GLA

GLA PENGGALAK SEL KANSER?

waduh! dah lah bulan ni promosi GLA, rata-rata sangat suka GLA ni..tapi ada pula yang mengatakan GLA boleh menyebabkan kanser? betul ke ni?

Mula-mula kawan adaa yang tanya (you know who you are hehe) ..dan setahu adaa, GLA ni baik untuk melawan sel-sel abnormal sebab ianya bersifat antioksida..habis, macam mana pula kata GLA boleh menyebabkan sel kanser berkembang?

sudah..adaa pun mula mencari dan mencari supaya lebih jelas..mungkin pengetahuan sendiri selama ni belum mencukupi..jadi mari mengkaji..

dan akhirnya adaa menjumpai keratan menarik di website untuk breastcancerwellness..mungkin boleh membantu kita kan..jom baca!

sebelum tu..bagi yang belum tahu, GLA ni ialah omega 6 dan badan kita boleh menghasilkannya tapi pastinya tidak mencukupi..jadi kita perlu ambil dalam bentuk makanan tambahan..

ok, sekarang adaa nak kita sama-sama baca tentang GLA dan kanser payudara..adakah benar GLA penggalak sel kanser?

Breast Can­cer

Evening Prim­rose oil and GLA in gen­eral, appears to mount a pow­er­ful defense against breast can­cer. In lab­o­ra­tory tests con­ducted at North­west­ern Uni­ver­sity and pub­lished in the Jour­nal of the National Can­cer Insti­tute in Novem­ber, 2005, GLA was found to inhibit the Her-2/neu gene and increase the tumor-cell killing abil­ity of the anti­cancer drug Her­ceptin by 30 to 40 times!

In another study pub­lished in the Inter­na­tional Jour­nal of Oncol­ogy in 2004, GLA was found to inhibit the expres­sion of a crit­i­cal enzyme involved in the syn­the­sis of fatty acids in mam­mals called fatty acid syn­thase (FAS). This enzyme is impor­tant for breast can­cer because it is found to be over­ex­pressed, mean­ing is pro­duced in exces­sive quan­ti­ties, in Her-2/neu breast can­cers. GLA was found to decrease the activ­ity of FASby 75% and was the most effec­tive of all the oils tested. When FAS lev­els are low, it causes an accu­mu­la­tion of tox­ins in the can­cer cells and causes them to die.

If you are cur­rently being treated with chemother­apy for breast can­cer, you’ll be inter­ested in know­ing that ear­lier research at North­west­ern Uni­ver­sity demon­strated that GLA also enhances the effec­tive­ness of sev­eral other chemother­apy drugs used for breast can­cer, includ­ing Taxol, Tax­otere, Navel­bine, Tamox­ifen and Faslodex. In addi­tion, GLA con­tains superb anti-inflammatory and antiox­i­dant prop­er­ties which help to impede the growth of cancers.

GLA can also pro­tect against some of the dam­ag­ing side effects of chemother­apy, espe­cially nerve dam­age called neu­ropa­thy that man­i­fests as numb­ness and tin­gling. A study pub­lished in the Jour­nal of Nutri­tionin Novem­ber 2003 reported that evening prim­rose oil may help pro­tect against and improve this type of nerve damage.

adaa puas juga mencari, tapi setakat ini rata-rata tidak mengatakan yang GLA ni penggalak sel kanser malah sebaliknya ia membantu dalam memerangi kanser..yang adaa kongsikan ini hanya breast cancer, tapi apa yang cuba adaa sampaikan disini ialah, sifatnya yang anti-kanser..jadi tak kisah kanser apa pun, fungsi GLA patutnya sama kan? jadi korang yang diluar sana..sila lah tarik nafas lega..hehe apa lagi? kasi sapu lah promo bulan ni..bila lagi!

wpid-img_35728887411000.jpeg

 

 

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 

 

Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s