ALFALFA · ESP · Ostematrix · SHAKLEE RELATED

10 MITOS BERKAITAN PENYUSUAN SUSU IBU: SILA AMBIL PERHATIAN!

Walaupun ramai dah biasa menyusukan anak, tapi masih ada yang belum tahu sesetengah perkara..ada yang terpengaruh dengan mitos..tak tahu fakta dengan sekadar cakap2 je..so ibu2, jom tengok!

*credit

baby

Tugas menyusukan bayi bukanlah terlalu sukar tetapi akan menjadi sukar bila ada pelbagai ‘nasihat’ yg mengelirukan para ibu terutama yg baru pertama kali menyandang gelaran ibu…

Percaya atau tidak antara tip kejayaan penyusuan adalah bergantung kekuatan mental ibu itu sendiri. Hanya ibu yg memahami kesihatan tubuh badannya dan kemampuan utk memberikan yg terbaik.Campur tangan org sekeliling kadang kala boleh menyumbang kepada kegagalan menyusukan anak..antaranya:-

1)  KEBANYAKKAN WANITA TIDAK MENGHASILKAN SUSU YG CUKUP

  • Tidak betul! Majoriti wanita mengeluarkan lebih daripada cukup susu.Alasan biasa bayi tidak mendapat susu kerana bayi tidak melekap dgn betul pada payudara ibu. Oleh itu amat penting utk ibu belajar cara kedudukan dan pelekapan betul semasa menyusu oleh mereka yg pakar.

2)  TIADA SUSU BEBERAPA HARI SELEPAS BERSALIN

  • Alasan! Ia memang perkara biasa kerana bayi tidak melekap dengan betul pada payudara dan pastinya bayi tidak dapat susu. Ada ibu yg merungut ‘dia dah menyusu hampir dua jam tp masih menangis dan lapar bila saya lepaskannya’. Sebenarnya pada hari-hari pertama kelahiran,payudara anda tidak mengelurkan susu yg banyak.yang hanya keluar ialah kolostrum iaitu susu awal ibu yang pekat.

3)  BAYI PERLU BERADA SELAMA 20MINIT DISETIAP PAYUDARA

  • Ia tidak betul. Bagaimanapun,perbezaan perlu dilakukan antara ‘berada pada payudara’ dan ‘menyusu’.Jika bayi minum kira-kira 15-20minit pada sebelah payudara,dia mungkin tidak menyusu sebelah lagi.Jika dia minum hanya seminit pada sebelah payudara yg awal, kemudian hanya menggugis atau tidur,serta  melakukan perkara yang sama bila bertukar pada sebelah payudara,maka tiada jumlah masa yg cukup boleh ditentukan.

4)  BAYI YG MENYUSU BADAN PERLU MINUM AIR MASAK

  • Salah!! susuibu mengandungi semua kandungan air yang diperlukan oleh bayi.

5)  BAYI YG MENYUSU PERLU TAMBAHAN VITAMIN D

  • Tidak betul kecuali dalam keadaan yang luar biasanya (contohnya,jika ibu sendiri kekurangan vitamin D ketika dalam kandungan.

6)  IBU PERLU CUCI PUTING SETIAP KALI HENDAK MENYUSUKAN BAYI

  • Susu ibu melindungi bayi daripada jangkitan.Membasuh puting sebelum menyusukan membuatkan penyusuan menjadi sukar selain membuang minyak perlindungan dari puting.

7)  MENGEPAM CARA TERBAIK MENGETAHUI BERAPA JUMLAH SUSU DIMILIKI

  • Berapa byk susu yg boleh dipam bergantung kepada banyak faktor paras tekanan si ibu.Bayi yg menyusu dengan baik memperoleh lebih banyak susu berbanding yang dipam oleh ibu.

8)  WANITA YG HAMIL MESTI MENGHENTIKAN PENYUSUAN

  • Sekiranya ibu dan anak masih mahu,penyusuan boleh diteruskan. Kebanyakan wanita bertindak memberhentikan penyusuan apabila hamil kerana puting terasa sakit atau atas sbb-sbb lain tetapi dari segi perubatan tiada sebab utk tergesa-gesa memberhentikan penyusuan.

9)  JIKA BAYI CIRIT BIRIT ATAU MUNTAH,IBU PERLU MENGHENTIKAN PENYUSUAN

  • Ubat terbaik utk jangkitan pada usus bayi adalah penyusuan susuibu. Hentikan makanan lain buat sementara..tetapi teruskan penyusuan.

10)  LEBIH MUDAH MENYUSU BOTOL BERBANDING SUSU BADAN

  • Ia sememangnya tidak betul! Mungkin penyusuan badan menjadi sukar bagi sesetengah wanita kerana dia tidak memulakannya dgn betul.Sememangnya penyusuan sukar pada awalnya ekoran daripada permulaan yg teruk tetapi biasanya menjadi terlalu mudah selepas itu.

InsyaAllah dengan maklumat yang betul, teknik pelekapan yang betul, nutrisi yang mencukupi, ibu2 mampu menyusukan anak masing2..yang penting mencuba dan doa 😀

Macam adaa dulu pun, anak pertama memang gagal sepenuhnya menyusukan anak..dan disebabkan itulah, masa pregnant anak kedua, hari2 duk belek dan cari info tentang breastfeeding..tapi biasalah, tak semua bertuah kan..

Adaa campur susu anak dari minggu kedua rasanya hingga umur lapan bulan..dalam tempoh tu adaa usaha kerapkan breastfeeding berbanding beri susu formula dan pastikan konsisten ambil supplement. Akhirnya, dari 8 bulan hingga 2 tahun fully breastfeed!

Dan untuk anak ketiga pula, dari hari pertama sehinggalah hari ni, Fahry dah berusia 3 tahun 4 bulan, fahry masih menyusu. dia siap pelik lagi tengok botol susu sebab tak pernah cuba macam abang-abangnya sebelum ni 🙂

InsyaAllah, dengan ilmu dan cara yang betul, semua ibu mampu menyusukan anak dan memberikan yang terbaik!

 

1.pngPeneman Adaa ketika mengandung, menyusukan anak dan berpantang.

Nak yang basic? Anda boleh ambil ESP+OSTEMATRIX +ALFALFA
Nak lihat REAL testmoni SHAKLEE?? —–> http://bit.ly/2bdTci0

Berminat?
➡️whatsapp 017-9329859
☎️whatsapp 017-9329859
➡️whatsapp 017-9329859
Penghantaran seluruh malaysia!!
.

#SHAKLEE #shakleeterengganu #sayajualshaklee #shakleemurah #esp #setkulit #kulit #masalahkulit #setpantang #sethamil #setbersalin #setmenyusu #supplementsemulajadi #vivix #jerawat #jeragat #setkurusshaklee #testimonishaklee #sidterengganu

Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s