LECITHIN

Fiber: Ketahui 4 tanda anda mungkin kekurangan fiber~

Mesti ramai antara kita yang terlepas pandang kepentingan Fiber kan..Tiap2 hari, kene pastikan dalam makanan yang kita makan tuh ada fiber..macam mana nak tahu fiber intake kita tuh cukup ke tak? Mungkin 4 tanda ni boleh kita jadikan rujukan..apa dia 4 tanda tuh?
 
sumber dan diolah: credit
 
By Wendy C. Fries WebMD Feature Reviewed by Brunilda Nazario, MD
 
Apakah diet danda kurang buah-buahan, sayuran, dan seluruh butiran? Jika demikian, Anda mungkin tidak mendapatkan semua serat yang anda butuhkan – meningkatkan resiko anda untuk mendapatkan berat badan, penyakit jantung, dan kanker.
 
Meskipun gejala diet akibat kekuranganfiber tidak selalu jelas, disini terdapat empat kunci tanda peringatan yang dapat perhatikan:
 
 
1.Sembelit:  
Jika anda memiliki kurang dari tiga gerakan usus dalam satu minggu, dan sulit BAB dan kering, anda mengalami sembelit. Sembelit dapat disebabkan kurangnya serat, tetapi juga bisa dari terlalu sedikit olah raga dan obat tertentu dan suplemen.
 
 
2.Weight Gain
“Fiber membuat anda kenyang,” kata Kathleen Zelman, MPH, RD, direktur nutrisi untuk WebMD. Kepuasan adalah rasa kenyang dan nyaman setelah anda makan. Jika anda tidak merasakan hal itu, Zelman mengatakan anda mungkin akan makan lebih dari dibutuhkan tubuh anda.
(kalau asyik rasa lapar aje, tu tandanya kite kurang fiber..tu yang kejap2 nak makan..kejap2 nak makan..maka badan pon mcm di pam-pam huhu)
3.Gula Darah Fluktuasi
Jika anda telah menderita diabetes dan pengendalian gula darah anda sulit, bicarakanlah dengan dokter anda: Anda mungkin tidak mendapatkan cukup fiber.
(pengambilan fiber dapat membantu menurunkan paras gula dalam darah..proven for me!)
 
4.Diet-Terkait Nausea & Kelelahan
Dapatkan lebih banyak kalori dari diet protein tinggi/rendahkarbohidrat – satu kaya dalam daging, telur, dan keju rendah dalam produksiMungkin tidak hanya mengarah ke meningkatnya kolesterol, tetapi juga membuat anda terasa mual, lelah, dan lemah.
(Jangan makan yang lemak2 aje..kurang kan, tingkatkan pengambilan serat)
 
 
Pengambilan serat yang mencukupi boleh bantu kita dari terkena penyakit2 kronik ye kwn2..so mmg penting fiber ni..pilihan Adaa, dh tentuFiber unflavored from Shaklee..Inilah yang membantu Gestitational Diabetes Adaa waktu mengandungkan Eilman, bantu detox, bantu bowel movement n yg paling penting, sembelit selepas bersalin. I’m sure most of us experienced that..sakitnye mcm nak beranak lagi skali..huhu it’s true..walaupun Adaa jumpe doc, tapi akhirnya ubat doc tuh terbiar sejuk je dlm peti ais tuh sbb dah elok dengan pengambilan Fiber n Lecithin :). Meh nak share sket ke’BEST’an Fiber ni
7 kebaikan Fiber :
 
  • Membantu detoks dan juga membantu bowel movement (usus mudah lawas) – Bowel movement ni penting utk kesihatan usus dlm badan. Tahukah anda jika diet harian anda rendahfiber, bahan2 makanan yg melekat didinding rektum tu akan berada disitu average dlm 3hari dan ada juga yg sehingga 14hari, dan kotoran itu lah menyebabkan toxic tinggi dlm badan dan seterusnya menyebabkan byk sebab2 penyakit seperti perut kembung,sembelit, jerawat, bau mulut, naik berat bdn, lesu, bla blabla. Sebab tu pengambilan makanan tinggi fiber penting utk memendekkan masa kotoran itu berada dlm badan.. Bagaimana? Begini.. Fiber akan serap,sedut, (mcm sponge)pelbagai jenis toxic tu dan seterusnya menyingkirkan kotoran itu dgn segera dari dlm badan.
  • Memerangi kanser -Pengambilan diet harian yg tinggi fiberjuga membantu dlm menggalakkan bakteria yg ‘baik’ dlm isi perut, mengurangkan bahan2 yg menyebabkan cancer. Pakar2 bersetuju bahawa badan mudah mendapat cancer jika epidermin bdn kita terdedah terlalu lama dgn bahan menyebabkan kanser . Sebab tu fiber ni membantu secara tak langsung dalm memerangi kanser ( pendek kata berbaloi2 harga yg dilaburkan utk membeli Fiber ni)
  • Membantu merendahkan kolestrol
  • Mengawal paras gula – Water solublefibermenghentikan secara langsung kenaikan paras gula/glukos, mengurakan perlunya insulin dan seterusnya membantu pesakit2 diabetis
  • Mengawal uric acid dlm badan – Sebab tufiber ni penting bagi pesakit gout dan arthritis dimana penyakit2 tu berpunca daripada uric acid yg berlebihan .
  • Mengurangkan berat – Secara teorinya , fiber ni berfungsi menyerap cecair (mcm sponge) yg banyak dlm badan, Fiber juga memberi rasa kenyang dan seterusnya mengurangkan selera mkn.
  • Menggalakkan jantung yg sihat. 
Nak lagi BEST, kenelah cuba sendiri ye, mmg berbaloi!
 
I’m a Shaklee Independent Distributor 

Teras Jernang Bangi
HP No. =017-9329859
Email = adaanoor@ymail.com
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::


Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s