resepi · SHAKLEE RELATED

DAPUR AMATUR: MASAK LEMAK CILI PADI PEGAGA DENGAN SALMON

Salam Ahad..santai ke masing-masing? Semalam encik suami bawak pegaga seikat..jadi fikir-fikir nak makan buat ulam jenuh jugak nak habis..jadi apa lagi, teringat salmon ade lagi 2 keping, kita kasi masak lemak lah..campak2 aje.

Diinspirasikan oleh ibu mertua, dulu masa dalam pantang MIL masak pegaga lemak putih dengan tenggiri tapi tak guna cili api, guna lada hitam..memang best! Hari ni kasi improvise sikit lah..

gulai kuning pegaga 1
masak lemak cili api pegaga dengan salmon

Tengok tu, punya lah nampak lada api tu dek malas nak blend…haha ..jom tengok resepi..sebenarnya nak abiskan bahan je..ikan pun kecik je dua keping tu..pegaga pun seikat..jadi..dapat sekali makan cukup laaa

Bahan-bahan:

  • 2 keping kecil ikan salmon
  • 1 ikat pegaga (cuci-cuci sikit..orang kata akar tu pahit2 pun ubat..jadi yang mana cantik tu amiklah..kalo tak lawa sangat..kasi potong ye)
  • santan 220ml (agak2 dalam rm2, atau kalau dalam kotak, sekotak kecil je)
  • Air (tak perlu banyak sangat untuk kuah)
  • Lada api 7 biji (adaa tak letak banyak sebab ada GERD, tak leh makan pedas..ni pun silap2 makan isinye je tak makan kuah pun huhu)
  • Daun kunyit (tak letak pun takpe, saja sebab dah ada kat blakang rumah, petik je selai)
  • Kunyit dan garam secukupnya
  • Asam keping 1 keping

Cara-cara:

  • Tumbuk lada api (adaa tumbuk kasar je, kalau banyak, boleh blend bersama kunyit ya..kalau guna kunyit serbuk takyah lah tumbuk hehe)
  • Santan tadi cairkan sikit dengan air
  • Masukkan santan, kunyit, lada, daun kunyit dan pegaga
  • Hidupkan api, biar sampai mendidih kejap, masukkan ikan dan asam keping
  • Tunggu kejap, masukkan garam dan siap! jangan tunggu lama sangat takut pecah minyak tak best pulak.
gulai kuning pegaga.jpg
tada!!!

tu jer..diingatkan, memang akan rasa pahit sikit..pegaga kan pahit..tapi sedap woo..pahit tu ubat..pahit-pahit manja je pun..bukan macam hempedu..

Makan dengan nasi panas..sedap!

Untuk kanak-kanak, jap lagi ibu goreng ayam perap dengan bawang putih dan halia sikit naaa..

Selamat mencuba!

Advertisements

One thought on “DAPUR AMATUR: MASAK LEMAK CILI PADI PEGAGA DENGAN SALMON

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s