SHAKLEE RELATED

SUPLEMEN KINI MAKANAN ‘WAJIB’ RAKYAT MALAYSIA

Supplements as a fact of life

The supplement market has grown to be a massive one, thanks to the unhealthy selection of food that we have now. The hectic urban lifestyle that has pushed us farther and farther away from farmed and home-cooked food has spawned the need for supplements.

Source: Supplements as a fact of life

Adaa terjumpa artikel yang panjang berjela ini di FB sahabat semalam dan rasa sangat terkesan dengan penulisan ni dan sangat berbaloi baca sampai habis sebab ianya sangat relevan dengan keadaan masyarakat kita di Malaysia. Terus laju je tangan ni berkongsi  difb:

artikel suplemen

Apa intipati artikel?

Malas baca lah tuuu…

Pasaran kita kini sarat dengan makanan tambahan/suplemen. Kenapa? sebab cara kehidupan kita kini jauh berbeza dengan 100 200 tahun dulu..sekarang cukup susah nak mendapat makanan yang berkualiti apa lagi yang dimasak sendiri. Semua nak cepat, fast food memanjang kan..kalau ada sekalipun bahan mentah dikedai, kualitinya jauh berbeza..dulu ayam kita makan cacing, sekarang ayam makan apa pun tak tahu, siap kena suntik supaya cepat besar..dulu buah juga bermusim, sesuai dengan alam..sekarang sepanjang tahun ada..dicucuk diperam, macam-macam.

Belum cerita tentang cara dimasak, diproses..semua berbeza..sekarang ni kalau balik kampung, rasa kagum pun ada..nak masak gulai ayam..nenek kita rela menangkap ayam, disembelih, dibersihkan sendiri..kelapa dipetik dari pokok yang ditanam sendiri, dimesin, diperah sendiri..lada, kunyit semua hasil dari kebun kecil dirumah sendiri yang pastinya bebas baja kimia dan 100% natural. Rasanya? memang jauh berbeza..segarnya, manisnya..

Dulu, suplemen ni ape pun orang tak kenal sebab kita tak perlukannya..dah cukup nutrien yang kita dapat dari makanan kita..tapi disebebkan makanan yang semakin merosot kualitinya, kita kena memenuhi keperluan badan dengan suplemen.

Citing the GISSIPrevenzione trial in Italy and Europe involving 11,000 patients who had one heart attack and therefore had very high risk of a second heart attack, Dr Rajen explains that the research arm with patients that were given fish oil had a 45% reduction of a second heart attack.

Sekarang dunia perubatan juga cenderung dan mula melihat potensi dan keperluan suplemen. Sehinggakan kini doktor juga memberikan cadangan suplemen sebagai langkah mencegah serangan penyakit dan mereka juga bersetuju dengan penggunaan suplemen kerana ianya tiada kesan jangka panjang dan berkesan. 

”kalau gitu takyah ada doktor lah”

tidak..dunia perubatan dan suplemen ni dua perkara berbeza. Bila sakit, kita wajib ambil ubat. Adaa sendiri sangat pro klinik ke hospital ke..tapi ada orang yang kurang faham, mereka anggap suplemen sebagai ubat. tidak ye..

Suplemen bukan PENGGANTI MAKANAN ATAU UBAT! Ianya sebagai pelengkap kepada keperluan zat harian kita dan sebagai langkah mencegah daripada sakit dan masalah kesihatan. 

Dengan situasi di Malaysia sekarang, makanan tambahan dah macam wajib..kalau tidak, kita harus menanam, memternak segalanya sendiri bagi memastikan ianya berkualiti. Jika kita mampu, ya, teruskan..malah ia lebih baik. Adaa sendiri mula berjinak-jinak dengan menanam sayur2 asas dirumah..lebih berkualiti dan segar. Mungkin satu masa nanti belajar bela lembu dan ayam pulak kot 😀

Tetapi bagi yang belum dapat buat gitu, fahamilah keperluan anda mendapatkan suplemen. Sekarang, minyak ikan pun dapat merubah hidup seseorang tau. Juga pastikan anda memilih suplemen yang berkualiti dan bereputasi tinggi. Lihat dan kaji syarikat dan produk nya terlebih dahulu ya.

jadi, renung-renungkan ye

*saya pengamal Shaklee hampir 5 tahun dan masih mengamalkan sehingga kini..Shaklee dah bertahan berpuluh tahun lamanya diMalaysia..multivitaminnya sahaja dah berusia 100 tahun tau..tiada keraguan!! Sebab tu adaa masih setia berkongsi kebaikan shaklee 😀 Tak terhad di Terengganu, satu malaysia adaa pos..malah keluar  negara!

 

LOGO 1.1

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s