Pelbagai

4 KELEBIHAN HALIA UNTUK KESIHATAN

Suka halia? Adaa suka bau halia..tapi minum teh halia baru sekali kot seumur hidup..selalu kita guna halia dalam masakan hari2 kan? buat sup ke, nasik ayam ke, sambal ke..macam2, kira bahan yang lazimnya ada kat dapur kita lah ni.

Selama ni asyik duk makan halia, tahu tak halia ni bukan sekadar menyedapkan makanan? ada faedahnya tauu..

halia
halia

1. Menghilangkan mual

Ha, biasakan, mual sebab mengandung, mual sebab mabuk laut, mabuk naik kenderaan, masuk angin, sakit perut…ha senang jer, minumlah air halia..mesti hilang πŸ˜€

2.Melancarkan proses tubuh

Halia ni boleh mengelakkan kekejangan, buang angin..bagi yang susah ‘membuang angin’ tu, lepas minum sila cari tempat yang sesuai untuk membuang angin anda ya. Selain dari tu, halia ini sifatnya panas, jadi ianya boleh melancarkan peredaran darah dalam sistem pencernaan dan melancarkan penghadaman. Bagi yang metabolisme rendah , ini juga minuman terbaik untuk anda kerana halia boleh meningkatkan metabolisme badan.

3. Ianya menenangkan

Disebabkan sifat halia yang panas tadi, ianya membantu melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh. Sebab tu orang suka guna minyak pati halia sebab ianya panas, dan menenangkan..hilang stress!!

4.Melegakan kesakitan.

Halia ni orang2 tua suka guna untuk mengurut..ianya bagus untuk melegakan sendi dan otot yang tegang, yang bengkak..jadi kalau ada sakit2 sendi bolehlah cuba πŸ˜€

Lepas ni dah tahu kan apa nak buat? Time2 cuaca sejuk panas sejuk panas ni badan pon senang masuk angin, jadi boleh lah cuba minum air halia..lagi mudah ambil je shaklee hehee

PEPPERMINT GINGER
PEPPERMINT GINGER

 

SENANG! telan aje..murah dah senang hehe

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s