#CADANGAN DAN SET RAWATAN · #MASALAH KESIHATAN · ESP · TESTIMONIAL

BOLEHKAH SOYA MEMBANTU PESAKIT GASTRIK? KETAHUI 8 LANGKAH MENGATASINYA MASALAH GASTRIK, GASTRITIS, ASID REFLUKS.

Boleh tak soya membantu mereka yang mengalami masalah gastrik, angin dalam badan, gerd, heartburn atau asid refluks?

 

Rasanya kita dah biasa dengar tentang gastrik kan? tapi apa pula GERD, HEARTBURN, ACID REFLUX, GASTRITIS? semuanya penyakit yang mempunyai simptom yang hampir sama dan berkisar tentang sakit didalam perut dan sistem penghadam. Sistem penghadaman yang lemah akan menyebabkan pelbagai penyakit.

Kesemua penyakit ini menyebabkan keradangan dan iritasi pada bahagian lapisan dalam perut. Nak perkataan mudah rasa macam pedih dan terbakar je dalam perut dan ulu hati..huhu nak tahu antara simptom penyakit ni boleh tengok entry adaa yang bertajuk AKU & ANGIN: PUNCA & SIMPTOM ANGIN DALAM BADAN. Salah satu makanan yang menyebabkan simptom penyakit gastrik, gastritis, gerd, refluks adalah susu dan produk tenusu.

Soalan yang adaa biasa dengar, boleh tak ambil soya untuk menggantikan susu?

SUSU dan produk tenusu mengandungi laktosa yang boleh menyebabkan simptom bertambah teruk. Jadi apa yang boleh diambil bagi menggantikan susu?

Terdapat pelbagai alternatif untuk menggantikan susu, antaranya, soya, susu badam, susu beras atau santan. 

SOYA

  • Soya tidak mempunyai laktosa yang boleh menyebabkan simptom semakin teruk.
  • Ianya mengandungi protein soya
  • Susu soya dihasilkan dari kacang soya dan ianya bukan dari sumber haiwan.

Selain ianya selamat untuk pesakit gastrik, tidak menyebabkan angin dalam badan, ia juga mampu memberi rasa kenyang kepada pesakit. Jadi pesakit boleh mengambilnya apabila perut terasa kosong dan simptom mula datang. Ia juga merupakan sumber protein yang sangat bagus untuk tubuh dan kesihatan keseluruhan.

ESP MAC 2

ESP MAC 7

Peneman setiap pagi..oat+cinch shake+ESP

bagaimana pula cara merawat penyakit-penyakit ni secara natural?

Langkah Mudah untuk mengubati Gastritis, Asid Reflux, Heartburn, atau Gerd:

  1. Berpuasa 2 hingga 3 hari dan hanya gunakan diet cecair seperti susu, soya atau susu badam dan ‘butter milk’ (Hanya jika keadaan kesihatan anda mengizinkan dan anda tidak alergi terhadap susu, atau soya). Berpuasa memberi masa untuk radang dalam perut anda reda dan membersihkan sistem anda daripada toksin
  2. Minum air kelapa. Air kelapa merupakan ubat semula jadi yang sangat baik untuk gastrik. Ia membantu perut kita berehat dan menyediakan vitamin dan mineral yang sepatutnya.
  3. Selepas berpuasa, atau jika anda tidak mampu lagi meneruskan puasa (dah lapar lah kiranya), ambil makanan dalam kuantiti yang kecil dan selang selikan dengan pengambilan susuatau minuman yogurt. (pastikan anda boleh minum susu..jika sebelum ni memang alah dengan susu, soya atau yogurt, cepat masuk angina..elakkan. Ambil makanan yang tidak memudaratkan anda)
  4. Ambil 500mg kunyit bersama setiap hidangan 4 kali sehari (sebab tu orang dulu amalkan jamu.kisar kunyit dengan madu, atau tumbuk kunyit makan dengan nasi panas macam yang selalu kita buat masa berpantang kan..sebab kunyit bantu pemulihan dan kurangkan angina dalam badan)
  5. Ambil buah-buahan segar secara berasingan (bukan dengan susu atau makan). Jika tubuh anda mudah dimasuki angina, elakkan pengambilan buahan yang sejuk dan berair seperti epal, pear, tembikai.
  6. Ambil sayur-sayuran yang hanya dikukus dan dimasak dengan daun ketumbar atau pudina dan halia (bagus untuk buang angina)
  7. Minum 60/40 gabungan jus lobak merah dan jus bayam
  8. Pastikan anda makan malam sekurang-kurangnya 2 hingga 3 jam sebelum tidur

Teruskan rutin di atas sehingga anda melihat peningkatan dalam mengubati gastrik anda. Kunyit tu boleh kurangkan secara beansur-ansur sehingga 1000gram sehari sahaja. –diolah

InsyaAllah kita ikhtiar cara yang sesuai sehingga sembuh ya..

LOGO 1.1

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 

Advertisements

One thought on “BOLEHKAH SOYA MEMBANTU PESAKIT GASTRIK? KETAHUI 8 LANGKAH MENGATASINYA MASALAH GASTRIK, GASTRITIS, ASID REFLUKS.

  1. Saya banyak membaca tentang epal boleh buat untuk buang angin, tapi di sini anda kataepal boleh menyebabkan angin. ?????. Tolong bagi pencerahan.

    Like

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s