of seeking treatment for depression.

Note: paternal PND is still unrecognised in psychiatric diagnostic literature. It’s assumed that some of the symptoms of paternal PND are similar to those in maternal PND. But it’s believed that paternal PND is much more variable and inconsistent than maternal PND.

 Apa yang menyebabkan berlakunya kemurungan?

Some factors that contribute to men experiencing PND are the same for women. Factors common to men and women can include:

  • a lack of social and emotional support
  • personality characteristics
  • stress and changes in relationships (particularly the couple relationship)
  • a lack of sleep
  • loss and grief issues
  • difficulty adjusting to the changes associated with the transition to parenthood
  • unmet prenatal expectations
  • a negative or traumatic birth experience (the way men experience childbirth might have some influence on their subsequent emotional wellbeing).

Other factors are specific to men. These can include:

  • the impact of changing social roles for fathers in the family
  • attitudes towards fatherhood and masculinity – men are less likely to talk about how they feel, and it’s important to them that they seem like they’re coping
  • a change in family dynamics – some men might feel excluded from the parenting role or from the relationship with their partner, which can result in resentment towards the baby
  • worries about extra responsibilities, financial burdens and managing the stress of work
  • unmet expectations about having sex again in the early postnatal period
  • pregnancy, particularly early on – this appears to be the most stressful period for a man in the transition to fatherhood. This might be because of the changes in his partner’s body, how supported and included he feels, concern about the impending changes to his life, and feelings of uncertainty about his role in caring for his partner
  • a lack of opportunities to bond with the baby until after birth, unlike mothers, who can bond during the pregnancy.

Some men experience PND in conjunction with their partner’s depression, and studies have shown that maternal and paternal depression are highly correlated. Men report that their partner’s PND causes disruption in their lives and their relationship with their partner. Male partners can experience fear, confusion and a sense of helplessness that they’re unable to help the baby’s mother overcome her depression. They can also feel a sense of disconnection and alienation from their partner.

SOURCE: HERE

Ada tidaklah berniat nak mengulas panjang tentang ni..cukup dengan mengetahui simptom dan penyebab kemurungan ini boleh berlaku.

Kelahiran orang baru memang membahagiakan..tetapi pada masa yang sama, banyak perkara baru yang perlu dihadapi..jadi baik ibu atau ayah, masing2 ada peranan yang perlu dipenuhi..Kalau dah namanya berkeluarga, jadi kene sama2 pikul..ayah tak boleh asyik menharapkan ibu, ibu pon sama..masing2 perlu memahami pasangan..

Melahirkan anak bukan sesuatu yang mudah..ibu bertarung nyawa nak mengeluarkan seorang insan..besar pulak tu..hehe dan bukan sahaja kelahiran, malah proses mengandung, melahirkan, selepas bersalin, semuanya satu perkara baru..dan melibatkan emosi, keletihan..macam2..walaupun depression ni boleh berlaku dikalangan lelaki, tetapi ianya lebih kerap berlaku dikalangan ibu..maklum sajalah, wanita lebih beremosi..Jadi, bapa2, sila tough sket ye..bantu isteri anda..

MY PRECIOUS

Ibu juga janganlah membuli suami anda pulak..dengan alasan takut kene kemurungan..hihi tu mengada namanya..Jadi, work as a team, saling menyokong..InsyaAllah..sama2 tak kena kemurungan 😀

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::