ESP

Ketahui bahaya GMO soy..buat pilihan yang tepat untuk soya anda

Sekarang ni kecoh di fb tentang GMO soy lah, NON GMO soy lah..ada yang ambil berat, ade yang buat tak pandang je..hehe

Selalu tak dengar atau terbaca tentang keburukan soya? katanya penyebab kanser lah, allergy lah..ha..nak bgtahu ye, tak semua soya begitu..kalau tak, kenapa ramai yang buat kajian tentang kebaikan soya? kan ke pelik tu, ade kata elok, kalo elok kenapa pulak smp kene kanser? Disini lah kene tahu soya yang mcm mana yang dikatakan berkhasiat tu, yang mcm mana pulak yang bahaya..jangan pulak org kata soya elok, kita pun pulun lah minum air kotak soya smp berkotak2 ..huhu no no no..

ok..apa dia GMO soy n NON-GMO soy ni?

GMO stands for Genetically Modified Organisms, which refers to any food product that has been altered at the gene level. Genetically modified foods are also frequently described as “genetically engineered”, “genetically altered” or “genetically manipulated.”

Senang kan? kiranya sebarang organisma yang telah diubah genetiknya..tak kisahlah jagung ke soya ke apa2 tanaman lah pendek kata..memang kita ubah genetiknya untuk tujuan tertentu seperti membolehkan ianya tahan kepada serangan serangga atau sebarang racun, lebih cepat tumbuh dan dipasarkan (tujuan ekonomi) , dan meningkatkan hasil tanaman. Tapi dalam sedar tak sedar rupanya GMO ni telah membahayakan manusia..apa yang bahayanya GMO Soy?

 

Ini antara bahaya GMO Soy

Liver Changes

According to Molecular Geneticist Molecular geneticist Michael Antoniou on the Natural News website, GMO soy has been found to alter the activity of the liver in mice and rabbits. According to Antoniou, these findings suggest possible liver damage and toxemia related to GMO soybean consumption.

Alllergic Reactions

Accroding to Discovery Guides, the incorporation of a gene into a plant may unintentionally create a new allergen or set off an allergic reaction in people who are highly sensitive. Children, in particular tend to have severe allergies to peanuts. Discovery Guides reports that for this reason, a proposal to transfer a gene from Brazil nuts into soybeans was discarded.

Infant Mortality and Sterility

According to a study conducted at the Russian Academy of Sciences and the National Association for Gene Security and cited on the Huffington Post, GMO soybeans may be linked to infant mortality and inability to conceive. In a two-year study of hamsters, biologist Alexey V. Surov and colleagues found that after three generations, most of the GMO-soy fed hamsters lost the ability to reproduce. There was also a higher infant mortality rate among hamster pups in the GMO soy-fed group.

Herbicidal Dangers

Another danger of herbicide-resistant soybeans, reports Natural News, is the herbicides themselves. Because GMO soybeans are resistant to the herbicide glyphosate, they can be treated with these herbicides without being destroyed. However, Natural News cites studies of glyphosate on human placental, kidney and umbilical cord cells in which these cells died within 24 hours.

source: LIVESTRONG

bahaya kan? Sebab tu lah bukan sebarang soya boleh pulun minum ye..sekali sekala tu takpelah..kot round2 pasar malam teringin nak minum soya, belilah..tapi kalo nak dijadikan supplement harian, kene jaga2, jgn sesuka hati memilih soya..

Ade ibu mengandung yang nak beri protein yang cukup buat janin, pegi minum smp berkotak soya sehari..jangan ye..soya kotak tu manis, dan GMO atau tidak, kita pon tak pasti..

Jika anda benar2 nak dapatkan khasiat sebenar dari soya cuba cek..

credit:  MommyLyna.

Adakah kacang soya kegemaran anda…

-Ditanam secara organik?
-Tidak menjalani proses genetik (Bukan GMO)?
-Mengandungi 9 asid amino penting?
-Dalam proses pembuatan untuk menghasilkan soya yang mengasingkan, kepingan soya dihancurkan dan dibasuh dengan air, bukan alkohol?
-Bahan anti-thyroid/anti-pertumbuhan disingkirkan?
-Diproses tanpa haba?
-Ditambah dengan kalsium? (ketika minyak dikeluarkan, ia menjadi makanan berasid – dineutralkan bila kalsium ditambah)?

Sekiranya anda mendapati semuanya atau kebanyakannya TIDAK, maka inilah masanya untuk anda mendapatkan minuman soya yang terjamin dengan ciri-ciri di atas.

Apakah penerangan di sebalik ciri-ciri di atas?

1 – KACANG SOYA TIDAK ORGANIK (menggunakan baja kimia, pestisid, etc) – mengandungi khasiat yang rendah tapi tinggi nitrat. Kandungan nitrat yang tinggi membawa risiko KANSER!!!

2 – KACANG SOYA GMO – lebih murah untuk menghasilkannya, dan lebih berisiko kepada kesihatan pengguna kerana ia menghasilkan toksin!

3 – 9 ASID AMINO – adalah penting untuk proses penghasilan hormon, antibodi dan enzim. Kekurangan asid amino perlu ini menjadikan tubuh kita kurang berkesan untuk menjalankan proses-proses penting dalam tubuh.

4 – KACANG SOYA DIPROSES DENGAN ALKOHOL – mengurangkan kadar isoflavone hingga 88%! Isoflavone adalah bahan yang mengurangkan risiko kanser. Ia juga penting dalam tindakan hormon dan jisim tulang.

5 – BAHAN ANTI-TIROID & ANTI-PERTUMBUHAN – menyebabkan fungsi tubuh terganggu dan meningkatkan risiko kanser.

6 – KACANG SOYA YANG DIPANASKAN – merosakkan kandungan proteinnya!

7 – KACANG SOYA YANG DIPROSES (DIBUANG MINYAKNYA) – menjadi berasid. Kalsium yang ditambahkan akan menjadikannya neutral semula.

Bagaimana pulak dengan ESP? Boleh ke ambil? ke tak? bahaya ke?

  • Energizing Soy Protein ini membekalkan 14 gram non-GMO Protein Soya berkualiti tinggi yang mengandungi semua Asid Amoni Perlu termasuk 9 Asid Amino Perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan manusia.
  • Energizing Soy Protein membekalkan tenaga berterusan yang bertahan selama beberapa jam selepas diminum kerana iamengandungi 5 jenis Vitamin B yang diperlukan tubuh, serta Kalsium separuh daripada jumlah keperluan seharian
  • Isofalvones pula meningkatkan fungsi jantung, tulang, payudara dan prostat. Kajian juga menunjukkan soya dapat membantu mengimbangi kitaran hormon semasa proses menopaus.
  • Energizing Soy Protein ini dihasilkan dibawah kawalan IPP(Identity Preservation Program) bermakna penghasilan kacang soya ini dipantau ketat pada setiap peringkat dari penanaman sehinggalah sampai kepada pengguna.Diproses dengan air ( bukan dengan bahan kimia ) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones
  • Dijamin Halal. Tanpa Laktos, kolesterol dan bebas kafien.

Dan atas sebab2 inilah ESP telah menjadi HOT PRODUCT selama bertahun tahun..jadi, buat pilihan yang bijak 🙂

*Nak special deal? Jom !

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Teras Jernang bandar Baru Bangi
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 

 

Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s