OMEGA GUARD

Budu dan omega: Ketahui kelebihannya untuk ibu menyusu :D

Sejak dua menjak ni selera makan tu agak memilih sikit, maklumlah baru nak masuk trimester kedua..tapi beza dengan dua pregnancy sebelum ni, kali ni tekak amatlah serasi dengan budu ..walaupun sekadar nasi campur budu, tetap habis sepinggan haha (habislah berat naik..huhu)

Semalam tengah duk goreng sayur tangan laju je pergi curah budu heheh sedap juga rasanya. Bila update status di fb, ada kawan Hanim namenye kata dia mkn bubur oat dengan budu! hahah lagi pelik tu..sebab dia kata, budu bantu dalam kecantikan..ha..so mulalah ligat tangan ni mencari info pasal budu haha

Nak share sikitlah info pasal budu ni

”Penemuan baru-baru ini membuktikan kandungan budu memiliki gluthaione sebagai bahan antioksidan, mengeluarkan sisa toxic dan meningkatkan daya tahan tubuh (immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan menghalang kanser.

Budu didapati berpotensi untuk melawan radikal bebas dan dipercayai mampu menghalang proses penuaan dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif seperti aterosklerosis, koroner jantung, penyakit kencing manis, kanser dan selainnya pada peringkat lebih awal. Kajian mendalam juga mendapati budu turut mengandungi zat antibakteria penyebab [[diarrhoea| cirit (diarrhoea)] , penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi.

Budu memiliki zat gizi yang lebih mudah dicerna, diserap dan dimanfaatkan oleh tubuh berbanding jenis protein yang lain. Khasiat budu yang diproses dari ikan bilis yang diperam terbukti mampu mengatasi masalah kanak-kanak yang menderita penyakit diarrhoea kronik akibat kurang zat pada tubuh.

Ia juga dapat mempertingkatkan IQ kepada sesiapa yang memakannya. kerana ia merangsangkan sel-sel otak dan akan memperkukuhkan ikatan di antara neuron-neuron serta menguatkan neuron-neuron yang lemah. Pemakanan budu turut bertindak membantutkan pertumbuhan bakteria raffinosa dan stokiosa, penyebab utama gejala flatulensi dan masalah kembung perut bagi kanak-kanak dan orang dewasa. 2 kelompok vitamin yang terdapat pada budu iaitu, vitamin larut air (vitamin B kompleks) dan vitamin larut lemak (vitamin A, D, E dan K).

Nak lagi lengkap, boleh visit here

Selalunya yang paling heboh orang kata siapa makan budu pandai ye ke? heheh Adaa sebagai pemakan budu nak kata betullah hahaha (masuk bakul angkat sendiri) ..Apa kaitannya ye? Budu=pati ikan bilis=ade omega=baik utk IQ..adakah sebab itu? betul ke budu ni ade omega? haaa siasat meh..

Ikan Bilis (Anchovies)
Ikan yang kecil tapi tidak kurang dari segi khasiatnya. Ia seperti ikan sardin, mempunyai lemak omega-3 dan protin yang berfaedah kepada kanak-kanak dan juga orang dewasa. Ia juga kaya dengan vitamin E dan D, mineral kalsium dan selenium. Ikan kecil seperti ini lebih baik dari ikan besar seperti siakap dan tuna kerana ia mengandungi kurang kadar pencemaran logam berat seperti merkuri, plumbum dan arsenik oleh sebab pencemaran alam. Ini kerana ikan kecil mempunyai jangka hayat yang pendek dan ia kurang risiko pencemaran. here

Ha betulkan budu ada omega, malah lebih baik berbanding ikan besar seperti siakap dan tuna..kecil2 cili padi ikan bilis ni..hehe so kiranya betullah jugak kan teori siapa suka mkn budu dia bijak hahah

Apa pula kaitan budu, omega dan ibu menyusu ni? 

Sebenarnya entry ni saja je untuk ibu yang suka makan budu..hehe jangan risau, anda makan makanan yang bermanfaat bukan saja untuk anda, tetapi untuk bayi anda. Kenapa adaa cakap gitu? Sebab, budu ni dari ikan bilis, dan bilis kaya dengan omega. Tahukah anda apa yang omega boleh berikan untuk ibu2 menyusu?

BENEFITS FOR BABY

Omega-3 fatty acids are essential nutrients and are beneficial for your child’s whole body, from the nervous system to the eyes to the skin, says pediatrician and father of eight Dr. William Sears. These essential fatty acids are transferred to your baby through your breast milk and may make your baby smarter, improve vision, enhance immunity, and could even prevent eczema.

 bf2

BENEFITS FOR YOU

You’ll get benefits from omega-3s, too. They strengthen your cardiovascular system by lowering LDL cholesterol levels and may even help you lose weight by speeding up your metabolism. These essential fatty acids may also improve your mental state and help you avoid postpartum depression, according to La Leche League International, an organization that provides information and support to breastfeeding mothers.

Jadi, bagi ibu2 yang suka makan budu, teruskan bagi yang tak suka, boleh ambil omega guard ye..lagi pon bulan ni promo 🙂

promo feb

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Teras Jernang bandar Baru Bangi
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s