CAROTOMAX · VITAMIN C · VITAMIN E COMPLEX · VIVIX

POLYPS: ADAKAH BERBAHAYA TERHADAP WANITA?

selalu kita dengar tentang fibroid, cyst..kali ni Adaa nak share sikit tentang polyp. Apa benda polyp ni?

POLYPS
POLYPS

polyp is an abnormal growth of tissue projecting from a mucous membrane. If it is attached to the surface by a narrow elongatedstalk, it is said to be pedunculated. If no stalk is present, it is said to be sessile. Polyps are commonly found in the colonstomach,nosesinus(es)urinary bladder and uterus. They may also occur elsewhere in the body where mucous membranes exist like thecervix,[1] vocal folds, and small intestine.

itu definisi dari encik wiki..kebanyakan polyps adalah bukan sel kanser, tetapi disebabkan ianya abnormal, kemungkinan ianya menjadi kanser tu ada..

mcm yang en wiki tulis tu, polyps ni bukan sahaja boleh tumbuh di uterus tetapi dimana-mana kawasan atau bahagian tubuh kita yang mempunyai membran mukus..

polyps ni terdiri daripada beberapa jenis..antaranya:

JENIS-JENIS POLYPS

Polip aural

 

POLIP AURAL

Polip aural ialah polip yang tumbuh di luar saluran telinga anda. Keradangan, objek asing, cyst, atau tumor boleh menyebabkan terjadinya polip aural. Gejala polip aural ini termasuklah  kehilangan pendengaran dan saluran telinga berdarah.

 

Polip pangkal rahim

 

POLIP SERVIK

Polip yang tumbuh di bahagian uterus yang menghubungkan uterus ke faraj dipanggil polip serviks. Ini adalah plip yang paling biasa di kalangan wanita selepas mereka mencapai usia 20 tahun dan telah mempunyai anak-anak. Gejala termasuk pendarahan yang tidak normal dan haid berlebihan, tetapi symptom ini jarang sekali dapat dilihat. Kebanyakan polip serviks adalah bukan kanser.

 

Polip kolon

 

Kebanyakan polip kolon adalah bukan kanser, tetapi ianya boleh berkembang dan menjadi kanser kolorektal. Risiko untuk mendapat polip di dalam kolon meningkat seiring dengan usia. Anda lebih cenderung untuk mendapat polip jika anda pernah mempunyai sejarah keluarga yang juga pernah mendapat polip, atau mengamalkan diet tinggi lemak dan rendah serat.

 

Gejalanya termasuklah najis berdarah, sakit, sembelit dan cirit-birit. Pemeriksaan kolonoskopi adalah digalakkan kerana polip kolon sering tidak menunjukkan simptom. Polip peringkat awal boleh dikeluarkan semasa kolonoskopi.

 

Polip hidung

 

POLIP HIDUNG/SINUS

Polip hidung boleh ditemui berhampiran sinus. Jika polip menjadi cukup besar, ianya boleh menghalang sinus dan saluran udara hidung. Anda lebih cenderung untuk mendapat polip hidung jika anda mempunyai jangkitan sinus kronik, alahan, asma, atau cystic fibrosis. Gejalanya termasuklah berasa seperti selesema yang berterusan.

 

Polip perut

 

Polip perut, yang juga dikenali sebagai polip gastrik, berlaku pada lapisan perut anda. Polip gastrik jarang berlaku. Simptom polip perut termasuk sakit, rasa loya, muntah-muntah, dan pendarahan; dalam kebanyakan kes, penghidap tidak menunjukkan sebarang simptom. Kebanyakan polip perut adalah bukan kanser, tetapi terdapat beberapa jenis yang boleh berkembang menjadi kanser perut.

 

Polip rahim

 

Polip rahim kebanyakannya adalah bukan kanser. Lazimnya wanita yang berusia lebih 40 tahun lebih berisiko untuk mendapat polip Rahim. Ia juga lazim terjadi selepas wanita tersebut mengalami menopaus. Simptom untuk polip rahim termasuk pendarahan haid yang tidak teratur, tetapi selalunya, ia tidak menunjukkan sebarang symptom.

 

POLIP RAHIM

 

Jika kita lihat, kebanyakan polip tidak menunjukkan simptom awal..jadi agak sukar dikesan..tetapi, untuk wanita, mereka selalunya mula perasan ada sesuatu yang tidak kena dengan diri mereka apabila mereka sukar mendapatkan anak, sering mengalami pendarahan haid yang banyak dan berlanjutan, sakit dibahagian perut ketika menstrual atau datang bulan. 

Lazimnya, untuk kepastian, pesakit dikehendaki menjalani biopsi..masa nilah sedikit tisu dari polip berkenaan diambil untuk diuji sama ada ianya kanser atau pun bukan. 

RAWATAN?

Setiap polip berbeza..ada yang tak memerlukan sebarang rawatan..ini yang jenis tak berbahaya lah..ada juga yang perlu dibuang melalui pembedahan..selalunya, kalau polip rahim atau servik, doktor akan minta buang lah untuk membolehkan pesakit mengandung dan tak membahayakan diri sekiranya mengandung. Ia nya juga perlu dibuang untuk mengelakkan polips berulang atau berkembang dan menjadi sel kanser..

 

SHAKLEE BOLEH MEMBANTU?

shaklee bukan tujuan untuk merawat atau mengubati..tetapi ianya boleh membantu dalam sesetengah situasi..kalau sel abnormaliti ni kita tahu cara menanganinya adalah dengan pengambilan antioksidan..ini untuk membunuh radikal2 bebas dari terus merosakkan sel..jadi cadangan adaa ialah ACE dan juga VIVIX. pengambilan secara berterusan juga dapat membantu dalam mengelakkan sel-sel abnormal dari muncul semula disamping menghasilkan sel2 baru yang sihat.

 

RANGKAIAN ANTIOKSIDAN
RANGKAIAN ANTIOKSIDAN

 

VIVIX:ANTIOKSIDAN TERBAIK!
VIVIX:ANTIOKSIDAN TERBAIK!

Kesimpulannya polips kebanyakannya tidak berbahaya tetapi masih perlu dirawat ..jadi jika anda rasa ada sesuatu yang tidak kena, sila dapatkan rawatan dan kepastian segera dengan berjumpa doktor..Jika ingin mengambil supplemen sebagai rawatan alternatif, pastikan anda berbincang dulu dengan doktor/gyne anda ok?

 

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 

 

Advertisements

One thought on “POLYPS: ADAKAH BERBAHAYA TERHADAP WANITA?

  1. Salam..ada,nak tny sy adlh bru jdi member shaklee..tp jd member undwr org cina n dorg xaktif sgt..blh x bgi cdgn,mcm mn sy nak updte psal shaklee slain dri website shaklee..sy rsa nak buat bisness online..mcm dropship utk shaklee

    Like

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s