ZINC

Zinc & Sperm: Pentingkah zink untuk lelaki?

Selalunya asyik cerita pasal wanita je kan sampaikan ade yang takut2 nak tanya supplement untuk lelaki..ingatkan Shaklee untuk wanita je ye? heheh Dr. Shaklee sendiri seorang lelaki, pastinya supplement nya sesuai untuk kedua2 jantina malah sesiapa sahaja. Tapi pagi ni Adaa sentuh bab untuk lelaki pulak lah. Saje berblogwalking tadi tertarik dengan satu ayat ni di blog Aidamy

Zinc adalah suatu khazanah lelaki!!

Zinc didalam prostat lelaki adalah 10 kali ganda dari organ lain.Zinc memainkan peranan penting dalam organ seks lelaki. Defisiensi yang serius akan mengakibatkan masalah seperti kematangan organ seks yang lambat, impoten, perkembangan yang kecil atau pincang pada testikel, kiraan sperma yang rendah, kemerosotan fungsi seksual,penuaan pra-matang dan gugur rambut. Oleh yang demikian, zinc amat diperlukan dari remaja ke umur tua.

Ha, khazanah tu..bukan calang2 tau..kalau wanita mahkotanya rambut kalau lelaki khazanahnya zinc hehe

Sejauh mana pentingnya Zink untuk kelelakian seorang lelaki?

credit

Sperm cell

Quantity, quality and motility are all important for sperm health and fertility. A single ejaculation should contain 39 million sperm, says MayoClinic.com. It is also important that sperm have a normal structure and shape. Sperm that have crooked heads or double tails are less likely to fertilize an egg. Sperm must also be able to move properly to be able to reach the egg.

Zinc and Sperm Health

In an Australian study published in the “Asian Journal of Andrology” in 2009, researchers investigated the effect of zinc on 458 subfertile men. The authors found that zinc levels in the body were directly associated with sperm count and are important for the development of sperm cells, a process called spermatogenesis. The team also found that zinc deficiency leads to gonadal dysfunction and decreased testicular weight and can deplete levels of testosterone.

Boosts Sperm Quality

Zinc levels might determine sperm quality in men. Abasalt Colagar led a team of researchers from the University of Mazandaran in Iran who examined the relationship between zinc levels and sperm quality in fertile and subfertile men. They discovered that fertile men had significantly higher zinc levels and better sperm quality compared to subfertile men, Colagar reported in the February 2009 issue of the journal “Nutrition Research.” Read more:here

Mungkin ramai yang tidak peka dengan kepentingan zinc terhadap kesihatan sperma dan kesuburan. Tapi sekarang dah tahu kan? Jadi bagaimana nak mendapatkan zinc yang mencukupi? Tubuh kita tidak mempunyai sistem penyimpanan untuk zinc jadi kita harus mendapatkannya dari sumber luaran seperti makanan/ makanan tambahan.

Makanan apa yang kaya dengan zink?

source

1. Daging

Tiga oz  daging  menyediakan sekitar 40% atau lebih zinc dari dos harian yang direkomendasikan. Daging yang dimaksud termasuk diantaranya adalah daging panggang, dan daging rebus.

Sedangkan daging yang menyediakan 25-39 persen dari dosis harian adalah daging sapi, tulang rusuk, steak, daging domba, bahu panggang, dan lidah.

Ayam, ham, daging babi, dan kalkun setidaknya menyediakan sekitar 10 persen dari dosis harian zinc yang direkomendasikan.

2. Makanan Laut (Seafood)

Tiram merupakan sumber makanan yang mengandung zinc paling tinggi. Seafood lain menyediakan setidaknya 10 persen per tiga ons termasuk kerang, lobster, ikan, dan daging kepiting.

Zinc sering hilang selama proses memasak. Untuk mempertahankan kandungan zinc, masak makanan dengan air sesedikit mungkin dan dalam waktu sesingkat mungkin.

3. Produk Susu

Beberapa makanan dari produk susu merupakan sumber zinc yang baik. Delapan ons yogurt dan 1/2 cangkir keju ricotta mengandung setidaknya 10 persen dari jumlah harian yang disarankan.

Keju Swiss, keju Gouda, dan susu juga mengandung zinc.

4. Biji-bijian dan Kacang-kacangan

Tepung gandum utuh merupakan sumber zinc yang baik. Sereal kering yang telah difortifikasi biasanya berisi setidaknya 10 persen zinc dari jumlah yang direkomendasikan.

Biji Labu, kacang almond, kacang mete, dan biji bunga matahari merupakan sumber zinc yang juga baik.

Meskipun zinc yang ditemukan di kacang-kacangan tidak seperti yang ditemukan dalam daging, kacang-kacangan masih menyediakan jumlah yang cukup dan merupakan sumber zinc yang penting terutama untuk vegetarian.

Pilihan sumber zinc yang baik dari kacang-kacangan adalah black eyed peas, kacang lima, kacang pinto, kacang kedelai, tempe, dan tahu.

Jika inginkan pilihan yg lebih mudah, boleh juga mendapatkan zinc dr supplement

Shaklee Difference 

credit

Dirumus dari zinc glukonat semulajadi bergabung dengan nutrien semulajadi yang lain seperti kalsium dan serbuk alfalfa untuk menghasilkan zinc yang mudah untuk diserap oleh tubuh kita.

Zinc sesuai untuk pengambilan jangka panjang.Ianya berkesan dalam mengeluarkan logam toksin seperti kadmium dan plumbum dari tubuh.

Antara khasiat zinc

  • Mengaktifkan 200 jenis enzim
  • Membentuk Kolagen
  • Memperbaiki diabetis
  • Mempertingkatkan sistem imun
  • Mempercepatkan pemulihan luka
  • Memperbaiki masalah prostat – melindungi kesihatan prostat.Kajian menunjukkan pengambilan harian zinc dapat mengurangkan prostatomegaly/pembengkakan prostat dalam kadar 70%.
  • Kemampuan seks lelaki – pengambilan zinc untuk jangka panjang mampu memperbaiki kemampuan seks lelaki,impoten,meninggikan kiraan sperma.Zinc yang secukupnya penting untuk keupayaan seks yang bertenaga.
  • Ovulasi wanita
  • Memperbaiki radang kulit
  • Mengekalkan deria bau

Jadi, jika mahukan sperma yang sihat, pastikan pengambilan zinc anda mencukupi setiap hari 🙂

 

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaanoor@ymail.com
Teras Jernang bandar Baru Bangi
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s