SHAKLEE RELATED

BOLEHKAH LEMBU BETINA DIKORBANKAN?

IBADAH QURBAN
IBADAH QURBAN

Siapa yang berkorban? Tahun ni adaa tak berkorban, makan daging korban adalah.ย hehe Sejujurnya adaa tak pernah tengok lembu dikorbankan secara langsung atau ‘live’. Kali ni Alhamdulillah ada peluang untuk melihat sendiri.

Dulu sewaktu di UK, ada juga berkongsi korban, tapi kita sekadar berniat dan memberikan duit..batang hidung kambing ke lembu yang dikorbankan tu tak nampak pun..tau-tau dah siap jadi lauk ๐Ÿ˜€ yang bestnya disana Adaa korban kambing..jadi makan lauk kambing lah..kena pula dengan masakan gaya Arab, kambing golek dengan sos pudina..aduh, terangkat!

Rumah mertua adaa diSeremban sebelah aja dengan surau..apa lagi, inilah peluangnya..anak-anak bertiga pun Adaa heret sekali dengan suami dan mak mertua..sambil-sambil nak menunjukkan kat anak, diri sendiri pon nak jugak ..jakun gamaknya..tapi tulah..gambar plak tak sempat nak ambil..haha sayang..sayang..

Sebenarnya ibadah korban ni sangat bermakna..besar maksudnya dalam Islam. Untung siapa yang dapat berkorban tau..dan yang lebih penting, hayati kenapa kita berkorban..atas dasar apa..ikut-ikut orang ke atau lebih dari tu?

Berbalik kepada tajuk adaa tadi..Biasanya orang korban lembu atau kambing betina ke jantan ye? Ada syarat yang mengatakan wajib salah satunya ke atau tidak?

Allahย Taโ€™alaย berfirman,

ูˆูŽู„ููƒูู„ูู‘ ุฃูู…ูŽู‘ุฉู ุฌูŽุนูŽู„ู’ู†ูŽุง ู…ูŽู†ู’ุณูŽูƒู‹ุง ู„ููŠูŽุฐู’ูƒูุฑููˆุง ุงุณู’ู…ูŽ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุนูŽู„ูŽู‰ ู…ูŽุง ุฑูŽุฒูŽู‚ูŽู‡ูู…ู’ ู…ูู†ู’ ุจูŽู‡ููŠู…ูŽุฉู ุงู„ู’ุฃูŽู†ู’ุนูŽุงู…ู

โ€œDan bagi tiap-tiap umat telah Kami syariatkan penyembelihan (kurban), supaya mereka menyebut nama Allah terhadap bahimatul anโ€™am (binatang ternak) yang telah direzkikan Allah kepada merekaโ€ (QS. Al Hajj: 34).

Asy Syairozi mengatakan, โ€œBoleh-boleh saja berkurban dengan hewan jantan maupun betina.โ€

Lalu Asy Syairozi membawakan dalil dari Ummu Kurz, dari Nabiย shallallahu โ€˜alaihi wa sallam, beliau bersabda,

ุนูŽู†ู’ ุงู„ู’ุบูู„ูŽุงู…ู ุดูŽุงุชูŽุงู†ู ูˆูŽุนูŽู†ู’ ุงู„ู’ุฌูŽุงุฑููŠูŽุฉู ุดูŽุงุฉูŒ ู„ูŽุง ูŠูŽุถูุฑูู‘ูƒูู…ู’ ุฐููƒู’ุฑูŽุงู†ู‹ุง ูƒูู†ูŽู‘ ุฃูŽู…ู’ ุฅูู†ูŽุงุซู‹ุง

โ€œAnak laki-laki hendaklah diaqiqahi dengan 2 kambing, sedangkan anak perempuan dengan 1 kambing.ย Tidak mengapa bagi kalian memilih yang jantan atau betina dari kambing tersebut.โ€ (HR. An Nasai no. 4222 dan Abu Daud no. 2835. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan bahwa hadits iniย hasan).

Setelah membawakan dalil tersebut, Asy Syairoziย rahimahullahย mengatakan, โ€œJika dibolehkan jantan dan betina dalam aqiqah berdasarkan hadits di atas, maka sama halnya dengan kurban (udhiyah) boleh dengan jantan atau betina. Karena daging kambing jantan lebih enak (thoyyib). Sedangkan kambing betina lebih basah.โ€ (Lihat Al Majmuโ€™, 8: 222)

Jadi, tak kisahlah betina atau jantan..kedua-duanya dibolehkan..jadi jangan nak soal banyak2..yang lebih penting ialah apa niat kita, faham kah kita erti korban? Itu yang lebih penting tau.

Tahun depan boleh lah kita pakat-pakat pasang niat untuk berkorban ya..kumpul duit dari sekarang ๐Ÿ˜€

 

 

Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s