MEALSHAKE · NUTRIFERON · OMEGA GUARD · PERFORMANCE DRINK

Jerebu dijangka makin teruk? Siapkan perisai anda!

Tak perasan pun kes jerebu ni sampailah ada rakan-rakan yang update status kata  ada bau asap, berdebu dan sebagainya..rupanya negara sedang dilanda jerebu!

Setakat jam tujuh pagi tadi 19 Jun 2013, Jabatan Alam Sekitar Malaysia melaporkan tahap pencemaran udara tertinggi di Johor dengan bacaan IPU 142 di Pasir Gudang.

Ini diikuti dengan Larkin Lama dan Kota Tinggi masing-masing pada bacaan IPU 116 dan 107.

Perak bagaimanapun mencatatkan pencemaran udara terendah seluruh Malaysia setakat ini dengan Taiping dan Kampung Air Putih pada bacaan IPU 23.

Secara keseluruhannya seluruh negara mencatatkan bacaan IPU yang sederhana pada 59 peratus dan hanya tujuh kawasan di bawah mencatatkan bacaan IPU melebihi 100.

NEGERI  KAWASAN MASA/BACAAN IPU 7:00PAGI

Johor  Kota Tinggi            137*
Johor  Larkin Lama            122*
Johor  Muar                    133*
Johor  Pasir Gudang    148*
Melaka  Bandaraya Melaka 148*
Melaka  Bukit Rambai    114*
Selangor  Banting                    115*

Owh, dah lah panas, ditambah pula dengan jerebu..lagilah..dengan nak menyambut puasa nye nanti, harap kesihatan kita tak terjejas..

 

Apa punca jerebu kali ni?

Jerebu di Malaysia

Di kawasan tropika, angin biasanya bertiup perlahan. Bagi tempoh tertentu terutamanya semasa monsun  barat daya, keadaan atmosfera sangat stabil dimana pergerakan udara mengufuk dan menegak berkurangan. Dalam keadaan ini, pembentukan awam adalah tidak aktif dan menyebabkan cuaca menjadi kering.

Faktor-faktor yang membantu pembentukan jerebu:

  • Tempoh cuaca kering yang panjang
  • Keadaan atmosfera yang stabil
  • Sumber pencemaran yang pelbagai

Zarah-zarah yang bebas di atmosfera akan terperangkap dalam jisim udara yang terapung dan meningkatkan kepekatannya yang menyebabkan keadaan atmosfera berjerebu. Di Semenanjung Malaysia, keadaan berjerebu biasanya berlaku dari bulan Januari ke Februari dan Jun ke Ogos. Sebaliknya, semasa Monsun Timur Laut, angin lengas timur laut bertiup kuat dari Laut China Selatan mempunyai kelembapan tinggi sering membawa hujan di daratan, oleh itu jerebu jarang kelihatan.

Bagaimana Jerebu Menghilang?

Dalam keadaan atmosfera yang berubah-ubah, terdapat hari yang berjerebu dan cerah. Apakah yang menyebabkan perubahan ini? Bila keadaan berjerebu, zarah-zarah di atmosfera disingkirkan melalui beberapa proses iaitu:

  • Pemendapan – zarah yang lebih berat mendap ke bumi melalui pemendapan graviti.
  • Basuhan hujan (rainout) – pemeluwapan wap ke atas zarah membentuk titis air yang akhirnya menghasilakan awan.
  • Cucian (washout) – zarah disingkirkan melalui pelanggaran dan pencantuman dengan titisan hujan.
  • Pergolakan – zarah jerebu di paras atmosfera tinggi lebih senang terserak dan tersebar. Hujan lebat atau ribut petir yang menyeluruh dengan arus menaik dan menurun yang kuat boleh menyingkirkan jerebu dengan berkesan.
  • Tempoh hujan renyai yang singkat

credit: here  here and here

Setakat ni tiada tanda-tanda jerebu kian pulih..huhu dengan cuaca yang panas ni lagi lah jerebu lambat pulih

Patut lah makin ramai yang kesihatan terganggu..orang ramai pun dah diingatkan agar mengurangkan aktiviti luaran..bagi yang mengalami masalah pernafasan, lagi lah, kena hati-hati..

Bagi yang ingin mengambil langkah berjaga-jaga..yelah kalo dah kerja nya kat luar mcm mana pulak nak kurangkan aktiviti kan..nak tak nak terpaksa juga keluar..kalau yang duduk dalam rumah ni pon boleh berisiko mengalami masalah kesihatan, apatah lagi yang diluar..

Jadi, adaa sarankan, supplement yang sesuai untuk kita dalam cuaca sebegini:

Omega& mealshake– mengalami masalah pernafasan seperti asma

Nutriferon– Perisai terbaik untuk meningkatkan imuniti tubuh badan anda

Performance Drink– Mengelakkan anda mengalami dehydration. Performance drink bantu anda hydrate lebih cepat dari air.

jerebu

Jadi, buat pilihan bijak!

*nak gi ambil nutriferon satu sachet 😀

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Teras Jernang bandar Baru Bangi
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s