KESAN JEREBU TERHADAP KESIHATAN & CARA MENCEGAH

Semalam banyak info terbaru tentang jerebu semakin teruk katanya. Udara pun dah warna lain..macam hidup dalam asap bakar sampah pulak kan..

Ini kita yang kat Malaysia rasa..orang yang kat Indonesia tu tak tahulah macam mana huhu

Apakah jerebu?

Jerebu ialah satu fenomena yang disebabkan oleh kewujudan banyak partikel-partikel kecil yang tidak boleh dilihat oleh mata kasar dan terapung-terapung di udara. Partikel-partikel ini mungkin berasal secara semula jadi ataupun kesan sampingan daripada aktiviti manusia. Apabila partikel-partikel ini wujud dalam kuantiti yang banyak dan berkelompok ia boleh menyekat pancaran cahaya matahari ke bumi. Oleh yang demikian keadaan ini mengurangkan jarak pandangan mata kasar.

Jerebu boleh menyebabkan pelbagai kesan negatif terhadap kesihatan tapi apakah bahan dalam jerebu yang menyebabkan terjadinya kondisi tersebut?

Bahan utama pencemar udara semasa jerebu termasuk:

  • Bahan partikel yang berukuran kurang dari 10mm/m3 diameter
  • Ozon
  • Gas karbon monoksida
  • Gas nitrogen dioksida
  • Sulfur dioksida

Kita boleh lihat ya, terdapat pelbagai gas berbahaya serta bahan pencemar yang boleh mengganggu kesihatan kita. Dan ianya tidak sama disetiap tempat bergantung kepada tahap Indeks Pencemaran Udara (IPU) dikawasan tersebut.

Nilai IPU Status
0-50 Baik
51-100 Sederhana
101-200 Tidak sihat
201-300 Sangat tidak sihat
301-500 Berbahaya

Kita boleh jadikan ini sebagai panduan untuk mengetahui sejauh mana teruknya udara dikawasan yang kita diami. Jangan ambil ringan ya kerana jerebu ni berbahaya kepada kesihatan

 

Siapakah yang berisiko tinggi untuk mendapat kesan daripada jerebu?

  1.   Kanak-Kanak
  2. Orang tua
  3. Mereka yang mengalami penyakit asma
  4. Bronkitis
  5. Radang paru-paru
  6. Penyakit paru-paru yang kronik
  7. Alahan
  8. Jantung
  9. Perokok
  10. Mereka yang sentiasa bekerja di luar pejabat atau rumah

Kesan jerebu boleh terjadi kepada semua orang, bukan lah golongan yang Adaa senaraikan diatas sahaja. Tetapi mereka diatas lebih berisiko tinggi memandangkan sudah ada penyakit sebelum kejadian jerebu lagi.

 

Apakah kesan jerebu terhadap kesihatan?

  • Terasa gatal-gatal di bahagian kerongkong dan batuk-batuk
  • Terasa sukar untuk bernafas atau sesak nafas.
  • Mata terasa pedih dan berair
  • Hidung berair dan kerap bersin
  • Kulit badan terasa gatal-gatal
  • Terasa sakit dada
  • Serangan jantung
  • Gatal–gatal pada tekak
  • Gatal–gatal pada mata
  • Jangkitan pada bahagian atas saluran pernafasan

Semalam kulit anak-anak dah jadi gatal-gatal..kesian budak-budak kan..walaupun di Terengganu ni belum seteruk Selangor, tapi kesannya sudah boleh dilihat.

 

Apa yang boleh dilakukan bagi mencegah keadaan ini?

1. Mereka yang mengalami penyakit –penyakit seperti berikut batuk, selesema, asma, sakit mata, sakit jantung atau penyakit paru-paru yang kronik hendaklah datang ke klinik dengan segera jika keadaan penyakit bertambah buruk.

2. Mereka yang di dalam kumpulan berisiko tinggi hendaklah sentiasa mengambil ubat seperti yang dinasihatkan.

3. Penutup hidung dan mulut (mask) hendaklah digunakan oleh semua penunggang motosikal, mereka yang bekerja di luar bangunan atau di tempat-tempat yang berhabuk dan juga mereka yang dikenal pasti sebagai kumpulan yang berisiko tinggi.

4. Sejauh yang boleh orang ramai dinasihatkan supaya tinggal di dalam bangunan atau rumah.

5. Kurangkan aktiviti –aktiviti di luar rumah seperti sukan.

6. Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa membasuh muka dan bahagian kulit yang terdedah kepada jerebu dengan air bersih.

7. Gunakan kemudahan hawa dingin sekiranya menaiki kenderaan anda.

8. Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa meminum air yang banyak (sekurang-kurangnya 8 gelas sehari)

9. Sekiranya keadaan jerebu berterusan pada tahap berbahaya, mereka yang berisiko tinggi dinasihatkan keluar dari kawasan tersebut.

Kalau dah teruk sangat pindah sekejap hehehe

Dalam keadaan macam ni anak-anak yang umur 4 tahun pun dah tahu takut..takut kalau pintu tingkat terbuka luas, takut kalau tak minum banyak air masak..(pengaruh upin ipin..bagus hehe). badan kena sentiasa hidrat kalau tak mulalah sakit tekak, kulit gatal..

Ada orang sebelum ni jarang minum banyak air, bila disuruh minum sampai 3 liter sehari rasa satu benda yang susah. Jadi, ini alternatif bagi anda:

1073052_555716524464475_1472107067_o

PERFORMANCE DRINK

PERFORMANCE DRINK

Bagaimana ianya dapat membantu?

Penghidratan lebih cepat berbanding air (Oren)

Bekerja atau bersukan menyebabkan kekurangan nutrisi penting dalam tubuh.  Shaklee Performance merupakan pilihan paling ideal yang berupaya menghidrat lebih cepat berbanding air dan mebekalkan tenaga untuk kegiatan harian anda.

  • OptiCarb®pilihan eksklusif untuk tenaga yang berpanjangan.
  • Membekalkan bendalir dan elektrolit yang penting untuk membantu mencegah penyahidratan.*
  • Terbukti secara klinikal dalam memelihara paras gula dalam darah yang penting bagi tenaga, otot dan paras bendalir yang perlu bagi penghidratan yang wajar.

Penyahhidratan merupakan penyebab biasa bagi kelesuan dan tahap pencapaian yang kurang memberangsangkan bagi para atlet. Shaklee Performance® terbukti secara klinikal untuk menyokong tahap hidrasi berbanding air.  Tambahan pula, Performance mempunyai lebih banyak elektrolit dan menyalurkan lebih banyak tenaga berbanding jenama minuman hidrasi yang lain.

Ujian klinikal membuktikan rumusan ekslusif OptiCarb yang sudah dipatenkan ini akan meningkatkan tenaga otot sebanyak 6 kali ganda, memberikan tenaga dan memelihara sirkulasi bedalir dalam tubuh. Berbanding dengan minuman sukan yang lain, Performance Drink mempunyai lebih 67% otot glikogen (sumber tenaga) dan menyediakan tenaga dari 3 jenis karbohidrat dengan segera.

Apa kaitan minuman ATLIT BERKELAS DUNIA dengan JEREBU?

Air ini membantu pengaliran bendalir dan elektrolit dalam tubuh menyebabkan kita kekal hidrat. Atlit atau tidak, kita semua memerlukan air supaya sistem tubuh dapat berjalan lancar dan terhindar dari penyakit. Tubuh paling mudah ternyahhidrat ketika kita berada dalam situasi ekstrem seperti bersukan. Jadi, minuman ini telah diformulasi khas untuk keadaan tersebut dan dah beribu atlit dunia menggunakannya. Tak percaya boleh lihat disini. Anda pasti tidak menyangka betapa hebatnya air ini. Malah jelajah kayuhan dan aktiviti kecergasan diMAlaysia ini juga banyak yang telah mendapat tajaan dari Shaklee untuk memberikan Perfromance Drink kepada mereka bagi merasai sendiri pengalaman atlit terdahulu.

Jadi, dalam keadaan jerebu teruk ni, badan mudah terdedah kepada penyakit dan ternyahhidrat, elok sangat diamalkan performance drink ini.

Rasa apa? Rasa oren yang sangat segar!

*Adaa buat satu jug, sejukkan dan nikmati bersama keluarga masa makan. Memang menyegarkan!

Jom sama-sama jaga kesihatan ok?

LOGO 1.1

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

PERISAI KETIKA JEREBU: JANGAN AMBIL REMEH

Sekali lagi negara diselubungi jerebu teruk tahun ni..memang menyesakkan lubang hidung. Adaa sendiri rasa tak selesa dan mula batuk-batuk.

Adaa ingat lagi pada tahun 2013, jerebu sangat teruk sampaikan kena isytihar darurat di Muar kalau tak sihat..mau nya tak..bacaan sampai 700 lebih..Minggu lepas adaa ke klinik sebab suami demam, dan doktor tu kata memang ramai sekarang ni diserang asma, demam, batuk..macam-macam jenis virus mula menyinggah.

Hari ini dan esok, sekolah juga diarahkan untuk tutup kan? Bacaan masih lagi belum berkurang secara drastik malah ada yang mengatakan 10 hb oktober ini jerebu bakal teruk semula. Jadi kena siapkan perisai! Mask, vitamin, ubat..semualah.

Bila cuaca macam ni, virus, bakteria macam-macam ada diudara dan kita harus elakkan dari terdedah kepada semua tu..kalau tak penyakit mudah menyinggah..tapi adakalanya memang tak dapat nak elak kan? Jadi, kita kena kuatkan imun sistem kita dan keluarga.

APA TINDAKAN KETIKA JEREBU?

TINDAKAN SEMASA JEREBU

TINDAKAN SEMASA JEREBU

Sangat penting untuk kita jaga kesihatan ketika ini tau.

Bagi yang ingin mengambil langkah berjaga-jaga..yelah kalo dah kerja nya kat luar mcm mana pulak nak kurangkan aktiviti kan..nak tak nak terpaksa juga keluar..kalau yang duduk dalam rumah ni pon boleh berisiko mengalami masalah kesihatan, apatah lagi yang diluar..

Jadi, adaa sarankan, supplement yang sesuai untuk kita dalam cuaca sebegini:

Omega& mealshake– mengalami masalah pernafasan seperti asma

Nutriferon– Perisai terbaik untuk meningkatkan imuniti tubuh badan anda

Performance Drink– Mengelakkan anda mengalami dehydration. Performance drink bantu anda hydrate lebih cepat dari air.

Kita sama-sama jaga diri ye..

PROMOTION BUY 2 OFF 5%

LOGO 1.1

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease ::

5 TIPS MEMBANTU ANAK BERPUASA

Tahun ni Adam 6 tahun dah..dah mula tahu apa tu puasa, macam mana puasa..tahu pulak rasa segan kalau tak berpuasa..jika diikutkan, umur adam ni belum patut pun lagi berpuasa..belum wajib pun..jadi kalau korang ada anak yang lebih kurang macam adam ni..jangan lah paksa-paksa dia puasa hanya kerana nak ikut kawan-kawan. Lebih baik berikan dia ruang dan kefahaman kenapa perlu berpuasa.

Bila anak wajib berpuasa? Apabila anak itu sudah baligh..maka dia wajib berpuasa. Tetapi adalah sangat dituntut untuk kita didik anak-anak berpuasa sebagai persedian buat mereka. Tapi macam mana?

5 tips untuk membantu anak-anak berpuasa.

Menyediakan sahur yang sesuai dengan keperluan anak.

Adam ni sangat ‘semangat’ badan nya..suka makan..sampai adaa sendiri macam ragu-ragu je bila dia kata nak puasa. Tapi dah dia minta nak puasa, nak sahur, jadi kita ikutkan lah dulu. Yang pasti, berikan menu sahur yang membantu anak untuk kekal bertenaga sekurang-kurangnya sehingga waktu zohor. ( buat kali pertama)

4

NUTRISI KANAK-KANAK BERPUASA

Membahagikan tempoh puasa

Anak kita kecik lagi..jadi mungkin susah dia nak puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari apa lagi kalau yang kuat makan minum macam adam mokmok ni hehe. Jadi, nyatakan pada mereka yang hari ini, puasa sehingga zohor/balik sekolah dulu..dah boleh, panjangkan sedikit sehingga asar..dah boleh lagi baru dilanjutkan sehingga berbuka..biarkan dia puasa bertahap..takpe..perlahan-lahan ok..

Memuji dan memberi dorongan

Sentiasa memuji dan memberi dorongan pada anak-anak yang berpuasa tak kira berapa jam sekalipun dia puasa. Dengan cara ini dia rasa lebih dihargai dan lebih bersemangat untuk terus berpuasa.

Menyediakan persekitaran dan kondisi yang sesuai untuk mereka bermain.

Dengan cuaca yang panas terik ni, bukan sahaja kanak-kanak, orang dewasa pon boleh haus, melepek letih betul tak? Jadi pastikan anak-anak bermain ditempat teduh atau membuat aktiviti yang tidak menggunakan terlalu banyak tenaga. Barulah dia boleh bertahan lebih lama.

Ajarkan bahawa orang-orang yang puasa disayangi Allah

Tindakan memberi duit sekiranya anak berpuasa atau hadiah yang keterlaluan akan memberikan dia satu mesej yang tidak tepat dengan ibadah berpuasa. Kalau biasa dididik dengan duit dan hadiah, jadi dia akan berpuasa kerana hadiah bukan atas sebab dia nak berpuasa. Jadi selagi boleh, jadikan ianya pilihan terakhir dalam mendidik anak berpuasa. Lebih baik diterangkan kenapa umat Islam wajib berpuasa dan kelebihan berpuasa. Tapi dalam cara santailah..kanak-kanak adalah makhluk Allah yang bijak..kadang-kadang kita ‘underestimate’ kefahaman mereka..cuba terangkan dulu dengan cara yang seronok dan bersahaja. InsyaAllah lama kelamaan mereka akan berpuasa atas kehendak sendiri dan kefahaman mereka.😀

3 RAMADHAN: Badan masih menyesuaikan diri dengan aktiviti sahur dan ikut ibu abah kesana kemari sampai demam :D

3 RAMADHAN: Badan masih menyesuaikan diri dengan aktiviti sahur dan ikut ibu abah kesana kemari sampai demam😀. Dilarang duduk dan baring katanya, letak kepala je ok kot kan? 

Hari pertama puasa, si Eilman demam, lepas tu dia baik, Fahry pulak demam, lepas fahry, Adam pulak demam..demam viral agaknya..sekejap2 jer..perubahan cuaca yang sangat panas..panas sejuk panas sejuk..Alhamdulillah..semalam semua dah sihat pun😀

Biasalah, tak pernah bangun pagi2, badan kena bangun pagi..lepas tu puasa, kurang ‘water intake’, lepas tu travel selalu..sana sini sana sini..jangankan Adam, Adaa pun dah nak demam hehe

Yang si adik, Eilman, tetap ‘berpuasa’ walau dah berkali-kali makan..’eilman kuasa kan ibu kan’ yelah nak oi..’kuasa’ sangat..hehe puasa pon jadi kuasa…

InsyaAllah..moga-moga anak-anak kita semua dapat menjalani ibadah puasa dengan baik😀 sokong aja..jangan dipaksa-paksa ok moms?

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

BERPUASA BERSAMA SHAKLEE

Seperti yang dijanjikan semalam, hari ni adaa akan kongsikan bagaimana berpuasa bersama shaklee.

Sebelum tu cuba lihat senario yang berlaku ketika ramadhan..Bulan ni lah kita kaya sangat dengan makanan kan? tengok kat pasar ramadhan..ya Allah..rambang mata..semua nak cuba..biasalah, bila perut lapar, nafsu makan pun membuak lah kan..jadi elok-elok badan nak detox (seperti yang adaa terangkan semalam) tup tup makin terbeban pulak..siap berat badan badan bertambah lagi…huhu

Slide7

SITUASI LAZIM KETIKA RAMADHAN

Slide8

SITUASI LAZIM KETIKA RAMADHAN

Ini memang biasa kan? jangan tipu..hehe sakit perut lah, sembelit lah, sakit kepala lah, dehydrated lah..ini semua situasi biasa SEKIRANYA kita tak bersahur atau berbuka mengikut aturan..main hentam keromo aje makannye..No no ok..

Apa yang patut kita lakukan bulan puasa ni?

BERPUASA DENGAN CARA SIHAT

BERPUASA DENGAN CARA SIHAT

Ini cara yang sepatutnya..

  • Bersenam seperti biasa
  • Jangan makan lewat malam, sebaliknya bersahur pada awal pagi (bukan lepas subuh yeee)
  • Tingkatkan pengambilan fiber untuk elak sembelit dan penghadaman yang lebih lancar
  • Lebihkan pengambilan protein dan kurangkan pengambilan karbohidrat
  • Kurangkan makanan bergoreng dan berlemak

sebenarnya, diet ketika puasa atau tidak..sama sahaja..tapi dah jadi budaya negara kita ni, makan macam disyurga..segala benda kita hentam sampaikan makan secara sihat ni dah jadi terlalu asing bagi kita. Sedangkan makan secara sihat inilah yang seharusnya kita amalkan SETIAP MASA. bukan sesetengah waktu jer..WAKTU MENGANDUNG LAH, WAKTU RAMADHAN LAH..tapi, ambil waktu ini sebagai satu latihan buat kita untuk terus mengamalkan pemakanan secara sihat walaupun selepas tamat waktu Ramadhan😀

CADANGAN UNTUK BERPUASA SECARA SIHAT DENGAN SHAKLEE

Sebenarnya ada set yang sesuai untuk anda.

Slide11

CADANGAN SET

Slide17

CADANGAN SET

BANYAK SANGAT? tak pun sebenarnya..tetapi atas permintaan sahabat dan semua pelanggan Adaa yang nak kan set yang lebih sedikit..ini ada set yang ringkas..bagi adaa..ini WAJIB lah hehe..BONUS: ada vitalea PERCUMA untuk anda!*

TAWARAN HEBAT SEHINGGA OKTOBER 2015

TAWARAN HEBAT SEHINGGA OKTOBER 2015

4

TAWARAN HEBAT SEHINGGA OKTOBER 2015

MEALSHAKE: aroma vanila yang sangat sedap. Diperkaya dengan 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu. Hidangan lengkap yang membantu anda dan anak anda untuk kekal bertenaga sepanjang hari. Diperbuat daripada buah-buahan, sayur-sayuran, kacang soya dan Lactalbumin. Lactalbumin ialah sejenis susu dan merupakan bahan terbaik yang mengandungi organisma protein yang berkualiti tinggi dan mudah diserap kedalam sistem tubuh dari peringkat bayi hingga dewasa.

SIAPA PERLUKAN?

Semua golongan: Pelajar, kanak-kanak membesar, ibu mengandung, para atlet, pengamal sayuran, orang sakit, orang sibuk bekerja, atau orang yang selalu mengambil makanan segera. Pilihan untuk SARAPAN PAGI YANG TERBAIK!

 

PERFORMANCE DRINK: Minuman sukan pertama  bagi atlet di USA. Ia juga telah direka khusus untuk para angkasawan NASA, para atlet antarabangsa, dan pengembara terkemuka. Ujian klinikal membuktikan bahawa OptiCarb yang sudah dipatenkan ini akan meningkatkan tenaga otot sebanyak 6 kali ganda, memberikan tenaga dan memelihara kitaran bendalir dalam tubuh. Berbanding minuman sukan yang lain, Performance drink mempunyai 67% otot glikogen (sumber tenaga) dan menyediakan tenaga dari 3 jenis karbohidrat dengan segera.

MANFAAT UTAMA?

  • Meningkatkan daya ketahan badan, berikan tenaga, menggantikan air yang hilang sewaktu latihan fizikal.
  • Membekalkan elektrolit dalam tubuh dan mengimbangi metabolisme air dalam tubuh.
  • Mengurangkan kehausan, cegah penyahhidratan, melebapkan kulit dan kelihatan muda.
  • Mengekalkan paras gula dan ianya telah terbukti secara klinikal

SIAPA PERLUKAN?

Sesuai untuk: Para atlet, mereka yang BERPUASA, sebelum dan selepas pembedahan, orang yang sering tidur lewat malam, orang yang sentiasa letih, paras gula rendah, tiada selera makan, cirit birit, vagina kering, kepeningan, penyahhidratan kulit dan otot.

 

ESP: Telah diiktiraf diseluruh dunia dengan mempunyai kajian klinikal yang sangat ekstensif dan komprehensif serta memiliki kualiti protein yang sangat tinggi yang pernah dihasilkan. Setiap satu tin ESP (850gram) dihasilkan dari 30kg kacang soya dan memberikan sumber tenaga yang bertahan lama.

Satu-satunya produk yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia. Turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral.

SIAPA PERLUKAN?

Semua peringkat umur dari muda hingga tua juga sesuai untuk penghidap kencing manis.

Untuk lebih manfaat dan info tentang ESP (produk terlaris) boleh klik link ‘ESP‘ ini.

 

Untuk dapatkan promosi JUN 2015 boleh hubungi adaa ok. Untuk pembelian SET KESIHATAN RAMADHAN  atau pembelian produk secara berasingan menggunakan DEBIT/CREDIT card anda, anda boleh klik ESELL dan dapatkan secara terus 😀 (jika inginkan konsultasi percuma sebelum atau selepas pembelian boleh hubungi adaa ok?)

Untuk tutorial cara membeli secara online menggunakan ESELL klik SINI

esell

order now

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 

 

 

TAWARAN KHAS RAMADHAN ADAA’S INSPIRATION: BISIK-BISIK JOM!

Apa pulak nak berbisik ni? Sebenarnya mulai 25May lepas hingga 15june 2015 ni adaa ada mengadakan promosi..tapi ini tiada kaitan dengan Shaklee Malaysia ok..ini khas daripada  Adaa sendiri..TAWARAN apa?

Macam adaa sebut diatas, ..tawaran khas ramadhan..jadi kali ni adaa nak bantu lebih ramai Umat Islam diluar sana untuk menjalani ibadah puasa dengan baik, insyaAllah..

Adaa akan berikan

1.Tips eksklusif, sticker dan jadual nutrisi ketika ramadhan

2. Bagaimana nak kekal bertenaga ketika menyusukan atau mengandung sambil menyusukan anak ketika ramadhan

3. Bagaimana nak diet ketika ramadhan tanpa menjejaskan kesihatan dan ibadah puasa itu sendiri

Perkongsian info-info ni adaa buka kepada semua pembaca blog adaa’s inspiration..nak borak-borak, nak pm..semua adaa alu-alukan..insyaAllah, anda akan dapat lebih dari sekadar info.😀

Adaa tahu, cuaca sekarang sangat panas..Malaysia semakin mendidih..kita tengok anak2 kita balik sekolah..kesiannya la hai..menyeret je kaki tu ha letihnya..itu belum bulan puasa..apa lagi kalau time puasa..yang nak belajar puasa lagi..huhu

Jadi, tugas kita lah nak membantu anak-anak kita, diri kita dan keluarga kita agar lebih sihat dan bertenaga ramadhan nanti..betul tak?

Jadi, nak borak2, bisik2..jom! pm adaa ok?

LOGO 1.1

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease ::
SET HAJI DAN UMRAH

SUPPLEMENT YANG SESUAI UNTUK JEMAAH HAJI/UMRAH

Pagi ni sempat membelek2 internet (belek tau haha) sebab tetiba teringat raya haji dah nak dekat..terfikir juga, mesti jemaah haji dah berlepas..rupenye memang ye pon..penerbangan pertama ogos hari tu lagi..ramai betul..dianggarkan lebih 30 ribu lebih yang pergi setiap tahun..itu quota untuk Malaysia lah..Bagi yang ada sedara mara atau ibu bapa yang bakal menunaikan Haji atau Umrah tahun ni boleh kot try2 bekalkan mereka dengan supplement untuk kekal bertenaga..semalam adaa dah cadangkan pakej atau pilihan yang sesuai..tapi hari ni nak bagitahu pulak kenapa adaa cadangkan supplement tertentu ni? jom tgk!

 

Antara produk yang ibu sarankan untuk jemaah umrah haji ialah beberapa pemakanan yang utama iaitu:

SET HAJI DAN UMRAH

SET HAJI DAN UMRAH

 

  1. Performance Drinkuntuk mencegah masalah pengdehidratan sepanjang berada di sana terutama waktu panas terik. Ianya juga baik demi memastikan jemaah umrah haji ini sentiasa bertenaga sepanjang menunaikan ibadah.

 

  1. B Complex– Ianya bertindak sebagai penjana tenaga (melalui tindakbalas glukos) disamping memberi ketenangan kepada tubuh .Memandangkan ibadah umrah haji ini memerlukan kita banyak berjaga demi menunaikan ibadah dengan lebih sempurna , adakala ia menuntut seseorang itu lebih banyak berjaga dari tidur maka B complex banyak membantu tubuh agar tetap bertenaga walau kita kekurangan waktu tidur yang sepatutnya.

 

  1. Vitamin C– sangat penting untuk imun tubuh kita. Bertindak sebagai antioksidan dan sangat penting dalam melawan penyakit.

 

  1. Kalsium @ OstematrixSesungguhnya ibadah umrah dan haji memerlukan kudrat yang banyak maka keperluan kalsium juga tidak boleh dipandang remeh. Ianya sangat penting agar kaki kita tidak mudah merasa kebas atau bahasa lain terasa seperti sesemut atau lebih teruk boleh terjadi ialah kekejangan kaki akibat terlalu lama berdiri atau banyak berjalan.

 

5.Alfalfa – sangat digalakkan diambil oleh mereka yang mengidap penyakit kencing manis dan darah tinggi. Ianya baik untuk memastikan tubuh kita tidak mengandungi lebihan gula atau kolesterol yang boleh memudaratkan tubuh sepanjang mengerjakan ibadah haji dan umrah. Ianya berfungsi untuk menyerap dan membuang segala lebihan gula dan kolesterol dalam darah.

 

  1. Nutriferon– Sebagai perisai kesihatan. Ia bertindak sebagai immune booster atau meningkatkan sistem imunisasi anda. Jadi tidaklah senang diserang penyakit.

 

Ini pula testi dari kak cery:

 

terus terang sy ckp..nak mengerjakan umrah/haji ni mmg perlu kekuatan fizikal…malah org travel agent tu pun pesan suh bwk pesan bekalan2 ubat2..sbb dia kata kat sana farmasi tak sama dgn sini dan ubat kat sana mmg  lain skit…dan mak mertua sy pesan suh bwk ubat ..ubat sakit perut,sakit gigi,sakit mata,sakit kepala…segala sakit…ahaks…saya pun menurut perintah..tu pun p last minute gi watson..beli segala2 yg skit2 tu panadol,vicks,olchiit teack aun..bla bla… 

 

tapi honestly sy tak pakai pun tu sume..hehehe. dan saya bawak supplemen faveret saya.. PERFORMANCE DRINK &NUTRIFERON..dan bcomplex,vit C, ostematriz,zinc..sume is dalam 1 trial pek.(bekalan 2 minggu utk myself and my hubby)..sampai2 sana..mmg weather tak sama dgn sini..panasss terikkk…angin mcm wap panas kering…huhu…dan mmg perlu tenaga kekuatan fizikal…nak berjalan dari hotel ke masjid,,mengerjakan umrah…masa tidur kene kurangkan..kene lebih kat masjid… so makanan tambahan mmg perlu…ada gak geng2  yg terus mkn panadol bile sakit kepala.panadol?..oh no…saya takmahu rosakkan badan saya…. 

 

mcm saya..pagi dan petang mmg bancuh air zam2 dgn performance drink tu..bestt..jus oren pembekal tenaga..kalo dak mmg exhausted saya..bile minum tu..alhamdulillah…energy level maintain..malam pas magrib pun takla tersengguk2 mengaji…pastu kalao saya  rasa mcm flu or hidung berair tanda2 nak demam… sy telan nutriferon(yg ni bina antibodi), omega zinc vit C…mmgla bukan terus segar..sbb ni bukan panadol..tp 1-2 hari ..alhamdulillah back to normal… kire takdela sy terlantar sakit ke ape ke..Alhamdulillah sangat2…segar untuk 2 minggu..dan balik umrah takde cuti2 rileks lagi..takde sakit2 selsema or demam..esoknye terus masuk keje..siap settlekan biz lagi..rumah lagi….barulah jadi superwoman..ahaks..tp ape2 pun alhamdulillah…..supplemen ni ikhtiar dan cara saya menjaga kesihatan kurniaan Ilahi..

 

Memang kesihatan itu kurniaan Allah, dan kalo Allah kata sakit, sakit lah kita..tapi tak salah bagi mengambil langkah pencegahan..kita mencuba kan..apa2 pun berbalik pada Allah semula..yang penting kita berusaha😀

 

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 


JEMAAH HAJI 2014

BEKALAN SHAKLEE BUAT JEMAAH HAJI DAN UMRAH

JEMAAH HAJI 2014

JEMAAH HAJI 2014

Salam..sedar tak sedar penerbangan pertama delegasi haji tahun 2014 ni dah pun berangkat ogos lepas, dan yang terakhir dijadualkan 27 September ini kan..cepatnya masa berlalu..sebagai persediaan buat bakal2 haji dan umrah bulan ni, Adaa nak kongsikan bekalan Shaklee yang boleh dibawa..maklum saja lah, cuaca kat sana panas kan berbanding di Malaysia..kesihatan pun mungkin terjejas so kene ready! Nak ibadah kalau sakit pun agak mengganggu juga kan?

Supplement yang Adaa cadangkan :

Pada asasnya, Adaa mencadangkan vitalea @ multivitamin, b-complex, vitamin c, ostematrix dan performance drink. Ini memang keperluan asas bagi semua..Bagi ibu bapa atau anda yang mempunyai penyakit kencing manis, sembelit, kolestrol tinggi atau darah tinggi, kami galakkan untuk membawa VIVIX sebagai bekalan anda.

 

Pilihan 1 Haji & Umrah

(1)    Vitalea, B-complex, Vitamin C

(2)   Performance Drink

(3)   Ostematrix

 

Pilihan 2 Haji & Umrah ( Pesakit Kencing Manis @ Diabetes, Darah Tinggi, Kolestrol)

(1)   Vitalea, B-complex, Vitamin C

(2)   Performance Drink

(3)   OsteMatrix

(4)   Alfalfa/vivix

 

Pilihan 3 Haji & Umrah

  1. Vitalea, vitamin C
  2. Performance Drink
  3. Nutriferon

 

Ini sekadar cadangan, kalau yang biasanya tiada masalah..bawa Performance drink, Vitalea, Vitamin C dan Nutriferon sebagai perisai kesihatan anda dah mencukupi. Ini boleh membantu anda kekal hidrat dan meningkatkan imunisasi tubuh. InsyaAllah..

 

Walaubagaimanapun, ingin Adaa ingatkan bahawa supplements ini hanyalah usaha kita untuk memastikan kesihatan optimum sepanjang menunaikan ibadah di Tanah Suci. Namun, nikmat kesihatan (dan sakit) itu datangnya dari Yang Maha Esa, dan kepada-Nya lah kita bertawakkal. Insya Allah.

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::