ALFALFA

MASALAH KEPUTIHAN: JANGAN AMBIL REMEH!

Masalah keputihan ni bukan perkara asing bagi wanita..Adaa rasa almost 90% of us pernah mengalaminya kan? Lendir keputihan ni ada mcm2 jenis, ada yang normal, ada juga yang dijangkiti kuman..mcm mana nk tau normal ke tidak?

extract from here

Sifat lendir yang normal

Pada kebiasaannya sifat dan rupa lendir atau keputihan itu adalah jernih , cair tanpa berbau dan tidak diiringi rasa gatal.

Keputihan sebagai tanda penyakit

Pengeluaran lendir atau keputihan boleh menandakan sejenis penyakit pada faraj dan sistem peranakan. Di dalam keadaan sedemikian, pada kebiasaannya lendirnya bersifat putih pekat, kelihatan seperti nanah, seringkali berbau busuk serta diiringi rasa gatal-gatal pada sekeliling faraj. Adakalanya warna lendir itu berwarna kemerahan atau coklat kerana bercampur darah. Ini adalah tanda yang perlu diawasi kerana ada kemungkinan besar ada sejenis jangkitan kuman berlaku.

keputihan dimulut rahim

Walaupun keputihan itu perkara biasa, tapi jgn pula kita amik endah tak endah ..sebelum terjadi apa2, lebih baik kita merawatnya kan..Adaa sendiri waktu mengandungkan Eilman, terkene jangkitan yang tak tahu mana puncanya..doktor kata, org pregnant mmg normal terkena jangkitan sbb perubahan hormon yang membuatkan pengeluaran lendir pada waktu itu berlebihan..tapi terus terang Adaa cakap..masa kene tuh risau sgt kot2 effect pada bayi dan tahap ketidakselesaan tuh tak yah cakaplah..Tuhan ajelah yang tahu..menangis nangis huhuhu. Ikutkan dah berapa kali ambil ubat sampai doktor pun dah tak berani nak suruh ambil ubat lagi sebab takut effect baby pulak..jadi..tahan jelah sampai beranak..huhu azab seksa oii

JENIS-JENIS KEPUTIHAN

ok kita ambil tahu sikit jenis-jenis keputihan ni..bukan semua orang sama tau..here

Sumber cecair boleh berasal dari vagina, cecair pangkal rahim, cecair uterus, dan cecair yang berasal dari tiub falopio.

keputihan

  • Bila cecair yang keluar berwarna jernih, berlendir banyak tetapi tidak berbau maka hal ini merupakan sesuatu yang biasa terjadi ketika hampir hendak period, hormon estrogen yang berlebihan dan stress. Keputihan seperti ini juga sering dijumpai pada wanita hamil.
  • Jika cecair yang keluar seperti susu kental, likat, sangat banyak dengan bau yang tidak begitu mencolok maka kemungkinan telah terjadi radang pada serviks/pangkal rahim (servicitis) dan vagina (vaginitis).
  • Cecair yang keluar berwarna coklat, cair seperti air, sangat banyak dan lembab, maka kemungkinan wanita tersebut menderita vaginitis, servisitis, gangguan pembuluh darah pada serviks, endometriosis dan kesan rawatan radiasi ketika merawat kanser. Warna coklat timbul akibat perdarahan yang terjadi akibat masalah-masalah tersebut. Ini perlu kepada perhatian dan rawatan doktor
  • Bila cairan berwarna kelabu dengan cebis/carik darah, cair seperti air, sangat banyak dan berbau busuk yang keluar dari vagina, maka kemungkinan wanita tersebut mempunyai ulser vagina, vaginitis. Kemungkinan lain yang sangat perlu diperhatikan adalah kemungkinan kanser benign. Segeralah mendpatkan kepastian dari doktor anda.
  • Jika cecair yang keluar berwarna merah muda, cair, sangat banyak tetapi tidak berbau maka kemungkinan telah terjadi infeksi bakteri non spesifik. Gejala ini juga timbul saat seorang wanita kelebihan hormon estrogen. Untuk masalah ini, rawatan antibiotik biasanya akan dimulakan oleh doktor anda
  • Bila cecair yang keluar putih, cair berbintik bintik banyak, berbau hanyir disertai dengan rasa nyilu atau sakit ketika membuang air kecil serta gatal di sekitar kemaluan maka kemungkinan wanita tersebut menderita infeksi yang disebabkan oleh opportunistic fungus/kulat.
  • Vaginal thrush: endoscope view showing C albicans (Photograph: SPL)
    Vaginal thrush: endoscope view showing C albicans (Photograph: SPL)
  • Candida albicans adalah kulat yang paling sering didapati di kemaluan seorang wanita terutamanya wanita hamil kerana ketika hamil paras hormon yang tinggi akan menyebabkan pH di kemaluan wanita terganggu seterunya menyebabkan opportunistic fungal akan mula menyerang. Untuk masalah ini, rawatan dengan anti-fungal (Fluconazole tab, Clotrimazole vaginal tab,Candid V cream) samada ditelan ataupun dengan menggunakan pessary akan diberikan oleh doktor.
  • Bila cecair yang keluar berwarna kuning kehijauan, berbuih, merah, sangat banyak, gatal, berbau busuk dan terasa sakit apabila ditekan pada sekitar kemaluan serta kemerahan pada vagina, maka kemungkinan telah terjadi infeksi yang disebabkan oleh kuman protozoa Trichomonas vaginalis.
  • Terakhir, bila cairan yang keluar berwarna kuning, kental, sangat banyak, terasa panas dan gatal pada kemaluan, sakit apabila ditekan pada daerah sekitar kemaluan, nyilu/sakit ketika membuang air kecil, maka kemungkinan besar wanita tersebut mengalami jangkitan kuman yang disebabkan olehNisseria Gonorrhe Rawatan biasanya menggunakan antibiotik dari group penicillin

ha tudia…bukan main banyak..walau apa pun jenis nya, jangan kita pandang remeh..kalau yang biasa2 pun jika tak dirawat, akan menjadi semakin teruk kan..jadi cegah dari peringkat awal

adaa sendiri mengalami keputihan sejak dari remaja..sehinggalah mengandung, semakin teruk sebab hormon tak stabil..memang menyeksakan..Allah aje yang tahu..tapi Alhamdulillah..ada jumpa satu penawar yang adaa masih ambil sampai sekarang..

ALFALFA COMPLEX
ALFALFA COMPLEX

inilah dia penyelamat negara hehe

Mula-mula adaa ambil untuk milk booster dan alergi (tak tahu tiba2 alergi habuk..gatai kan) dan side effectnya, keputihan hilang terus sampai sekarang..gud bye panty liner 😀

Apa kata yang dah cuba Shaklee Alfalfa & Vitamin E?

kita tengok sikit testimonial pengguna ok?

testimoni keputihan1

testimoni keputihan2

testimoni keputihan3

testimoni keputihan4

testimoni keputihan5

testimoni keputihan6

testimoni keputihan7

testimoni keputihan8

 

apa kata Dilla?

___

1) Senjak mama mengamalkan alfalfa,masalah keputihan mmg kurang. Ini kerana..terus terang mama cerita..baba sangat2 memuji selepas mama mengamalkannya. Hubungan kami juga menjadi lebih mesra. Bila baba dah puji, mama seronoklah..heheeee. Mama terasa diri mama begitu bersih, lagi satu nak solat pun senang..tidak perlu risau!

 

2) Mama mengalami masalah sembelit dari sekolah lagi. Mama masih ingat, arwah opah Qaireen selalu cakap macam ni kalau mama dalam toilet “Dilla ko ni berak tahi batu ke?” tapi itulah kenyataannya. Bayangkan senjak dari dulu mama “terseksa” setiap kali nak membuang. Kadang2 tu sampai berdarah! Seminggu tak lebih dari 3 kali membuang. Tapi sekarang Alahmdulillah seminggu 4 ke 6 kali membuang, dan yang paling penting tiada lagi darah yang keluar.

 

3) Mama juga salah seorang yang mempunyai penyakit eczema. Mama mmg tidak boleh duduk di tempat2 yang kotor, ada rumput, berhabuk, berpasir dan banyak lagi. Malah cadar tilam mama pun, mama akan ganti setiap minggu. Tapi sekarang, Alhamdulillah..seronok sangat bila mama join SGM, sebab waktu SGM kami duduk di tikar yang dibentang atas rumput. Masalah bintik2 dan gatal2 mmg tiada.

Alhamdulillah..betul kan? Adaa sendiri berpuas hati..jangan biarkan perkara ini, periksa diri anda dan pastikan anda bebas dari masalah keputihan ni 😀

 

 

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s