B COMPLEX · VITAMIN C

3 VITAMIN BANTU RAWAT KEMURUNGAN (MEROYAN)

Ingat lagi entry adaa tentang kemurungan selepas bersalin? APAKAH PUNCA KEMURUNGAN SELEPAS BERSALIN? Adaa cuma cerita sikit tentang punca dan simptom kan..

Ok kali ni adaa share sikit cara rawatan..bukan pencegahan ye, ini untuk yang mengalami kemurungan..Memang banyak cara sebenarnya dan lazimnya melalui ubat-ubatan lah kan..Tapi memandangkan Adaa ni selalu ambil vitamin dan supplemen, jadi adaa nak kongsi dari segi vitamin lah pulak ye.

Kira-kira 15% wanita mengalami kemurungan selepas bersalin ni..ini bukan angka yang kecil ye, tetapi signifikan. Sesiapa pun terdedah kepada risiko ini dan adaa rasa sangat penting bagi ibu-ibu terutamanya dan juga bapa-bapa untuk mengetahui apa yang boleh membantu mengurangankan kemurungan atau lebih popular dengan term meroyan selepas bersalin. Adakah vitamin boleh membantu?

1. BCOMPLEX

Seperti yang sering adaa bagitahu sebelum ni, vitamin B terdiri dari 8 komponen dan untuk kesan yang efektif, kesemua komponen harus hadir bersama. B complex membantu menukarkan tryptophan kepada serotonin, dimana biasanya orang yang mengalami depresi atau kemurungan, kurang serotonin. Dalam 8 komponen ini yang paling menyumbang dalam mengurangkan kemurungan ialah:

Vitamin B6

Vitamin B6 adalah faktor utama dalam menukarkan asid amino kepada serotonin dan norepinephrine . Tahap vitamin B6 yang rendah didalam badan telah menyebabkan gejala kemurungan dan sekiranya pesakit mengambil vitamin B6 ini dengan segara ia akan membantu melegakan simptom.

Asid Folik

Simptom kekurangan asid folik agak serupa dengan kemurungan  iaitu, insomnia , tiada selera makan , sikap acuh tak acuh , kebimbangan, keletihan , gelisah.

Kajian menunjukkan, kekurangan asid folik boleh menyumbang kepada beberapa kes kemurungan dan dalam beberapa kajian telah menunjukkan, mereka yang mengalami kemurungan biasanya mempunyai tahap folat yang rendah

Vitamin B12

Pesakit yang diberi Vitamin B12 telah menunjukkan perubahan yang drastik atau signifikan dalam pengurangan simptom kemurungan.

2. VITAMIN C

Vitamin C adalah vitamin yang sangat penting dalam menukarkan tryptophan kepada serotonin. Kajian menunjukkan, mereka yang kekurangan serotonin lebih cenderung dan lebih terdedah kepada kemurungan. Dengan pengambilan Vitamin C setiap hari mampu memberi impak yang besar dalam pengurangan simptom kemurungan.

3. KALSIUM DAN MAGNESIUM

Mengikut Universiti of Michigan Depression Center , makanan tambahan kalsium boleh membantu menurunkan gejala kemurungan selepas bersalin. Ibu yang menyusukan anak digalakkan untuk mengambil kalsium dalam diet harian sebanyak 1000-2500mg setiap hari.

Mereka yang kekurangan magnesium akan mengalami simptom yang sama seperti gejala kemurungan. Dalam kajian yang dilakukan keatas 200 pesakit kemurungan, 75% daripada mereka didapati kekurangan magnesium dan setelah diberi dos yang mencukupi, mereka telah menunjukkan perubahan yang memberansangkan. Pengambilan magnesium sebanyak 200-400mg sehari mampu memperbaiki ‘mood’ dan mengurangkan depresi.

Ini adalah diantara vitamin yang dikatakan mampu membantu merawat kemurungan. Kita boleh mencuba dan berusaha kan dan berdoa moga disembuhkan dari kemurungan. Tapi, kalau boleh ibu-ibu cubalah langkah pencegahan sebab cegah tu lebih bagus kan.

Adaa doa-doa semoga semua ibu-ibu dijauhkan dari kemurungan selepas bersalin ni..kalau tak, kesian pada diri, suami, anak yang baru lahir dan anak-anak lain kan..harap dijauhkanlah ye tak?

 

KEMURUNGAN
KEMURUNGAN

 

Untuk pembelian SET KEMURUNGAN  menggunakan DEBIT/CREDIT card anda, ATAU PEMBELIAN SECARA ALA CARTE, anda boleh klik ESELL dan dapatkan secara terus 😀(jika inginkan konsultasi percuma sebelum atau selepas pembelian boleh hubungi adaa ok? kita bincang dulu apa yang sesuai apa yang tak sesuai)

Untuk tutorial cara membeli secara online menggunakan ESELL klik SINI

esell

order now

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 

Advertisements
SHAKLEE RELATED

APAKAH PUNCA KEMURUNGAN SELEPAS BERSALIN?

Baru-baru ni dalam group secret Adaa di whatsapp ada membincangkan tentang kemurungan selepas bersalin. Salah seorang customer kami ada yang mengalami masalah ini dan kisahnya amat menyedihkan..Sebenarnya ramai wanita yang mengalami masalah ni tapi mereka tidak sedar..dan kemurungan selepas bersalin ni bukan sahaja tahap yang orang panggil ‘gila meroyan’ tu ye, tapi sebarang rasa tertekan, depresi selepas bersalin itu juga dikira kemurungan..

SIMPTOM KEMURUNGAN
SIMPTOM KEMURUNGAN

Selepas bersalin, ibu2 semua..pernah tak korang rasa:

  • Putus asa
  • Rasa bersalah
  • Terlalu letih
  • Muram
  • Selalu menangis
  • Gelisah
  • Terperangkap

Rasanya ramai kan yang pernah alami ni? Biasanya lepas melahirkan akan ada masa kita rasa perkara-perkara diatas, itu normal..tapi kalau ianya berlanjutan, dan lambat hilang, itu mungkin tanda kita mengalami kemurungan!

Sebenarnya apa punca kemurungan ni, macam mana ianya boleh berlaku? Kalau sesuatu yang kita boleh elak, mestilah kita nak elak kan?

Bila kita melahirkan anak, macam-macam perubahan baru berlaku dalam hidup kita kan..dan kadangkala kita rasa susah nak ‘cope’ dengan situasi..mula terfikir macam-macam..dari segi kewangan ke, siapa nak jaga kita, anak kita atau anak-anak yang lain sekiranya sudah mempunyai anak sebelum tu..macam-macam.

kadang-kadang benda kecil pun kita rasa terlalu berat dan membebankan..contohnya selepas melahirkan, kita mesti nak menyusukan anak..proses penyusuan yang sukar pun boleh menyebabkan kita stress betul tak? sebab tak semua ibu sama, tak semua anak juga sama..ada yang senang menyusu ada yang kurang mahir menyusu dan memerlukan usaha yang lebih dari pihak kita..dengan badan yang lemah, mental yang rapuh, kita mudah rasa tak yakin, keseorangan dan sebagainya..sebab tu sokongan orang sekeliling sangat perlu.

Punca kemurungan tiada yang pasti. Tiada siapa tahu, tapi kemungkinan penyebab atau pencetus kemurungan ini ialah:here

Perubahan emosi yang mungkin boleh mencetus kemurungan:

  • bayi anda dilahirkan pramatang
  • proses kelahiran yang sukar atau tarumatik
  • anda mempunyai masalah fizikal kerana kelahiran itu , seperti anemia atau masalah lemah kawalan kencing
  • bayi anda mempunyai masalah kesihatan
  • Anda sukar untuk menyusukan bayi.
  • Bayi anda mempunyai pola menyusu dan tidur yang tidak teratur
  • Menghadapi masalah dengan perumahan , kerja , atau wang .
  • Menghadapi masalah rumahtangga .
  • Sukar untuk menyesuaikan diri dengan perubahan dalam hubungan dengan keluarga dan rakan-rakan anda .
  • Tidak mempunyai sokongan yang cukup dari pasangan anda , keluarga atau rakan-rakan.
  • Merasa terpencil , dan menghabiskan banyak masa di rumah.
  • Rasa terbeban dengan tanggapan dan harapan orang lain yang ingin meliahat anda sebagai ibu yang hebat.
  • Ada perasaan sedih yang berkaitan dengan pengalaman masa lalu  seperti ketiadaan atau kematian ibu atau bapa.

ini mungkin sebahagian daripada punca nya, selebihnya tiada siapa yang pasti. Yang pastinya, kekuatan emosi dan fizikal tu sangat penting..kita kena persiap diri..jika rasa sedih, cepat2 cari bantuan..sokongan. jangan biarkan ianya berlanjutan.

Ok, nanti insyaAllah Adaa sambung lagi pasal kemurungan ni ok?

 

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::