Uncategorized

Motivasi: Apakah NILAI kesihatan anda?

Malam ni rasa nak bebel sikit hehe asyik psl vitamin je, kali ni pasal lain lah pulak..Semua orang nak sihat kan? Ade tak orang mintak ‘Ya Allah, berikanlah aku kesakitan’ Takde kan..So SIHAT ni satu topik yang penting sebenarnya kan, tapi kerap kali dilupakan..huhu so mlm ni nk refresh sikit lah..nk wat pop quiz, tapi sendiri jawab, sendiri bagi hadiah haha boleh x?

1. Apakah nilai kesihatan pada kita?

Pernah tak kita sedar berapa nilai sebuah (sebuah ke?) kesihatan? Macam nasik ayam RM4.50, choki choki 30sen (ke?), SIHAT? tak tahu pulak kan? Agak2 berharga tak?
Nilai sebuah kesihatan sebenarnya bergantung pada dimana tempat kita meletakkannya.
Jika adaa tanya soalan tadi pada orang yang SIHAT, tentu jawapannya, biasa2 je tak 100%, jika adaa tanya soalan yang sama pada penderita cancer, pasti jawapannya jauh berbeza, nilai kesihatan sangat tinggi pd dirinya kan. Selalunya masa kita sihat, kita jarang mensyukuri nikmat yang ada depan mata kita, tapi bila kita sakit baru lah kita sedar pentingnya nikmat SIHAT tadi..Sebab tu sebelum Adaa jadi lemah mcm kangkung layu, sikit pon x berminat nak cari vitamin ke, jaga mkn ke..jaga mkn tuh yelah tapi bukan sbb nk sihat, sbb nk cantik..Erkk kejam nye daku..huhu dah terkulai baru sibuk mencari, Alhamdulillah jumpe En.Shaklee ni..

2, Jadi sebenarnye tinggi ke tak ni?  Konpius la..

Hanya anda yang tahu jawapannya. Bagi Adaa, kesihatan sangat berharga. Kalo demam sikit je pon Adaa rs sgt sedih sbb tak mampu nak jaga anak, kemas rumah, masak..Bila badan mule nk sakit, fikiran dah mula risau..semua benda tak dapat nak buat..Bagi yang sependapat dengan Adaa, yang kata kesihatan sangat bernilai..apa yang anda dah buat utk pastikan anda sihat, bukti anda syukur dengan nikmat pemberian Tuhan tu? Minum Coke? Smoking? Makan buah-buahan? Cakap je tak aci ye..

3. Apa usaha kita untuk mendapatkan kesihatan yang baik..

Adaa bagi analogi:

Situasi 1: Riana (amboi, nama taknak kalah tau, wpon olok2 je hehe) dapat panggilan dari ayahnya..Ayah dia kata kalo dia nk harta ayah 2juta, esok kene balik sign surat wasiat. (Maybe Ayah masa tuh sakit ke ape ke), Kalo tak, tak dapatlah. Ayah dia duk perlis ni, Riana ni lak kat Johor..ha..jauh tuh, nak mintak cuti dah lmbt lak, tetibe je telefon suruh balik ni..tak balik kang melepas 2 juta. So dengan susah payah nya dia redah jugak balik ke perlis sebelum hari esok tu semata2 nk sign wasiat 2 juta ni. Tayar bocor ke, kete rosak ke, apa saje sanggup diredah demi 2 juta. Macam2 tuh leh buat dengan dua juta..Masuk MANIA pon br dpt 500k, ni ayah suh balik je, dpt 2juta.

Situasi 2: Ayah suh balik nak bagi rm500. Dari Johor nk balik Perlis? mcm tak berbaloi je..duit minyak pegi balik dah rm300. tol lagi..sudah nya tak balik pon.

Kenapa Riana tu sanggup bersusah demi 2 juta? Sebab dia tahu 2 juta tuh , dia nampak tingginya NILAI 2 juta tuh. Ok, sekarang yang kata KESIHATAN tu penting tadi, Ibaratnya kesihatan anda bernilai 2 juta lah kan, Sanggup buat apa saja demi kesihatan kan..dah kata kesihatan itu sangat2 bernilai. Kalo nk dpt 2juta tadi sanggup redah jam, kete rosak, tayar bocor, kalo nk dpt kesihatan yang baik mcm mana pulak?

  • Jaga makan, bersenam, minum air masak, kurangkan gula, garam, lemak dlm masakan, makan makanan seimbang dan segar, pastikan keperluan vitamin mencukupi.
  • Sanggup cari yang terbaik demi memastikan kesihatan tak terjejas, cnthnya beli sayuran yang organic, atau tanam sendiri tanpa racun perosak, beli vitamin yang semulajadi dan berkualiti..dll

Jadi, tanya balik pada diri..nak dpt 2 juta tadi kan? Jika ya, tunjukkan usaha anda, Jangan pulak kata ‘ya kesihatan sangat berharga’ tapi lepas tu hari2 duk mkn nasik goreng lah, roti canai lah, teh tarik lah..
Bak kata Johan ‘nasik goreng melazatkan, mengandungi pelbagai kolesterol’ (song in Achane tuh Johan @ WARNA)

hehe, jadi tingkatkan lah Kesihatan anda..Jika benar ianya bernilai pada anda, usahakan sesuatu, jangan bila dh sakit atau nikmat sihat dah lari jauh dari kita baru kita nak terkejar..wpon sekarang kita sihat, belum tentu esok kita akan kekal sihat, jadi jaga tubuh pinjaman Tuhan ni, kesihatan yang dikurniakan ni..

Jika kita sanggup beli make-up mahal2, Hand bag LV, kete Merc..takkan vitamin 60 sen tak nk beli kan..sayangi diri anda~~

Sharing is caring~


I’m a Shaklee Independent Distributor
Teras Jernang Bangi
HP No. =017-9329859
Email = adaanoor@ymail.com
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s