ESP

PROTEIN SOYA PUNCA DINGIN SEKS?

Pertama sekali maaf tajuk yang agak 18sx bulan2 ramadhan ni ye..bukan apa, sana sini heboh didebatkan tentang kebaikan dan keburukan soya..hingga ada yang mengelak dari mengambil sebarang soya..puncanya? Takut dan tiada ilmu..

selama ni yang orang ramai tahu, soya ni sumber protein yang baik, boleh kurangkan kolesterol dan risiko penyakit jantung, kalori rendah, dan juga boleh membantu merawat penyakit cancer. Tetapi kenapa ada juga yang kata boleh mengurangkan kesuburan, menyebabkan matang lebih awal, penyebab cancer? Yang mana satu betul nye ni?

Saya tahu ada yang takut nak ambil soya..ada pelanggan lelaki adaa takut nak ambil sebab katanya boleh jadi ‘separa’ lelaki gtu..waduh..betul ke ..ada yang kata, sebab minum soya lah saya takda keinginan seks!

Jom kita lihat sikit ye..

Many studies have shown that soy’s estrogenic isoflavones interfere with the production and usage of testosterone in your body.  

There’s also some evidence that soy can cause gynecomastia (male breast enlargement), and plenty of evidence for its reproductive toxicity.

The most recent piece of evidence is a case study of a 19-year-old man who become vegan, began consuming soy in large quantities, and soon after experienced loss of libido and erectile dysfunction.  

eh ye ke? jadi memang betul lah soya ni tak elok ye, tak seperti yang orang kata? Ada yang kata, soya ni komponennya seperti estrogen..ye memang betul tapi ianya sekadar estrogen tumbuhan, tak sama dengan estrogen dalam tubuh manusia..malah jika dibandingkan, ianya seperti 1/1000 daripada kekuatan estrogen manusia..jadi siapa yang kata minum soya mcam ambil pil perancang tu sama sekali tidak benar lah ye..

 

Habis macam mana pula yang kata soya penyebab cancer?

 

“And, the research linking high quantities of soy to breast cancer was more related to those who already were diagnosed with the disease and therefore estrogen sensitive. So, yes, eating any soy would be a risk [for them], for sure.”

 

Dalam tubuh manusia ni memang ada sel2 yang berpotensi menjadi cancer..dan bagi orang yang mempunyai sejarah keluarga penghidap cancer( risiko mendapat kanser lebih tinggi), atau memang telah ada sel kanser memang tak digalakkan lah ambil soya ni..bukanlah sebab minum soya 100% maka kanser tu terjadi..gtuu..

Apa lagi keburukan ambil soya ni?

  • High levels of phytic acid in soy reduce assimilation of calcium, magnesium, copper, iron and zinc. High-phytate diets have caused growth problems in children.
  • Trypsin inhibitors in soy interfere with protein digestion and may cause pancreatic disorders. In test animals, soy containing trypsin inhibitors caused stunted growth.
  • Soy phytoestrogens disrupt endocrine function and have the potential to cause infertility and to promote breast cancer in adult women.
  • Soy phytoestrogens are potent antithyroid agents that cause hypothyroidism and may cause thyroid cancer. In infants, consumption of soy formula has been linked to autoimmune thyroid disease.
  • Vitamin B12 analogs in soy are not absorbed and actually increase your  requirement for B12.
  • Soy foods contain high levels of aluminum, which is toxic to your nervous system and kidneys.

Ya Allah banyaknya keburukan soya ni..ya adaa akui memang banyak tetapi BILAKAH WAKTUNYA SOYA NI MENJADI BAHAYA? DAN SOYA YANG BAGAIMANAKAH PUNCA ATAU PENYEBAB MUNCULNYA PENYAKIT2 YANG MENAKUTKAN NI? BILAKAH IANYA BOLEH MENYEBABKAN DINGIN SEKS? KETIDAKSUBURAN?

Tahukah kita, soya ni sebenarnya boleh menjadi bahaya bila

1. Diambil secara berlebihan

2. Diambil dalam bentuk yang sudah diproses, GMO

soya paling selamat diambil dalam bentuk non-GMO, fermented (penapaian) atau original (purest)..selain daripada tu ianya tidak selamat diambil ye..

Jadi tengok semula, soya apa yang anda ambil? kalau yang kat kedai tu 90% adalah soya yang DIPROSES ye..sebab tu kena hati2 dalam memilih..pilih yang terbaik..pilih dengan ilmu..baru selamat..kalau tidak, anda berisiko untuk mendapat pelbagai kesan buruk yang adaa kongsikan tadi..

Lagi satu, walau apa jugak yang kita makan, pastikan kita ambil dalam kadar sederhana..Nasi yang tak berbahaya tu pun , kalau diambil secara berlebihan boleh jadi penyakit jugak kan? jadi jangan berlebihan.

Presentation1

 ESP SELAMAT ATAU TIDAK?

Sebab utama entry ini ditulis adalah kerana orang takut nak ambil ESP..jadi apa yang adaa boleh katakan, ESP SELAMAT untuk diambil..sebab ESP adalah NON-GMO ye.. jadi jangan risau 😀

Jika anda benar2 nak dapatkan khasiat sebenar dari soya cuba cek..

credit:  MommyLyna.

Adakah kacang soya kegemaran anda…

-Ditanam secara organik?
-Tidak menjalani proses genetik (Bukan GMO)?
-Mengandungi 9 asid amino penting?
-Dalam proses pembuatan untuk menghasilkan soya yang mengasingkan, kepingan soya dihancurkan dan dibasuh dengan air, bukan alkohol?
-Bahan anti-thyroid/anti-pertumbuhan disingkirkan?
-Diproses tanpa haba?
-Ditambah dengan kalsium? (ketika minyak dikeluarkan, ia menjadi makanan berasid – dineutralkan bila kalsium ditambah)?

Sekiranya anda mendapati semuanya atau kebanyakannya TIDAK, maka inilah masanya untuk anda mendapatkan minuman soya yang terjamin dengan ciri-ciri di atas.

Apakah penerangan di sebalik ciri-ciri di atas?

1 – KACANG SOYA TIDAK ORGANIK (menggunakan baja kimia, pestisid, etc) – mengandungi khasiat yang rendah tapi tinggi nitrat. Kandungan nitrat yang tinggi membawa risiko KANSER!!!

2 – KACANG SOYA GMO – lebih murah untuk menghasilkannya, dan lebih berisiko kepada kesihatan pengguna kerana ia menghasilkan toksin!

3 – 9 ASID AMINO – adalah penting untuk proses penghasilan hormon, antibodi dan enzim. Kekurangan asid amino perlu ini menjadikan tubuh kita kurang berkesan untuk menjalankan proses-proses penting dalam tubuh.

4 – KACANG SOYA DIPROSES DENGAN ALKOHOL – mengurangkan kadar isoflavone hingga 88%! Isoflavone adalah bahan yang mengurangkan risiko kanser. Ia juga penting dalam tindakan hormon dan jisim tulang.

5 – BAHAN ANTI-TIROID & ANTI-PERTUMBUHAN – menyebabkan fungsi tubuh terganggu dan meningkatkan risiko kanser.

6 – KACANG SOYA YANG DIPANASKAN – merosakkan kandungan proteinnya!

7 – KACANG SOYA YANG DIPROSES (DIBUANG MINYAKNYA) – menjadi berasid. Kalsium yang ditambahkan akan menjadikannya neutral semula.

Bagaimana pulak dengan ESP? Boleh ke ambil? ke tak? bahaya ke?

  • Energizing Soy Protein ini membekalkan 14 gram non-GMO Protein Soya berkualiti tinggi yang mengandungi semua Asid Amoni Perlu termasuk 9 Asid Amino Perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan manusia.
  • Energizing Soy Protein membekalkan tenaga berterusan yang bertahan selama beberapa jam selepas diminum kerana iamengandungi 5 jenis Vitamin B yang diperlukan tubuh, serta Kalsium separuh daripada jumlah keperluan seharian
  • Isofalvones pula meningkatkan fungsi jantung, tulang, payudara dan prostat. Kajian juga menunjukkan soya dapat membantu mengimbangi kitaran hormon semasa proses menopaus.
  • Energizing Soy Protein ini dihasilkan dibawah kawalan IPP(Identity Preservation Program) bermakna penghasilan kacang soya ini dipantau ketat pada setiap peringkat dari penanaman sehinggalah sampai kepada pengguna.Diproses dengan air ( bukan dengan bahan kimia ) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones
  • Dijamin Halal. Tanpa Laktos, kolesterol dan bebas kafien.

Dan atas sebab2 inilah ESP telah menjadi HOT PRODUCT selama bertahun tahun..jadi, buat pilihan yang bijak

credit here

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s