Uncategorized

MAKANAN SUNNAH VS SUPLEMEN

Terdapat pelbagai makanan tambahan di pasaran sekarang dan adaa lihat difacebook ramai yang mempertikai antara makanan sunnah dan suplemen seperti shaklee..ada yang sampai bertekak..no no..tenang-tenang dulu..kita semua mahu berikan yang terbaik tetapi jangan sampai bergaduh pulak ye..

APAKAH MAKANAN SUNNAH?

MAKANAN SUNNAH
MAKANAN SUNNAH

Makanan sunnah adalah makanan yang dikatakan menjadi amalan nabi..makanan yang memberi manfaat kepada diri kita sekiranya diamalkan. Apa dia makanan sunnah ni? ini 21 jenis makanan sunnah:

1.AIR ZAM-ZAM

Air zam-zam memang terkenal sebagai air yang paling diberkati dan boleh mengubati pelbagai jenis penyakit denga izin Allah.
Dalam sebuah hadith shahih, Nabi SAW menyebut:
“Sesungguhnya air zam-zam adalah air yang diberkati, air tersebut adalah makanan yang mengenyangkan.”
Dianjurkan bagi setiap mukmin menikmati air tersebut jika memang mudah memperolehnya. Air tersebut juga boleh digunakan untuk berwudhu. Air tersebut boleh digunakan untuk beristinja’ (membersihkan kotoran setelah buang air). Air tersebut juga boleh digunakan untuk mandi junub jika memang ada keperluan untuk menggunakannya.
2.KURMA

Kurma banyak disebut di dalam al-Quran, antaranya dalam surah Mukminah ayat 19:
“Kemudian Kami tumbuhkan kerananya kebun kurma dan anggur untuk kamu. Disana kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagiannya kamu makan”
Kurma merupakan “tenaga segera” kerana mudah diserap dan diproses. Ia juga mengandungi kandungan serat yang tinggi (3x lebih tinggi daripada pisang).
Nabi s.a.w. pernah bersabda:
“Rumah yang tiada kurma adalah rumah yang tiada makanan”
Sabda Nabi yang lain:
“Sesiapa yang memakan 7 biji tamar ‘Ajwah’, dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu”
Khasiat kurma adalah sebagai penguat memori, penawar racun dan penawar pelbagai penyakit.

 

3.BUAH TIN

Buah tin juga sangat bermanfaat kepada umat manusia seperti yang diterangkan dalam surah At-Tin (surah ke 95 dalam Al-Quran) dimana Allah telah bersumpah di atas nama buah tin dan buah zaitun.
Antara khasiat buah tin termasuklah menyingkirkan toksin, mengurangkan batuk yang berpanjangan membersihkan hati dan mengurangkan lendir dalam usus.
Buah tin yang kering didapati membekalkan 6 kali lebih kalori daripada jenis basah (segar). Pengeringan buah tin telah mengakibatkan pemekatan nutrisi di dalamnya dimana ianya menjadi lebih kaya dengan pelbagai mineral dan zat galian, tetapi rendah sodium.
4.ZAITUN

Pokok zaitun ada disebut dalam Al-Quran, dalam surah An-Nur ayat ke-35.
Semenjak 1,400 tahun yang lalu, Nabi Muhammad S.A.W. telah menasihatkan umat Islam agar menggunakan minyak zaitun untuk kesihatan dan penjagaan badan, di mana Baginda S.A.W. sendiri menggunakannya sebagai minyak rambut.
Mengikut kajian, ia dikatakan dapat mengurangkan risiko penyakit kanser dan sakit jantung, merupakan sejenis antioksida dan digunakan sebagai produk kecantikan sejak berkurun lamanya.
5.BIJI HITAM (HABATUSSAUDA)

Dilaporkan bahawa Nabi s.a.w. pernah bersabda:
“Jadilah seperti biji habb al-sauda kerana biji ini ubat semua penyakit kecuali mati”
Adalah dilaporkan juga bahawa Allah Taala menunjukkan bahawa habatussauda itu menghapuskan angina dalam usus dan demam, baik merawat ‘leukoderma’, membuka urat yg halus dan menghilangkan penyakit selsema.

 

6.DELIMA

Allah menyebut buah delima (rumman) sebanyak 3 kali di dalam ayatNya untuk menunjukkan betapa hebatnya penciptaan Allah itu dan ia juga disebut sebagai buahan daripada syurga.
Dalam Surah ar-Rahman, ayat 68 Allah berfiman:
“Di dalam kedua- duanya (syurga) juga terdapat buah- buahan serta pohon kurma dan delima”
Terdapat banyak kajian dilakukan yang mana membuktikan delima bagus sebagai antioksida, mengelakkan sakit jantung dan mampu menstabilkan tekanan darah.

 

7.SUSU KAMBING

Rasulullah s.a.w pernah bersabda:
“Akan tiba suatu masa di mana kambing adalah sebaik-baik harta bagi orang Islam. Orang Islam akan memeliharanya di puncak-puncak bukit dan di lembah-lembah, hidup terpencil dari masyarakat demi memelihara agama daripada ditimpa bencana”
Mengikut kajian, susu kambing mampu membantu masalah seperti asma, reumatik, demam kuning, insomnia dan menguatkan tulang.
Khasiatnya dikatakan lebih baik daripada susu lembu dan hampir menyamai susu ibu.
8.ZA’FARON/SAFRON

Terlalu banyak dalam kitab menyatakan bahawa Za’faran sangat baik untuk kecerdasan minda. Dalam kitab Tibbul Imama A’li , muka surat 381, Saiyidina Ali (k.w) menyatakan dengan maksudnya:
“Sesiapa yg mengambil sebahagian Za’faran tulen dan Su’dun satu bahagian dicampurkan dengan ‘asal (madu), diminum sebanyak dua misqal (dua sudu) pada setia hari, maka dia dikagumi tentang ingatannya sehingga dituduh melakukan zihir”
Za’faron ini mempunyai banyak khasiat lain, antaranya penyakit sawan, penyakit hati, demam, mati pucuk serta melancarkan pengaliran darah.
9.BARLI

Barli berkhasiat sebagai penyejuk badan.
Rasulullah s.a.w. pernah memberi sup barli kepada orang yang mengidap demam.
Selain dari itu ia juga dapat mengurangkan kolesterol, melawaskan kencing, membantu sembelit dan mengurangkan risiko kencing manis (tetapi jangan campurkan dengan gula).
10.ROTI

Roti yang paling bagus adalah yang diperbuat daripada gandum (kerana mudah dicernakan). Sebaik-baiknya, roti dibiarkan sejuk dahulu sebelum dimakan, jika tidak, kita akan merasa haus apabila memakannya Manakala, roti yang lama dan tidak elok akan menyebukan perut
Nabi s.a.w. bersabda:
“Jangan potong roti dengan isau. Hormatilah roti itu dengan memotong dgn tanganmu kerana Allah menghormati roti itu”
11.HALIA

Halia disebut dalam ayat alQuran (ayat17, Surah Al-Insan) firman Allah Taala yang bermaksud:
“Dan mereka dalam Syurga itu diberi dari sejenis minuman yang campurannya dari zanjabil’.
Khasiatnya membantu penghadaman dan memanaskan badan. Halia juga dikatakan mampu melegakan rasa loya, penyakit sendi dan membantu pengedaran darah.
12.HALBA

Nabi s.a.w. pernah bersabda:
“Jika umatku tahu apa yang ada pada hulbah, mereka pasti membeli dan membayarnya dengan emas”.
Antara khasiat hulbah membantu pengaliran haid dan berguna untuk menyembuhkan sakit perut (memulas). Wanita arab suka mengambil halba ni untuk cantikkan buah dada. Bagi ibu yang menyusu, halba menambahkan susu badan. Halba juga dapat membantu mengurangkan gula, merendahkan kolesterol, melegakan batuk kronik, bengkak gusi dan sebagai pembuka selera.

 

13.CUKA EPAL

Cuka epal mengandungi pelbagai khasiat dan dikatakan menjadi tonik kesihatan bagi masyarakat Greek. Cuka epal adalah cuka yang terhasil daripada proses farmentasi buah epal.
Nabi sangat sukakan cuka dan kadangkala mengamalnya bersama roti, sabdanya:
“Allah meletakkan keberkatan dalam cuka, ia telah digunakan oleh para nabi sebelum aku”

Ia dikatakan dapat menghilangkan kelesuan badan, mengubat penyakit hati, memecahkan lemak di badan, melancarkan pengaliran darah dan mengurangkan stress.

 

14.TIMUN

Daripada Abdullah bin Jaafar, diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah memakan timun bersama kurma. Dengan mengambil timun bersama kurma, ia dapat menghilangkan dahaga dan mengurangkan rasa panas badan. Tambahan pula, sifat timun yang tawar, enak dimakan bersama kurna yang manis.
Timun bersifat sejuk dan dingin, manakala kurma bersifat panas dan kering. Maka suhu badan akan menjadi seimbang. Disini Nabi mengajar kita, apabila kita mengambil makanan yang panas, seimbangkan semula suhu badan dengan makanan yang sejuk.
Di samping itu, timun juga mengandungi vitamin C yang mampu meredakan radang kulit dan juga mengandungi silika. Silika merupakan unsur penting yang diperlukan bagi menjamin kesihatan sistem saraf yang melibatkan otot, tendon, ligamen dan tulang

 

15.DAGING KAMBING

Daging kambing adalah makanan kegemaran Rasulullah. Negara barat sentiasa mengembang-gemburkan keburukan daging kambing, tetapi hakikatnya ia mempunyai banyak kelebihan.
Mengikut kajian daging kambing adalah daging yang paling baik untuk jantung, mengurangkan darah tinggi dan obesiti, mencantikkan kulit dan juga mengurangkan stress.

 

16.TEMBIKAI

Abu Daud dan Tirmizi meriwayatkan bahawa Aisyah pernah berkata,
“Rasulullah pernah memakan buah tembikai bersama-sama dengan buat tamar basah.”
Tembikai mengandungi 92 peratus air dan 8 peratus gula serta mengandungi antioksidan yang disebut lycopene yang mampu mencegah daripada pelbagai penyakit terutamanya kanser.
Nabi juga berkata wanita mengandung yang mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi karakter dan wajahnya.

 

17.ANGGUR

Di dalam surah Ar-Rad, ayat 4 Allah berfirman:
“Dan di bumi terdapat bahagian2 yg berdampingan, kebun-kebun anggur, tanaman2, pohon kurma yg bercabang dan yg tidak bercabang; disirami dgn air yg sama, tetapi Kami lebihkan tanaman yg satu dari yg lainnya dalam hal rasanya. Sungguh, pada yang demikian itu trdpt tanda2 (kebesaran Allah) bagi org2 yg mengerti”
Anggur dikatakan mempunyai pelbagai khasiat, antaranya mengurangkan keradangan, mencegah penyakit nyanyuk, melancarkan perjalanan darah dan membersihkan perut.

 

18.CENDAWAN

Drpd Said bin Zaid bin Amru bin Nufail r.a katanya: Aku pernah mendengar Nabi s.a.w bersabda:
“Cendawan adalah sejenis Manna (satu anugerah yg sgt istimewa) dan dapat mengubati mata”
Cendawan bukan shj sejenis makanan yg enak, malahan mempunyai pelbagai khasiat dan diakatakan menjadi penawar herba sejak zaman dulu lagi. Mengikut kajian yang telah dijalankan, ia dikatakan dapat meningkatkan system imun badan (terutamanya bagi pesakit kanser), juga berperanan melawan allergik dan radang.

 

19.LABU

Daripada Hadis Anas bin Malik r.a:
Seorang tukang jahit telah mengundang Rasulullah s.a.w untuk menghadiri suatu jamuan makan. Anas bin Malik berkata: Aku pergi bersama Rasulullah s.a.w menghadiri jamuan makan tersebut. Dia menghampiri Rasulullah s.a.w dan menghidangkan roti dari gandum serta kuah berisi buah labu dan daging bakar. Anas berkata: Aku melihat Rasulullah s.a.w mencari-cari buah labu dari dalam sahfah tersebut iaitu sebuah bekas makanan yang memuatkan makanan cukup untuk lima orang ”.
Selain kurma, Nabi juga menggemari labu. Ia dikatakan mempunyai pelbagai nutrisi dan zat yg baik utk tubuh badan, terutamanya bagi pesakit rabun malam dan diabetik. Ia juga berkhasiat bagi mengawal nafsu makan,merawat maslah kecacingan dan mencegah pembentukan batu karang.

 

20.GARAM

Amalan Rasulullah S.A.W memakan secubit garam sebelum dan selepas makan kini dibuktikan oleh sains bahawa tabiat ini menambahkan keberkesanan perut untuk menghadam makanan dan menghindarkan perut dari menyerap racun.
Daripada Abdullah Bin Umar, sabda Nabi s.a.w.:
” Sesungguhnya Allah menurunkan empat perkara berkat ( mempunyai kebaikan ) dari langit ( menerusi hujan ) ke bumi iaitu beis, api ,air dan garam”
Hadis Riwayat Al-Baghawiy dalam tafsirnya:
Dari Anas Bin Malik, nabi bersabda ” Penghulu segala lauk pauk kamu ialah garam.”

 

21.MADU LEBAH

Mempunyai pelbagai khasiat dan dianggap ibu segala makanan.
Apabila dicampur bersama air panas, boleh mengubati penyakit cirit-birit.
Sabda Nabi s.a.w.:
“Demi Allah yang aku dalam genggamanNya, minumlah madu. Malaikat akan memohon rahmat pada penghuni rumah yang ada madu di dalamnya. Jika seseorang itu makan madu, seribu ubat masuk ke perutnya dan sejuta penyakit keluar darinya”
Rasulullah sendiri mengamalkan minuman madu; dicampurkan madu dengan segelas air dan minum setiap pagi ketika perut kosong.
Madu yg paling berkualiti adalah madu yang dikeluarkan dalam musim bunga dan musin panas, tetapi kurang berkualiti apabila dihasilkan di musim sejuk.

 

Ini adalah antara makanan sunnah..Ya diakui makanan sunnah adalah makanan terbaik. Setiap kejadian Allah ada manfaatnya kepada semua makhluk dimuka bumi ini. soalnya sekarang..MANA LEBIH BAIK, MAKANAN SUNNAH ATAU SUPLEMEN?

Makanan sunnah yang SEMULAJADI pastinya memberi manfaat dan kebaikan yang lebih. Tetapi, ada tapinya, jika dimakan dalam kuantiti yang tidak betul, sebaik mana pun makanan itu ianya tetap akan membawa mudharat. Jadi, setiap makanan harus diambil dalam kuantiti yang betul dan pastikan ianya semulajadi.

Bagaimana pula dengan suplemen? Memang terdapat banyak suplemen dipasaran dan adaa sendiri tahu, tidak semua adalah SELAMAT, SEMULAJADI..zaman sekarang ni orang semua nak buat duit..jadi terbitlah pelbagai produk dipasaran. Peranan kita sebagai pengguna pula, pastikan kita cari yang TERBAIK..yang SEMULAJADI, yang SELAMAT. 

Kita perlu faham, suplemen juga dari sumber alam, ciptaan Tuhan, sama seperti makanan sunnah. Makanan harian kita mungkin tidak lengkap..dengan bahan kimia nya, dengan pemprosesan yang menghapuskan kualiti dan nutrisinya..jadi kita memerlukan makanan pelengkap. Terpulang pada kita mahu ambil makanan sunnah atau suplemen. Tapi, harus bijak memilih.

Jangan kita terlalu taksub terhadap sesuatu sehingga menolak perkara lain. Lagi sekali disini, beramal lah dengan ilmu dan bukan ikut-ikutan..ada sebab kenapa Allah kurniakan manusia otak dan fikiran. Tidak salah mengambil makanan sunnah dan suplemen pada waktu yang sama..tidak menjadi masalah. ASALKAN kita yakin yang makanan sunnah atau suplemen itu bagus, BERKUALITI, SEMULAJADI, SELAMAT.

Jangan sempitkan mentaliti kita. Jika anda susah nak cari suplemen yang sesuai dan selamat, amalkan makanan sunnah. Jika boleh mengamalkan makanan sunnah dan tidak memerlukan suplemen, alhamdulillah. Jika anda jumpa suplemen yang TERBAIK dan diyakini, ambillah dan amalkan. Jika anda nak amalkan kedua-duanya pon tidak menjadi isu. semua pilihan terletak pada anda. Anda lebih kenal tubuh anda dan anda tahu apa yang terbaik buat anda.

Kesimpulannya disini, jangan kita saling memburukkan satu sama lain ..jangan terpedaya juga dengan kata-kata penjual..amalkan ini burukkan yang itu..no..itu bukan caranya.. kita kaji, tenung, renung dan buat pilihan yang bijak. Jika tidak baik, tinggalkan..jika elok, ambil dan amalkan. Ok?

*Adaa dah jumpa suplemen yang terbaik, sangat SEMULAJADI, SELAMAT, BERKESAN dan pada masa yang sama adaa amalkan makanan sunnah juga. Itu pilihan adaa..yang pasti semuanya harus diambil dalam kadar berpatutan..jika tidak, semua pun akan menjadi ‘racun’ pada diri sendiri ye tak..jadilah insan yang bijak 😀

LOGO 1.1

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
Advertisements

3 thoughts on “MAKANAN SUNNAH VS SUPLEMEN

  1. Wah…. Entry yang menarik, akak suka sangat dan sokong sepenuhnya dengan setiap kenyataan di atas tapi tak semua orang akan berfikir perkara yang sama, kan…? (Xcely, tgh blurr untuk menulis…. 😥 )

    Like

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s