ESP

AMARAN: ELAK PENGAMBILAN PROTEIN

Eh..tak boleh ambil protein? Kenapa pulak ye tak? Macam yang korang baca pada tajuk tu..ye memang adaa minta anda elakkan pengambilan protein..tapi protein yang bagaimana?

image

Protein ada pelbagai jenis dan setiap protein pula mengalami pelbagai proses sebelum ianya sampai pada kita dan terhidang sebagai lauk. Jadi kita kena dan wajib tahu adakah pengambilan protein untuk tubuh kita mencukupi?

Kita orang malaysia ni selalunya makan ayam,daging, ikan dan susu sebagai sumber protein kan? Tapi adakah protein yang dibekalkan dari lauk tu mencukupi untuk tubuh kita?

Macam ni..contoh ya..kita perlukan protein sebanyak 32g sehari( contoh jer) lepas tu kita makan ayam..sepatutnya ayam bekalkan 32g protein..tapi disebabkan ayam tersebut tak berkualiti..protein yang sampai dan berguna untuk tubuh kita cuma 10g..jadi disaat kita fikir kita dah dpat cukup protein, sebenarnya tak cukup pun!

Tahu apa kesan kurang protein?

Kesan kurang protein secara berterusan boleh menyebabkan;

Anemia, penyakit buah pinggang, penyakit hati, ulser peptik, penglihatan kurang baik, kolesterol tinggi, hipoglisemia, tekanan darah rendah, saraf tidak stabil, kurang rintangan penyakit, lesu, lemah, retensi air, malah kerencatan akal dalam kalangan kanak2..huhu banyak tuuu

Bagaimana protein yang kita sangka berkualiti tu boleh menjadi tidak berkualiti?

Semuanya bergantung bagaimana ia dihasilkan, diproses, dimasak. Protein terdiri dari rangkaian asid amino dan jika sepanjang penghasilan,pemprosesan protein menjejaskan satu atau lebih asid amino tersebut, maka ianya telah menjadi protein tidak lengkap.

Contoh pemprosesan yang menyebabkan penyahaslian protein;

1.Pemanasan seperti pempasteuran dll
2.Tekanan permukaan seperti penghomogenan susu
3.Tambahan bahan2 kimia
4.Pembekuan
5.Proses hidrat
6.Penyimpanan
7.Pengangkutan

Semua ini boleh megurangkan kualiti dan keaslian protein!

Jadi penting untuk kita tahu adakah protein yang kita ambil berkualiti atau tidak.

Tapi bukan senang kan..mcm mana nak tahu? Sekarang ni ayam pon suntik..lembu pun suntik..susu pun diletak antibiotik dan bahan kimia..macam mana tu?

Banyak masalah dengan sumber protein kita hari ni..

  1. Kebanyakan daging berkualiti terlalu mahal
  2. Kebanyakan protein seperti daging kisar, burger, hotdog, ayam itik lembu semua mengandungi bahan kimia berbahaya seperti hormon pertumbuhan, sisa racun serangga, racun rumpai, fungisid, antibiotik.
  3. Sosej biasanya mengandungi nitrat  yang boleh menyebabkan kanser
  4. Daging mengandungi terlalu banyak lemak yang jika diambil berlebihan boleh menyebabkan kegemukan dan tinggi kolesterol
    5.Kehilangan kualiti protein dalam pemprosesan berlaku dengan kerap seperti susu.
  5. Memasak protein haiwan mengurangkan kualitinya dengan ketara
  6. Ikan segar amat mahal, cepat busuk

Ini semua yang kita sedang makan sekarang..adaa tak kata tak boleh makan sebab itu yang ada dipasaran..terpaksa lah kita sebagai end user ni..tetapi apa yang kita boleh buat?

Pastikan kita mengambil makanan tambahan protein atau dengan kata lain, supplemen.

Tapi tak semua supplemen pulak elok..kena juga tahu protein apa yang berkualiti supaya tubuh kita betul2 mendapat keperluan secukupnya demi kesihatan yang baik.

CARA  PEMILIHAN PROTEIN YANG UNGGUL

  1. Harus mempunyai PER (protein efficency ratio) yang tinggi.
    Kesemua 9 asid amino harus wujud serentak dan pada nisbah yang betul

  2. Telah diuji dan didapati memenuhi segala dakwaan yang disenaraikan pada label

  3. Tidak mengandungi hormon, antibiotik, atau bahan kimia berbahaya

  4. Tidak mengandungi tambahan pewarna, perisa atau pengawet tiruan

  5. Tidak mengandungi kolesterol atau wujud dalam kadar minimum

  6. Mengandungi paras lemak yang rendah

  7. Memerlukan penyediaan minimal dan tidak harus dimasak

  8. Mengandungi kalori yang rendah supaya boleh membantu mengurangkan berat badan

  9. Mengandungi protein asingan kacang soya sebagai ramuan utama.

Menurut Dr.Bruce Miller

Makanan tambahan protein tunggal yang saya dapati memenuhi semua syarat tersebut ialah SHAKLEE SOY PROTEIN

Dia ni orang berkecuali ye..bukan ade sangkut paut dengan shaklee pon tetapi sangat berpuas hati dengan segala kajian dan hasil produk shaklee  kalau nak kenal encik ni boleh google hehe

Adaa sendiri mengamalkan pengambilan protein shaklee ni dah 3 tahun lebih dan sangat berpuas hati..kalau kat kedai banyak risiko terutamanya diabetes kita boleh dapat sebab manis sangat..sekali sekala minum boleh la…

Jadi dah tau protein apa yg perlu dielak dan yang perlu diambil?

image

Ini peluang keemasan untuk anda seisi keluarga..berbaloi sangat2 ..free membership dan cash back pon dapat tau 🙂

Pilihan ditangan anda 😉

Advertisements

One thought on “AMARAN: ELAK PENGAMBILAN PROTEIN

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s