ESP · TESTIMONIAL · VITAMIN E COMPLEX

Testimoni: Punca kulit kusam tapi kini tiada lagi!

Salam sabtu 🙂 Hari ni nak cerita ttg kulit kusam..rasanya perkara ni sangat common dikalangan kita, tapi mungkin kita tak sedar apa puncanya..dan adakah ianya boleh diubah ? ke memang genetik? ha..perlu tahu ye, benda simple tapi kadang2 kita tak jumpa penyelesaian mudahnya..Jadi, apa punca kulit kusam ni?

1. Stress

Stress adalah salah satu gangguan psikologi yang sering menyerang siapa saja. Stress juga merupakan musuh besar dan dapat mempengaruhi penampilan baik secara fizikal mahupun mental. Stress dapat menyebabkan kelenjar dalam tubuh pengontrol emosi akan meningkat sehingga berpengaruh pada wajah mudah berjerawat, psoriasis (sejenis penyakit dimana kulit mengalami proses pergantian terlalu cepat), eczema (eksim), gatal-gatal juga bintik-bintik merah.

2. Diet yang tidak sehat dan kurang teratur

Jika program diet yang diterapkan dan dijalankan tidak teratur, tidak sehat dan tidak seimbang, tubuh akan kekurangan bekalan tenaga dan nutrisi yang penting bagi tubuh maupun wajah itu sendiri. Ada pula yang menjalankan program diet secara ketat, tubuh akan kekurangan asid lemak yang baik sehingga membuat kulit kehilangan kesegarannya. Bagi mereka yang mengalami masalah pemakanan atau eating disorder seperti  anoreksia atau bulimia akan kekurangan protein dan vitamin sehingga menyebabkan kulit menjadi kering dan mudah terkelupas.

3. Kesan sinar UV

Seharian bekerja diluar lapangan atau ruangan terbuka akan mempercepat perubahan pigmentasi kulit dan penuaan kulit, kemudian pada kulit wajah akan timbul titik atau noda hitam/cokelat.

4. Kurang rehat dan pola tidur tidak teratur.

Kurangnya waktu rehat dan tidur yang tidak teratur juga dapat mempengaruhi wajah terlihat lebih tegang dan wajah terlihat seperti tidak bersemangat dan kuyu. KUlit wajah memerlukan waktu rehat yang cukup untuk proses penggantian sel-sel kulit yang baru. Waktu tidur yang baik adalah dalam lingkungan 6-7 jam.

5. Suka minum alkohol

Minuman beralkohol akan membuat kulit kekurangan cairan, terlihat lebih kering dan cepat berkedut. Minuman seperti Anggur merah memang baik untuk kesehatan kulit, apabila diminum tidak lebih dari satu gelas.

6. Tidur yang cukup dan lena

Kekurangan waktu tidur akan membuat tubuh memproduksi hormon stress. Hormon stress yang dihasilkan akan menyebabkan munculnya jerawat, lingkaran hitam disekitar mata, membuat warna kulit terlihat lebih kusam, dan membengkak serta tubuh terasa kurang darah.

7. Merokok

Hormon estrogen pada wanita tidak mampu mengikat secara baik kesan dari kandungan rokok yang di hisap. Sebuah penelitian menyatakan bahwa wanita yang merokok akan kelihatan 10 tahun lebih tua berbanding usia aslinya. Rokok akan mengikat bakteria baik, darah merah dsb yang terkandung di dalam perut. Selain itu rokok juga akan menjadi kulit wajah kelihatan lebih kusam dan kotor, sehingga meninggalkan wajah dengan banyak flek atau noda hitam seperti jeragat.

8. Pola makan yang tidak teratur dan seimbang

Pemakanan yang sihat dan seimbang amat penting untuk kesihatan terutamanya kulit kita. Makanan yang lebih gula atau garam akan membuatkan kulit muka kusam dan tidak sihat.

9. Berat badan yang mudah naik turun

Perubahan mendadak pada kenaikan dan penurunan berat badan juga mengganggu kesihatan kulit. Perubahan berat badan menyebabkan kulit mudah berkedut dan kelihatan tua serta kusam.

10. Efek samping negatif dari penggunaan kosmetik.

Penggunaan bahan kosmetik yang bukan dari sumber semulajadi hanya membahayakan kulit. Kandungan kimia dari kosmetik secara perlahan akan memberikan kesan negative kepada pengguna. Jadi amat penting untuk memilih kosmetik yang berunsurkan semulajadi.

diolah dari Pemutih wajah Alami

So sebenarnya kulit kusam ni bukanlah sebab genetik ye..cuma gaya hidup sihat hehe

Ni adaa nk share satu testimoni 🙂

”Nak tau tak??? xnk tau?? xper… i nk kongsi jer…

Fieza memang suka bergambar tapi bila tgk muka dalam gambar rasa menyampah jer.. Pucat, kusam dan memng takde keyakinan pada diri. 

Gambar sebelum kenal Shaklee tu pakai bedak n lipstik tapi gambar selepas tu tak pakai apa2… yang Fieza perasan lah, gambar selepas memang dah tak nampak pucat dan kusam lagi walaupun parut2 jerawat ni ada yang masih berbaki liat nak hilang.. hehehe… apa yg penting bagi Fieza muka dh x kusam dan pucat, sebelum nih kalau g mana2, semua orang akan tegur muka nampak pucat tapi sekarang tak lagi..”

Nak tahu apa yang Fieza amalkan? Senang je..ESP dan Vitamin E 🙂

esp+vit e

Kenapa ESP dan kenapa Vitamin e?

Protein merupakan asas dalam pembinaan kulit atau sel baru. Kulim kusam ni punca nya dari sel mati yang tidak digantikan dengan sel yang sihat. Jadi pengambilan protein yang berkualiti boleh membantu pembinaan sel yang sihat dan seterusnya memberikan kulit wajah yang lebih berseri.

Vitamin E pula memberikan kelembapan yang secukupkan untuk kulit. Kulit yang kering akan kelihatan lesu dan taidak bermaya. Vitamin E juga merupakan antioksidan yang baik untuk menghalang radikal bebsa, jadi kulit lebih sihat dan glowing 😀

Mudah kan? Katakan tidak pada kulit kusam!

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Teras Jernang bandar Baru Bangi
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s