#CADANGAN DAN SET RAWATAN · #MASALAH KESIHATAN · CAROTOMAX · PEPPERMINT-GINGER PLUS · SHAKLEE RELATED · VITAMIN C · VITAMIN E COMPLEX · VIVIX

CARA ATASI MASALAH ANGIN

Dalam entry Adaa sebelum-sebelum ini (sila klik link untuk entry tersebut), Adaa ada menerangkan tentang apa itu asid refluks, masalah angin, gerd, cara rawatan melalui perubatan atau semulajadi, pengalaman Adaa sendiri dan apa vitamin yang Adaa ambil- SINI

Kali ini Adaa akan berikan cara atasi masalah angin dengan memberikan cadangan vitamin yang sesuai dengan masalah angin ni. Semoga membantu.

APA ITU ASID REFLUKS/MASALAH ANGIN

Orang kita selalunya menggambarkan asid refluks ni sebagai masalah angin. Asid refluks ialah keadaan dimana asid didalam perut kita kembali naik ke saluran makan atau esofagus.

gerd.jpg

Keadaan ini boleh mencetuskan pedih ulu hati iaitu terasa pedih di bahagin dada. Asid refluks boleh menjadi GERD iaitu keadaan yang lebih serius. Simptom lain termasuklah batuk, sendawa berlebihan, sakit tekak, pening, rasa tercekik, sakit dada, sukar tidur dan kesukaran untuk menelan. Keadaan ini boleh dibantu atau dikurangkan dengan pengambilan ubat, mengamalkan cara hidup dan pemakanan yang lebih seimbang dan pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin tertentu.

 CARA ATASI MASALAH ANGIN DENGAN VITAMIN

Sebelum ini Adaa sudah pun terangkan cara atasi masalah angin ini melalui ubat dan juga semulajadi (boleh klik link diatas tadi). Kali ini Adaa akan terangkan pula cara atasi masalah angin dengan penggunaan atau pengambilan vitamin.

Vitamin sahaja belum dapat dibuktikan dapat menyembuhkan sepenuhnya masalah angin, asid refluks dan gerd, lebih banyak kajian diperlukan. Namun, kajian keatas vitamin-vitamin ini mampu membantu dalam merawat masalah angin, asid refluks dan GERD.

BCOMPLEX

Vitamin B complex mengandungi 8 komponen vitamin B ( niacin, folic acid, biotin, riboflavin, thiamin, Vitamin b-6, vitamin b-12, pantotenic acid) dan ianya telah terbukti secara klinikal dapat mengurangkan masalah asid refluks/gerd. –sumber

Asid folik , Vitamin B-6, Vitamin B-12

Vitamin B ini dikatakan mampu mengurangkan simptom masalah angin dan asid refluks. Asid folik boleh didapati dalam kekacang dan sayuran berdaun hijau. Vitamin B-6 pula boleh didapati melalui daging, ayam, kekacang, bijirin penuh, buahan dan sayuran.

Vitamin B-12 memainkan peranan penting dalam penghasilan sel darah merah termasuklah memastikan fungsi dan kesihatan tisu saraf.  Jika kita mengambil ubat dalam jangka masa panjang, ianya boleh menyebabkan badan kita kekurangan Vitamin B-12 ini. Jadi amat penting untuk kita pastikan badan kita tidak mengalami kekurangan Vitamin B-12 bagi menjamin kesihatan saraf.

Satu lagi simptom yang kerap dirasakan adalah berdebar, sesak nafas, sentiasa bercelaru, risau dan stress. Ini mungkin disebabkan oleh kekurangan serotonin iaitu sejenis ‘neurotransmitter’ di otak yang bertanggungjawab dalam perubahan mood, sistem pernafasan dan perubahan suhu badan. Kadangkala, masalah angin kita mungkin tidak terlalu serius, tetapi jika disertakan dengan kekurangan serotonin ini, ianya akan menjadikan keadaan lebih teruk.

Niacin (vitamin B-3)

Niacin memainkan peranan penting dalam penghasilan serotonin. Kekurangan niacin dan ‘precursor’nya iaitu tryptophan, boleh menyebabkan meningkatkan risiko untuk mendapat masalah depresi. Pengambilan makanan yang kaya dengan dengan niacin dapat membantu meningkatkan tahap tryptophan dan gabungan keduanya mampu meningkatkan penghasilan serotonin. Makanan yang kaya dengan niacin termasuklah juga makanan tenusu, kekacang, bijirin, daging, telur dan ikan.

Vitamin B-6 juga mampu membantu meningkatkan penghasilan serotonin. Vitamin ini membantu menukarkan tryptophan kepada serotonin. Sumber makanan yang kaya dengan serotonin termasuklah makanan laut seperti tuna dan salmon, ayam, hati, nasi, kacang, tembikai dan pisang.

Asid folik dan vitamin B-6

Kedua-dua komponen vitamin B ini juga dikatakan membantu dalam penghasilan serotonin yang juga banyak mengawal perubahan emosi dan mood seseorang. Ia juga memainkan peranan penting dalam fungsi otak dan kesihatan mental.

*Kajian menunjukkan Vitamin B mampu melegakan simptom dalam mengatasi masalah angin dan ianya diambil bersama beberapa vitamin lain. Walaubagaimanapun, pengambilan Vitamin B SAHAJA tidak dapat dipastikan dapat melegakan simptom tersebut.

ANTIOKSIDAN

Kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Gastroenterology mencadangkan yang antioksidan dapat memberikan kesan positif terhadap masalah angin, asid refluks dan GERD-sumber . Antioksidan seperti Vitamin A,C & E sangat penting dalam melindungi sel yang rosak akibat molekul yang tidak stabil dipanggil ‘free radical’. Sel ini boleh menyebabkan kanser. Antioksidan juga membantu melindungi diri kita dari jangkitan dan penyakit.

VITAMIN A & VITAMIN C

University of Maryland Medical Center menasihatkan supaya mengambil makanan kaya dengan antioksidan bagi membantu mengatasi masalah angin dan asid refluks. Sebarang kerosakan sel akibat free radical atau jangkitan penyakit boleh menyebabkan simptom berkaitan masalah angin, asid refluks dan GERD menjadi bertambah teruk. Jadi, amat penting untuk kita memastikan pengambilan antioksidan kita mencukupi setiap hari.

Pengambilan Vitamin A dan Vitamin C Boleh membantu kesihatan sistem penghadaman dan mengurangkan serta melegakan simptom masalah angin tadi. Sumber makanan yang kaya dengan Vitamin A adalah telur, hati, keledek, lobak merah dan bayam manakala sumber makanan bagi Vitamin C adalah lada benggala, brokoli, oren, lemon, limau nipis dan kiwi.

VITAMIN E

Vitamin E merupakan satu lagi antioksidan yang mampu melawan jangkitan dan melegakan simptom berkaitan masalaha angin, gerd dan asik refluks. Sumber makanan bagi Vitamin E termasuklah minyak zaitun, bayam, kacang dan avokado.

*Pengambilan Vitamin 100% sahaja belum dibuktikan dapat merawat masalah asid refluks, masalah angin dan GERD. Atau ianya mungkin tidak cukup dengan hanya mengamalkan pengambilan vitamin. Tetapi dengan pengambilan vitamin disertakan perubahan gaya hidup, pengambilan makanan berkhasiat mungkin mampu melegakan dan mengatasi masalah angin. Sekiranya masalah angin semakin membimbangkan, adalah lebih baik anda segera berjumpa dengan doktor bagi mendapatkan rawatan.

#CADANGAN SET%2FRAWATAN.png

Di Shaklee kami mempunyai produk yang telah terbukti kualitinya dan telah bertahan lebih 50 tahun dipasaran.

BCOMPLEX: Lengkap dengan 8 komponen vitamin B dan mempunyai sistem penyerapan bioaktif (penyerapan asid folik dengan lebih berkesan) . Para saintis Shaklee telah mencipta asid folik secara semulajadi yang pertama di dunia dengan kadar serapan yang sangat tinggi dan berkualiti. Asid folik yang semulajadi tidak mudah diserap oleh tubuh dan hampir 90% asid folik dipasaran bersifat sintetik.

Cara memilih b complex yang baik

  • Mengandungi kesemua 8 komponen vitamin (kebanyakan dipasaran tidak lengkap kerana sesetengah komponen seperti biotin adalah mahal dan bagi mengurangkan kos, mereka tidak meletakkan sesetengah komponen vitamin B tersebut.)
  • Harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin
  • Pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, B3, dan B12 tidak terlalu besar
  • Elakkan pengambilan Vitamin Bcomplex yang menawarkan rumusan larut air (sustain release)

CAROTOMAX– Merupakan antioksidan yang sangat baik dan membantu memeliharan membran mukosa perut dan usus. ia juga membantu meningkatkan sistem imun badan serta mengurangkan bengkak

Perlu diingatkan, Vitamin A  tidak boleh diambil secara berlebihan. Ini adalah kerana ia merupakan salah satu vitamin larut lemak dan jika diambil melebihi dos yang ditetapkan, ia akan tersimpan di dalam organ-organ dalaman kita terutamanya hati.Dalam kata lain, ianya boleh menjadi toksik sekiranya diambil berlebihan 

Carotomax shaklee berbeza dari yang lain kerana ia dalam bentuk provitamin A (bentuk paling selamat), yang mana HANYA akan diaktifkan apabila ia diperlukan sahaja. Jadi tiada kes Vitamin A tersimpan dan menjadi toksik seterusnya membahayakan kesihatan. Jadi, jika ingin mendapatkan sumber Vitamin A yang selamat, anda perlu dapatkan carotomax shaklee. 

VITAMIN C– Vitamin C shaklee berbeza dengan vitamin c dipasaran kerana ianya bersifat ‘sustained release’. Ini bermaksud, bagi setiap biji Vitamin C shaklee (500mg), hanya 100mg akan dilepaskan kedalam sistem badan setiap jam. Jadi ianya akan kekal dalam sistem badan kita sekurang-kurangnya 5 jam. Lebih baik lagi, tiada Vitamin c yang akan terbazir dan disingkirkan melalui air kencing. Bagi Vitamin C yang tidak mempunyai sifat pembebasan secara berterusan ini, jika diambil dalam dos yang besar, ianya akan membazir kerana badan kita hanya boleh menyerap Vitamin C dalam kuantiti tertentu pada satu-satu masa dan selebihnya hanya akan disingkirkan.

VITAMIN E COMPLEX– Vitamin E shaklee dilengkapi dengan grape seed extract yang sangat penting untuk pengaliran darah yang lancar dan kesihatan saluran darah yang baik. Ia juga merupakan Vitamin E paling lengkap dipasaran. Mengandungi 10mg selenium semulajadi yang membantu tubuh kita menyerap vitamin E, memelihara membran sel, sel darah merah dan tisu otot. Ianya juga adalah penyahtoksik semulajadi logam berat seperti raksa, kadmium.

PEPPERMINT GINGER PLUS–  Kombinasi 4 herba dari Barat dan Timur, dan dihasilkan dibawah prosedur standard dengan melalui penggunaan teknologi terkini. Secara klinikal, ianya sangat membantu dalam merawat atau mencegah masalah loya, gastrik, mabuk laut, sendawa dan penghadaman, Penting dalam pencernaan dengan merangsang pengaliran cecair pencernaan semulajadi. Jika perut menghadapi masalah pencernaan, itu yang menyebabkan kita rasa kembung, angin.

VIVIX– Di Shaklee, kami mempunyai antioksidan terbaik dan sangat berkesan dalam melindungi dan memperbaiki sel. Vivix mengandungi adunan fitonutrien proprietari yang memanfatkan kuasa anggur muscadine yang jarang ditemui dan resveratrol, menghasilkan ramuan yang 10 kali lebih efektif dari hanya resveratrol sahaja dalam melambatkan mekanisme utama penuaan selular. Vivix juga membantu dalam kesihatan jantung, otak, sistem imun, sendi, perlindungan antioksidan, peningkatan tenaga, kesihatan dan kesejahteraan. (Ini adalah produk terlaris di Malaysia dan luar  negara)

Sekiranya anda berminat untuk bertanya dengan lebih lanjut dalam cara atasi masalah angin, atau anda inginkan cadangan pengambilan vitamin yang sesuai dengan budget anda, boleh hubungi/whatsapp Adaa untuk konsultasi percuma. InsyaAllah, kita berusaha semampunya 🙂

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
#MASALAH KESIHATAN

AKU & GERD/ ASID REFLUKS

Salam 6 ramadhan buat semua. Apa cerita pulak pasal asid refluks dan gerd kali ni?

Mula² ingat, puasa akan jadi cabaran yang besar bagi pesakit gastrik atau gerd atau seumpamanya. Tetapi alhamdulillah puasa ni lebih mudah dari hari biasa.

Sebabnya, bila puasa, kita tak makan apa, perut kosong, jadi takda apa yang nak diproses, atau hanya sikit nak diproses atau dihadamkan kan. Yelah kalau ada pun masa sahur tu jelah. Jadi kurang gas dibebaskan dan bagi pesakit gerd yang ada masalah L. E. S longgar, kuranglah gas atau angin yang naik semula ke salur makan.

Tetapi nak dijadikan cerita, semalam masa berbuka lupa ambil ubat dulu. Patutnya makan ubat dulu baru makan. Bila beg ubat tak ditempat biasa, mulalah terlupa. Lepas makan baru teringat sebab kaki dah mula menggeletar, tekak mula rasa tercekik, angin mula rasa meremang dari kaki sampai ke kepala. Menakutkan.

Untuk hilangkan dan lupakan rasa macam tu, Adaa cuba lelapkan mata. Tapi dikejutkan dek suami sebab nak ajak balik dari kuala pilah ke seremban. Rasa macam ok. Bila dalam kereta, rasa balik. Mungkin pergerakan berada dalam kereta membuatkan angin bergolak dan menambah rasa tercekik atau istilahnya ‘chocking’. Pedih ulu hati takde pulak. Nafas mula turun naik dek takut sebab tak lepas untuk bernafas dengan baik.

Terus cuit suami untuk pergi hospital, jadi teruslah buat u-turn ala fast & furious menuju ke hospital terdekat iaitu hospital kuala pilah.

Pergi bahagian kecemasan, cek itu ini lebih kurang, nafas tak berapa kuat, tak dapat bernafas dalam². Terus dimasukkan iv, masuk ubat ranitidine, telan MMT, dan apa jenis ubat lagi tah.. Rehatlah dua jam sambil menunggu habis air sebotol dimasukkan. Sambil² tu berulang kali diperiksa tekanan darah, bacaan nadi dan ambil darah untuk diperiksa.

Lepas dua jam, alhamdulillah, chocking berkurang walaupun tak sepenuhnya.

Pengajarannya, jangan lupa makan ubat. Walaupun makan dah jaga, suplemen dah ambil, emosi kene jaga juga, ubat pun jangan lupa 🙂

InsyaAllah, semua boleh menjalankan ibadah puasa dengan baik.

Nanti adaa akan teruskan berkongsi tentang gerd dan asid refluks ni. Semoga dapat membantu sesiapa yang mengalami masalah yang sama ya.

Salam ramadhan.

#MASALAH KESIHATAN · ESP · GARLIC COMPLEX · PEPPERMINT-GINGER PLUS · SHAKLEE RELATED

MAKANAN YANG SESUAI UNTUK PESAKIT GERD/ASID REFLUKS

Bulan lepas Adaa ke Colombia Hospital Seremban untuk berjumpa dengan Doktor Abdul Hamid bertanyakan tentang masalah gerd. Adaa tahu tentang doktor ni pun melalui artikel di internet dan surat khabar yang doktor tulis. Jadi nak dapat info dan konsultasi lebih lagi, adaa balik lah seremban untuk jumpa depan-depan..banyak sikit boleh tanya kan.

Adaa cuma bertanya tentang keadaan adaa lah secara personal (nak cerita kang panjang sangat plak) tapi di hujung perbualan tu doktor Abdul Hamid ni bermurah hati bagi adaa sedikit info tentang gerd. Salah satu info yang menarik perhatian adaa ialah ‘

Sebelum ni bukan tak pernah baca kat internet, dah berlambak..tapi rata-rata agak general la..contoh, tak boleh makan karbohidrat kompleks terlalu banyak, tak boleh makan makanan berminyak..gitu lah..yang ni, satu-satu diletaknya nama/ jenis makanan tu yang bagi Adaa, lebih mudah lah untuk kita plan diet kita.

photo_2017-03-14_10-17-25.jpg

Boleh nampak kan? Sebelum ni adaa ada juga ikut cadangan di internet dan buat try n error kat diri sendiri..ada yang sesuai ada yang tak..tapi bila adaa tengok chart ni adaa rasa mostly memang sesuai dengan diri adaa. Maksudnya, berdasarkan keputusan cuba mencuba pelbagai makanan sebelum ni yang adaa buat sendiri dan observe ke atas diri sendiri selama ni sama dengan apa yang ada dalam chart ni. Sebab tulah adaa rasa bagus untuk berkongsi dengan mereka yang mengalami masalah yang sama.

Tengok kat situ, ikan pun tak semua yang sesuai, buah pun sama, kacang pun sama..Walaupun mungkin kita rasa sama je semua, tapi sebenarnya berbeza tau. macam ikan tu, rupanya ikan sungai dan ikan darat pun ada kesan yang berbeza pada pesakit gerd.

Jadi,walaupun perkongsian ni ringkas, semoga bermanfaat ya.

#CADANGAN DAN SET RAWATAN · #MASALAH KESIHATAN · ALFALFA · CAROTOMAX · ESP · PEPPERMINT-GINGER PLUS · SHAKLEE RELATED · ZINC

GASTRIK/PEPTIK & ULSER PERUT: APAKAH SUPLEMEN MEMBANTU?

Dalam entry Adaa pada tahun 2012 bertajuk GASTRIK: APAKAH SUPPLEMENT YANG SESUAI? Adaa ada terangkan apa itu gastrik, simptom gastrik, penyebab gastrik dan suplemen apa yang sesuai.

Ya rangkaian yang adaa tulis tu memang lengkap dan sesuai dengan kondisi pesakit gastrik. masa tu Adaa tiada sebarang masalah gastrik atau angin. Bila adaa menghadapi masalah seakan gastrik (GERD) pada tahun 2015, adaa cuba suplemen yang sesuai dan ini adalah suplemen yang benar-benar membantu para pesakit yang menghadapi GASTRIK, PEPTIK & ULSER PERUT sepertimana yang dicadangkan oleh SHAKLEE. Nak ambil yang lengkap seperti dalam entry sebelum ni boleh atau boleh cuba set yang bagi adaa asas ini:

GASTRIK ULSER PERUT.jpg

ESP (Energyzing Soy Protein)

Protein merupakan keperluan asas sel. Untuk menggantikan sel yang rosak, pastinya memerlukan sumber protein yang baik dan mencukupi. Protein juga dapat meningkatkan ketahanan tubuh. Elakkan susu bagi pesakit gastrik kerana boleh mencetuskan angin. Ramai yang salah anggap bahawa ESP merupakan susu, ESP bukan susu ya tetapi soya. Air soya. Bukan sahaja membantu memperbaiki sel malah minuman terbaik ketika perut kosong dan bantu kenyang lebih lama jadi perut tak mudah masuk angin (really my best friend)

Zinc

Bertindak sebagai agen anti viral, booster pada ketahanan badan dan bantu mempercepatkan pemulihan sel2. Bila ada ulser, luka, zink adalah suplemen yang terbaik kerana menggalakkan pemulihan segera.

Carotomax

Merupakan antioksidan yang sangat baik dan membantu memeliharan membran mukosa perut dan usus. ia juga membantu meningkatkan sistem imun badan serta mengurangkan bengkak.

Alfalfa Complex

Bila perut gastrik, ada ulser, inflamasi (pedih tau) pengambilan alfalfa sangat membantu. Ianya mengurangkan keasidan dan inflamasi. Turut dikenali sebagai anti toksin asli dan anti gas

Peppermint Ginger

Penting dalam pencernaan dengan merangsang pengaliran cecair pencernaan semulajadi. Jika perut menghadapi masalah pencernaan, itu yang menyebabkan kita rasa kembung, angin. Jadi setiap kali rasa sebu, angin penut dalam dada dan perut, ini sangat membantu. Boleh ambil begitu sahaja atau dilarutkan dalam air panas. Sendawa dan kentut2 nanti 🙂

 

Jika anda mengalami masalah yang sama..adaa sangat sarankan untuk ambil SET ASAS ni atau lebih tepat set wajib ni lah. Cuba dahulu ok?

LOGO 1.1

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
#CADANGAN DAN SET RAWATAN · #MASALAH KESIHATAN · GARLIC COMPLEX · PEPPERMINT-GINGER PLUS

RAWAT MASALAH ANGIN DENGAN RAMUAN SEMULAJADI

Sebelum ni ada beberapa artikel yang adaa kongsikan berkaitan dengan masalah angin ni. Dan perlu tahu ya, masalah angin ni berbeza tahapnya, ada yang teruk, ada yang sedang-sedang, ada yang kurang teruk atau biasa-biasa sahaja. Tetapi walau apa pun tahap masalah angin anda, jangan biarkan kerana ianya tak mustahil boleh menjadi lebih teruk dan menggangu kesihatan kita.

Kalau diikutkan secara tradisional, banyak bahan semulajadi dan petua yang boleh membantu menangani masalah angin ni: source

1) Bawang Putih Ambil beberapa biji bawang putih dan buang kulitnya. Hiris bawang putih nipis-nipis. Rebuskan bersama 2 gelas air putih sehingga tinggal satu gelas. Minum ramuan ini sebulan sekali. atau Bawang putih ditumbuk dan dicampur dengan air panas, bagi air bawang tu keluar dan minum.

2) Rebuskan Cengkih dan Halia, lepas tu minum ketika masih suam. Ulang beberapa kali..

3) Minum air rebusan daun mengkudu dan halia. Kisar serai, lemon, daun pudina, madu asli, garam dan sedikit air. Amalkan minum bancuhan ini dan angin akan keluar.

4) Rendamkan kaki dalam air panas + segenggam garam kasar. Kepanasan air mengikut kesesuaian diri. Rendam sehingga 10 minit atau lebih. Semasa rendaman ini juga, cuba lakukan pernafasan yang teratur ala-ala bermeditasi Selepas 10 minit, keluarkan kaki dan lap supaya kering; . Tapak kaki akan menjadi merah dan badan berasa segar

5) Bagi yang menghidapi penyakit angin dalam badan dan sering merasa sejuk, minuman campuran seperti berikut: Campuran tersebut ialah cengkih dan lada putih atau lada hitam.  Bahan – bahan tersebut yang sama jumlah hendaklah digoreng hingga garing dan kemudiannya ditumbuk hingga halus.  Kemudian campuran tersebut hendaklah diayak terlebih dahulu. Campuran yang masih kasar digoreng lagi hingga garing, kemudian ditumbuk semula seperti proses yang terdahulu hingga kesemuanya sempurna menjadi serbuk yang halus.  Serbuk tersebut kemudian dicampur dengan setengah cawan air suam diminum tiap-tiap pagi atau malam sebelum atau selepas makan. Ramuan ini berguna untuk memecahkan angin yang ada di dalam badan dan memanaskan badan yang sejuk

6) Petua paling penting Satu lagi petua dari yang diperolehi dari Saidina Ali Bin Abi Tholib karramallahuwajhah, Saidina Ali berkata :”Apabila anda hendak makan epal, hidulah baunya kemudian barulah makan epal tersebut. Kerana apabila anda melakukan demikian, setiap penyakit dan bahaya akan dihilangkan dari tubuh anda dan segala sesuatu yang disebabkan oleh ANGIN akan lenyap”

Ini antara petua yang boleh diamalkan..dalam petua tu bahan semulajadi yang utama adalah halia dan bawang putih, betul kan? 2 bahan ini sudah digunakan berkurun lamanya untuk merawat masalah angin. Kalau rajin, boleh amalkan petua diatas, jika ada kekangan masa, boleh cuba produk dari shaklee 😀

GARLIC COMPLEX
GARLIC COMPLEX-MERAWAT MASALAH ANGIN

KEISTIMEWAAN GARLIC COMPLEX

  • Dibuat dari bawang putih jenis premium, bebas dari racun perosak dan ditanam secara organik di California sewaktu musim panas.
  • Dihasilkan secara eksklusif pada suhu bilik tanpa haba bagi mengekalkan 100% Allicin aktif (tidak semua tablet garlic dipasaran mengandungi allicin aktif)
  • Dwi teknologi digunakan bagi mengawal bau bawang putih. Kajian menunjukkan, perisa herbanya terhasil dari kombinasi 2 ekstrak herba iaitu rosemary dan spearmint.
  • Ia mengandungi pelbagai vitamin E untuk meningkatkan sebatian aktif bawang putih dan keberkesanannya dalam tubuh kita.
  • Setiap 2 tablet membekalkan 1000mg ekstrak bawang putih tulen yang menyamai dengan 2 ulas bawang putih segar.

MANFAAT UTAMA

Mengandungi spearmint– mempertingkatkan sistem penghadaman dan fungsi jantung

Antibiotik semulajadi– Bawang putih merupakan antibiotik semulajadi. Ianya selamat digunakan untuk jangka masa panjang dan mempertingkatkan sistem imun tubuh, menghalang penyakit berjangkit seperti selesema, kulat, kuma, virus dan yis candida.

Menghalang alergi– Menghalang penyakit yang berkait dengan sistem imun seperti hidung sensitif, sinus, alergi, asma, selesema dan hepatitis.

Mempertingkat sistem penghadaman– Formula uniknya mampu mempertingkatkan sistem penghadaman seperti kembung perut, gastrik, ketidakhadaman. Garlic juga mampu menentang bakteria H.pylori dan menghalang ulser gastrik.

Memoderatekan tekanan darah tinggi– Pengambilan 2-4 biji tablet sehari mampu menurunkan tekanan darah tinggi dengan 8 point.

Detoksifikasi– Bawang putih/garlic mampu mengeluarkan raksa dari tubuh dengan pantas. Raksa, plumbum dan kadmium adalah logam toksik yang akan menaikkan tekanan darah. Garlic juga mampu melindungi sel darah dari kemusnahan dari logam dan menghalang kerosakan hati oleh bahan kimia.

Menurunkan kolesterol– Menurunkan kolesterol, LDL, trigliserad dan kelikatan darah, mengurangkan bekuan darah, meningkatkan HDL, melindungi jantung dan menghalang strok dan penyakit koronari.

Mencegah kanser– membantu mengelak dan merawat kanser dengan mengurangkan bahan pencetus kejadian kanser-Nitrosamine

Menstabilkan glukos– Membantu menstabilkan glukos dalam tubuh

 

PEPPERMINT GINGER- MERAWAT MASALAH ANGIN
PEPPERMINT GINGER- MERAWAT MASALAH ANGIN

 

PERBEZAAN SHAKLEE

Kombinasi 4 herba dari Barat dan Timur, dan dihasilkan dibawah prosedur standard dengan melalui teknologi sains yang terkini

telah diuji secara klinikal dapat membantu dalam merawat atau mencegah masalahloya, gastrik, mabuk laut, sendawa dan penghadaman

MANFAAT UTAMA

Peppermint-ginger plus mengandungi 4 bahan utama iaitu

PUDINA: Melegakan otot perut dan mempunyai kesan penenang. Membantu dalampenghadaman, mabuk laut/darat, membantu melegakan kesakitan gastrik, pedih ulu hati dan cirit birit. Pudina merangsang pengeluaran peluh, oleh itu ia dapat menyekat demam apabila seseorang itu dijangkiti selesema.

HALIA: Masyarakat cina telah menggunakan halia lebih 2 ribu tahun!. Halia merangsang penghasilan enzim Salvia untuk mencernakan makanan. Ia juga membantu melegakan ketidakselesaan perut dan usus, sakit haid, loya, mual angin ketika mengandung, atau selepas melahirkan anak. Satu kajian di UK menunjukkan halia dapat menghalang muntah selepas pembedahan.

POKOK ADAS: Orang eropah mengambil biji adas selepas makan untuk menghilangkan kembung perut. Ia juga membantu melegakan sakit perut, gejala flu, dan membantu masalah alergi pada saluran usus.

CEKUR MANIS: Digunakan oleh orang mesir purba. Ia dapat membantu masalahpencernaan, gejala kesakitan haid, batuk dan kahak, merangsang rembesan jus gastrik untuk pencernaan, menahan kulat yang boleh menyebabkan masalah kulit, memberi peredaran tenaga didalam badan.

Kedua-dua ini mempunyai manfaat yang besar dan atas sebab itu ianya telah digunapakai sehingga ke hari ini. Jadi bagi yang mengalami masalah angin, boleh cuba amalkan 2 produk ini ya.

Cadangan pengambilan:

  • Pemeliharaan kesihatan- 2 tablet garlic selepas makan
  • Radang dan alergi- 2 kali sehari, 2 biji setiap kali.

LOGO 1.1

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
#CADANGAN DAN SET RAWATAN · #MASALAH KESIHATAN

GERD,MASALAH ANGIN & KEHAMILAN: KENALI SIMPTOM DAN CARA PENCEGAHAN

Sebelum ini adaa ada menulis tentang masalah angin dan GERD: CARA MENANGANI MASALAH ANGIN / ASID REFLUKS untuk memberi anda sedikit gambaran apa itu gerd..

Secara ringkasnya, GERD adalah keadaan apabila kandungan asid gastrik dalam perut tertolak ke atas memasuki saluran esofagus atau kerongkong. Aliran songsang atau refluks asid gastrik inilah yang membuatkan seseorang mengalami pedih ulu hati, mulut terasa masam, loya dan tidak selesa.

Masalah angin ni memang semakin lazim dengan masyarakat kita sekarang..tetapi ianya tidak bermakna boleh dipandang remeh.

GERD DAN KEHAMILAN

Apakah selamat untuk pesakit GERD hamil?

Seperti yang adaa kongsikan sebelum ni dalam entry-entry terdahulu, adaa mula merasai GERD dalam 2 bulan lepas dan jujur adaa katakan, pada mulanya ianya satu keadaan yang sangat menyesakkan. Pedih ulu hati masih biasa, tapi bab sesak nafas..ianya agak menakutkan. Sepanjang tempoh itu banyak soalan bermain dikepala dan apabila berpeluang, adaa tanyalah pada doktor segala soalan yang berkaitan termasuk apa risiko nya jika seseorang yang mengalami GERD sebelum mengandung, ingin mengandung. 

Kita sebagai wanita perlu tahu ya, fisiologi tubuh kita sebagai wanita, dimana kedudukan rahim, salur makan, perut dan sebagainya. Kehamilan boleh menyebabkan GERD (adaa akan tulis sebentar lagi) dan jika pesakit GERD hamil, ianya boleh memburukkan lagi keadaan.

Jadi, sekiranya anda ingin hamil, pastikan anda atasi dulu masalah GERD anda supaya keadaan tidak menjadi semakin buruk ketika hamil. 

 

GERD ketika hamil

Tadi pesakit GERD sebelum hamil kan? Sekarang bagaimana pula dengan orang yang tak pernah ada masalah angin atau GERD, adakah berisiko untuk medapat GERD ketika hamil?

Ya, ianya tidak mustahil. Lazimnya ianya terjadi ketika trimester kedua dan ketiga. Hampir 20% mengalaminya pada 3 bulan pertama kandungan dan meningkat kepada 45% dalam trimester kedua sehingga 70% dalam trimester ketiga.

Punca GERD ketika hamil

Terdapat pelbagai punca tetapi yang lazimnya adalah disebabkan perubahan hormon.Peningkatan hormon progesteron ketika mengandung boleh menggangu fungsi otot yang bertindak untuk menutup salur esofagus. Injap kecil ini berfungsi untuk menghalang asid perut dari naik ke esofagus. Jika ianya lemah, ia akan menyebabkan asid perut melimpah ke salur esofagus dan menyebabkan masalah GERD.

LES: LOWER ESOFAGUS SPHINCTER
LES: LOWER ESOFAGUS SPHINCTER

Pembesaran janin juga menjadi salah satu penyebab terjadinya GERD. Janin yang membesar akan menolak perut keatas dan mendorong asid perut untuk melimpah keluar lalu menyebabkan pedih ulu hati dan mencetuskan simptom GERD.

Simptom GERD ketika mengandung

Simptom nya sama sahaja dengan pesakit GERD yang lain iaitu:

  • Rasa lesu/letih/tidak bertenaga.
  • Selalu rasa kebas/lenguh/sengal.
  • Tapak tangan/kaki berasa sejuk.
  • Selalu menguap/mudah mengantuk.
  • Sukar bernafas/nafas pendek.
  • Rasa ketegangan di tengkuk dan pinggang.
  • Kulit kering.
  •       ‘Muscle spasms’ waktu tidur/jaga.
  •       Perut berangin.
  •       Sakit kepala/migraine.
  •       Perasaan mudah marah.
  •       Hilang selera makan.
  •       Hilang/kurang nafsu seks
  •       Dan lelain rasa ketidakselesaan badan.
  •  Mual

Cara pencegahan?

Cara mengatasi masalah GERD ketika hamil juga tidak jauh bezanya dengan pesakit GERD yang lain. Dari segi ubat, pastikan anda berjumpa dengan doktor dahulu sebelum mengambil sebarang ubat bagi meemastikan ianya selamat untuk kandungan.

Lain-lain cara pencegahan yang boleh dilakukan:

  • Makan dalam kuantiti yang kecil 5 kali sehari
  • Kunyah makanan perlahan-lahan
  • Banyakkan minum air antara waktu makan bagi mengurangkan asid perut
  • Tinggikan kepala ketika tidur
  • Mengiring kekiri ketika tidur dapat membantu mengurangkan simptom GERD (perut tidak terhimpit)
  • Elakkan makanan pedas yang boleh mencetuskan pedih perut

Jika keadaan semakin teruk, dapatkan khidmat pakar dengan segera.

Zaman sekarang terdapat banyak ubatan yang membantu jadi utamakan keselamatan dan sentiasa berhubung dengan doktor anda.

LOGO 1.1

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::