MEALSHAKE

Immune system rendah punca anak sering sakit? Ketahui apa yang boleh anda lakukan~

Sekarang ni bnyk sangat wabak atau penyakit yang melanda. Beberapa bulan lepas kita dikejutkan dengan kehadiran Rotavirus, lebih menyedihkan bila ada kematian disebabkan virus tersebut..Sekarang ni kuman ke virus ke dah semakin bijak dan menjadi-jadi. Rasanya boleh kira kot dalam sebulan tu berapa kali je anak-anak kita sihat sepenuhnya tanpa sebarang penyakit walaupon selsema. Salah satu lagi penyakit yang glemer ialah HFMD (Penyakit tangan, kaki dan mulut). Azabnye lah kalo anak2 kene, dengan ulser nye, gatal2nya, merah sana sini, ruam sana sini..

Kalau anak-anak yang dihantar ke taskan lagi lah kesian kan..kalo sorang selesema, yang lain pon surely kene, n selagi semua tak sihat, selagi tuh lah penyakit tuh duk circulate aje. Takyah cakap taska lah, anak2 yang duk   kat umah mcm anak adaa ni pon tak terkecuali dari kene penyakit berjangkit. Yelah, anak2 kita ni bukan nye duk umah 24/7 365 hari setahun. Dan virus/bacteria sekarang bukannye susah sgt nk berjangkit, jumpe kat kedai ke, shopping mall ke, lalu sbelah org yang dijangkiti pun dah boleh menyebabkan kita turut dijangkiti. 

Sebenarnya segala jangkitan virus seperti selsema, HFMD, campak, chicken pox ni boleh dicegah..caranya dengan meningkatkan sistem imuniti badan anak2 kita. Dan banyak cara boleh dilakukan, contohnya:



1.Makanan berkhasiat meningkatkan daya ketahanan (immuniti) badan anda. Anda boleh memilih dari sumber buah-buahan dan sayuran segar. Alfalfa, faul, beri-beri, pisang, brokoli mempunyai nilai antioksida,vitamin,mineral atau zat makanan yang tinggi.

2.Ambilan makanan lemak yang rendah dalam makanan seharian anda. Hadkan ambilan lemak 15-20% daripada diet harian anda.

3.Sediakan masakan anda dengan cara yang bersih dan penyimpanan yang betul supaya tidak terdedah kepada kontaminasi dan segala nutrien masih dapat dikekalkan. Suhu yang penyimpanan dan kaedah masakan berhubung-kait dengan kehilangan nutrien makanan.

4.Sumber makanan organik daripada buah-buahan,sayuran dan juga daging-daging patut anda amalkan. Kebanyakan sayuran dan buah-buahan yang berada di pasaran terdedah dengan penggunaan racun perosak. Racun perosak ini boleh meresap ke dalam sayuran dan buah-buahan. Bahan-bahan kimia pengawet juga digunakan dalam proses-proses penghantaran,penyimpanan supaya ia tahan lama, bahan ini juga boleh meresap ke dalam buah-buahan dan sayuran yang kemungkinan besar boleh menghasilkan masalah kesihatan kepada tubuh badan anda. Ladang organik menggunakan kadar penggunaan racun atau baja kimia pada tahap minima ataupun tiada. Ladang organik menggunakan sumber natural untuk mengawal serangga dan rumput-rampai.


5.Ambilah makanan tambahan atau suplemen. Anda dinasihatkan mengambil sekurang-kurangnya 5 -6 jenis hidangan buah-buahan dan sayuran di dalam menu makanan, tetapi malangnya hanya tak lebih daripada 5% penduduk Malaysia yang berbuat demikian. Makanan segera kelihatan menyelerakan dan mudah disediakan. Tetapi sebenarnya makanan ini hanya penuh dengan lemak dan kanji tetapi kekurangan zat vitamin dan mineral yang dalam jangka masa panjangkan akan mengganggu sistem ketahanan badan anda dan menyebabkan timbulnya banyak penyakit kronik seperti darah tinggi dan kanser.

6.Anda disarankan minum air 7-8 gelas sehari atau dalam 1.5-2L sehari. Jangan minum air paip yang tak bertapis. Minum air bertapis dari sumber Reverse Osmosis(RO),air suling atau air Mineral.

7. Senaman yang konsisten.

8. Tangani stress dengan bijak.

Ini secara general lah kan. Tanggung jawab kita untuk menyediakan makanan yang sihat untuk keluarga. Tapi Adaa tahu tak ramai diantara kita yang mampu dari segi masa untuk menyediakan hidangan lengkap setiap kali meal kan? 

Untuk anak2, nak bg mkn sayur kadang2 menjadi satu isu juga, so apa yang boleh dilakukan? 

Sekilas info:
Shaklee Meal Shakes merupakan makanan segera yang rendah lemak dan rendah-glycemic. Rasanya juga enak serta boleh dibancuh dengan mana-mana hidangan atau snek lain. Ia mengandungi 19 vitamin utama dan mineral tambahan dan jika dihidang seperti yang disarankan ia kaya dengan sumber kalsium dan protein yang amat diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar, kuat dan sihat.
Setiap bancuhan MealShake memberikan satu pertiga daripada US RDA dengan 19 vitamin/ galian yang diperlukan bersama dengan protein, galian dan 3gm serat.Naturally good nutrition n great taste. No artificial flavor,colors,sweeteners or preservatives added..
Mealshake ni mmg hot item. Ramai parents yang aware how important to give the best nutrition to ur kids. Memang simple n sedap. Kalo anak2 yang duk ditaska tu, cuma bekalkan satu tin letak kat taska. sekurang-kurangnya nmpk effort kita disitu untuk beri yang terbaik. Start form now, insyaAllah our kid will be healthy. When their body get enuf nutrition, immune system will also be better, thus prevent ur children from getting sick easier. Apalah harga setin mealshake dengan harga kesihatan anak2 kan? Lagi pon setin buleh tahan lama..Kenapa Adaa suggest Mealshake untuk anak2? (parents pon leh minum ye)


  • Complete Nutrients – Provides 24 types of A to Z essential vitamins, minerals and trace minerals. Deficiency in trace minerals will affects the absorption of vitamins and causes inactive enzymes. It also contains soy lecithin that works hand-in-hand with fat soluble vitamins.
  • Supplies Key nutrient to cells – Rich in protein (contain no lactose) that helps in forming skin, nails, hair, organs, blood, immunised cells etc.
  • Aids in Growing Up – Contains folic acid, biotin, rich in calcium and magnesium that are needed for building bones and cells in the growing up process.
  • Anti-Oxidants – Contains vitamins A, C, E, zinc, selenium which are the anti-oxidant components for anti-ageing.
  • Detoxification – Rich in soluble fibre that helps the (peristalsis of colon and stomach/bowel movement) to excrete excess fat and waste from the colon and stomach.
  • Restore skin complexion – Contains complete vitamin B-Complex, iron, copper to form healthy red blood cells, thus improves the skin colour complexion. Detoxification – Rich in soluble fibre that helps the (peristalsis of colon and stomach/bowel movement) to excrete excess fat and waste from the colon and stomach.
  • Great Taste for young and old – Delicious drink with natural fructose; quick replenishment of the necessary nutrients for the body; contain no artificial colouring and artificial sugar.
Sempena bulan Promo ni, jomlah sama2 beri yang terbaik buat anak2 dan diri anda. 

* Next time adaa upload resepi2 untuk Mealshake lak ye..variasi dan menyelerakan, sluurrppp!!

I’m a Shaklee Independent Distributor
Teras Jernang Bangi
HP No. =017-9329859
Email = adaanoor@ymail.com
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::


Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s