B COMPLEX · ESP · ZINC

MASALAH RAMBUT GUGUR?

GTY_hair_loss_woman_nt_130828_16x9t_608

Aduhai..rambut gugur mcm daun..adaa rasa ini dilema biasa bagi ibu2 selepas bersalin..bila bayi dah 2 bulan, mulalah gugur dengan hebatnya..bak kata orang tua2..bila bayi dah pandai buat buih, habislah rambut ibu gugur..ha, tapi bukan sebab bayi tu ye..tapi hormon 🙂

Bayangkan rambut kita ni macam taman..subur dan lebatnya bunga kat taman tu semua terjadi sebab apa yang berlaku pada akarnya..kalau sakit akarnya, kurang nutrien, komposisi tanah/baja tak sesuai..jadi bunga pon tak cantik, tak tumbuh kan? mcm tu jugak rambut kita ni..kalau kurang nutrien nya, tak stabil hormon nya macam mana rambut nak kuat dan sihat kan?

Apa punca rambut gugur ni?

  • Kekurangan vitamin D. Kajian menunjukkan kekurangan vitamin D boleh menyebabkan rambut gugur. Jadi sila dapatkan cahaya matahari yang mengandungi vitamin D secukupnya (matahari pagi ye bukan terik tuu)
  • Kekurangan iron dan kalsium. Iron merupakan nutrien yang penting untuk pertumbuhan rambut, kuku dan juga kulit. kekurangan iron boleh menyebabkan rambut semakin menipis. Kalsium pula diperlukan untuk penyerapan vitamin D yang optimum, jika kurang, rambut berisiko untuk gugur.
  • Stress: Stress juga merupakan satu punca utama keguguran rambut.
  • Kurang tidur: Kurang tidur menyebabkan rambut kurang sihat dan tidak dapat menyerap nutrien yang secukupnya. Akibatnya rambut mudah gugur

Jadi vitamin apa yang sesuai untuk merawat atau mencegah masalah ni?

rambut gugurinilah yang diperlukan oleh tubuh dan rambut kita..selain vitamin ni amalkan pemakanan yang seimbang, kurangkan stress juga ye.

Untuk lebih info tentang rambut gugur, kenapa, rangkai syampu yang sesuai boleh klik SINI

Jangan risau2 ok, kalau risau lagi banyak yang gugur 😀

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Teras Jernang bandar Baru Bangi
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 

Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s