#CADANGAN DAN SET RAWATAN · #MASALAH KESIHATAN · ESP · SHAKLEE RELATED

F.A.Q ESP: SOYA PENYEBAB KANSER? SAKIT BUAH PINGGANG? BETUL KE?

Banyak salah faham apabila cerita pasal soya ni..ada yang kata protein soya tak elok, ada yang kata elok, ada yang kata boleh kena kanser, ada yang kata dapat mencegah kanser..yang mana satu ni? 1500 kajian menunjukkan protein soya memberikan banyak kesan positif dan 12-20 kajian menunjukkan apabila soya diubahsuai ianya akan menjadi tidak berguna dan tidak selamat.

Yang pertamanya, korang kena tahu, tak semua protein soya sama.Ya TAK SAMA! terdapat 7 kriteria yang telah digariskan bagi memastikan soya yang benar-benar berkualiti.

7 kriteria pemilihan soya

  • Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organic~ Kenapa soya mesti ditanam secara organik….sebab kajian penananam secara kimia (bukan organik) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan.. Dan dari segi kajian..sudah terbukti ada hubungkait antara kanser dan nitrat.. Jadi amatla penting pestisid, fungicides, and herbicides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran kacang soya ni.
  • Soya tu mestilah Non GMO ( tak dihasilkan secara genetic)~Kenapa proetin soya mestilah  non genetik engineered?sebab secara umumnya..soya yang dari jenis genetik atau yang telah diubahsuai secara genetik ni adalah murah untuk dihasilkan (ni lebih kurang vitamin sintetik dan vitamin natural..)…dan kebanyakkan syarikat akan mencari cara untuk menjimatkan kos..dan semestinya menggunakan soya yang dihasilkan secara genetik. Dr. Louis J. Pribyl, saintis kerajaan Brazil menekankan yang berdasarkan kajian… toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan
  • Protein soya itu mesti mengandungi 9 asid amino perlu– Ni ciri yang amat penting..Badan memerlukan kesemua 9 ni untuk menghasilkan hormon,jus penghadaman,antibodi, enzyme. ”If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped”
  • Dalam proses pembuatan soy isolate, soya mesti dibersihkan dgn air bukan dgn alkohol-jika kepingan soya  dicuci dgn alkohol..ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone sehingga 88%! Sedanglan isoflavone itu diperlukan utk mengurangkan risiko kanser paru-paru,dan pelbagai fungsi penting..Isoflavones juga bermanfaat dlm penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang
  • Bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan Soya yang mentah mengandungi bahan “anti-growth”, “anti-tyrosine” . Cari jenama yang mengasingkan dan menyingkirkan bahan-bahan ini dan masih mengekalkan soya dalam bentuk asal supaya kesemua asid amino dan isoflavone boleh dikekalkan.
  •  Proses pembuatan soya sebaiknya tanpa pemanasan– Amino asid sangat sensitif terhadap suhu yang panas. Dalam sesetengah kajian menunjukkan, pemanasan atau memasak soya boleh memusnahkan sehingga 50% asid amino penting. Sekiranya seseorang itu mengambil protein soya yang tidak lengkap dengan asid amino secara berterusan,  ianya akan menyebabkan gangguan pertumbuhan otak dan hormon  atau pertumbuhan tisu asing yang tidak perlu dalam tubuh.
  • Soya itu mesti ditambah dgn unsur kalsium..kenapa?~ Kajian /artikel melaporkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh mnyebabkan kerapuhan tulang.Dan oleh yg demikian unsur kalsium yang secukupnya mesti ditambah dalam protein soya tersebut untuk meneutralkan kembali serbuk soya tu.Kebanyakan pengusaha/pengeluar protin tidak menambah cukup kalsium

Dalam banyak-banyak soya dipasaran tak banyak yang melepasi kesemua 7 kriteria ni tetapi pakar bersetuju bahawa soya terbaik setakat ini dan memenuhi semua kriteria adalah ESP dari shaklee (tak caya boleh google sendiri, telefon shaklee malaysia pun boleh) kalau salah takkan produk ini bertahan berpuluh tahun lamanya kan? Malah ESP telah diguna pakai sebagai kajian untuk mencari manfaat soya kepada kesihatan tauuu..

SALAH FAHAM TENTANG SOYA

Soya Penyebab kanser?

Benar. Soya yang terlebih masak atau ‘overcooked’/’overheated’ akan menghasilkan bahan karsinogenik yang boleh menyebabkan kanser. Elakkan pengambilan seperti burger soya, atau hotdog soya ke.. Sebab tulah jangan sembarangan ambil protein soya..pastikan yang ianya menepati 7 kriteria tadi.

Adakah kacangsoya yang dipanggang selamat?

Kacang soya kaya dengan lemak tumbuhan. Apabila ianya dipanggang/dipanaskan lemak tersebut akan diubah kepada ‘trans-fatty acid’ yang boleh menyebabkan kanser dan serangan jantung. Semakin lama kacangsoya panggang dibiarkan/disimpan, minyaknya akan menjadi semakin berasid dan karsinogenik..elakkan!

Protein soya membebankan buah pinggang dan menyebabkan kerosakan buah pinggang

Protein haiwan lebih sukar dihadam berbanding protein tumbuhan dan protein yang tidak dihadam dengan sempurna akan menyebabkan kerosakan buah pinggang jika diambil berterusan. Serbuk protein adalah dalam bentuk pre-penghadaman jadi ianya lebih mudah dihadam dan inilah BENTUK PROTEIN TERBAIK yang perlu diambil. Tetapi jika diambil berlebihan, ianya akan memudaratkan. Bagi adaa, apa juga jika diambil berlebihan mestilah memduaratkan kan? Nasi pun jika diambil berlebihan akan menyebabkan obesiti dan diabetes. Selagi anda mengamalkan pengambilan protein 2g/0.45kg berat tubuh anda dan mengambil karbohidrat yang mencukupi, anda akan mendapat khasiat dan manfaat yang sebaiknya dari protein. Contoh kan, jika berat anda 50 kg, anda boleh ambil sehingga 222gram protein setiap hari. Tetapi, jika anda ambil lebih dari 222gram tadi (katakan berat anda 50kg) dan tidak mengambil karbohidrat, itu akan menyebabkan kerosakan buah pinggang. 222gram tu banyak dek non…ESP 1 serving (3 sudu besar) baru 28g tauuuu kalau ambil 3 sudu pgi 3 sudu tengah hari, 3 sudu malam pun baru 84gram..dah lah selamat, berkesan lagi.

 

Ingat, soya adalah tumbuhan yang kaya dengan 1001 manfaat. anda cuma perlu memilih soya yang berkualiti dan selamat.

photo_2015-09-02_15-21-24

Bulan ni promosi ESP, pastinya harga yang rendah lah kan..dah nama promosi..jangan lepaskan ok?

Untuk melihat testimonial ESP boleh klik TESTIMONI-ESP

Untuk mendapatkan promosi SEPTEMBER 2015  boleh hubungi adaa ye. Untuk pembelian ESP tanpa promosi menggunakan DEBIT/CREDIT card anda,  anda boleh klik ESELL dan dapatkan secara terus😀 (jika inginkan konsultasi percuma sebelum atau selepas pembelian, info membership dan potongan harga untuk ahli, atau sebarang persoalan boleh hubungi adaa ok? kita bincang dulu apa yang sesuai apa yang tak sesuai)

Untuk tutorial cara membeli secara online menggunakan ESELL klik SINI

esell

order now

LOGO 1.1

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :

 

Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s