Pelbagai

Gestational Diabetes: Inginkan bayi yang sihat? Jaga kandungan anda~SAYANGI anak anda~

Hari ni rasa sangat2 letih, letih mengamuk, letih menangis, letih mengemas..huhu tadi Adaa baru balik dari Tesco, kemas2 barang2 kat dapur, bila keluar je..Ya Allah, abes susu Adam tabur atas lantai, siap bedakkan adik dia dgn susu lactogen tu ..then same2 isap2 jari ratah susu..rambut, muka abes semua putih..Jiwa ni serta merta nak nanges..mmg nanges pon sbb sedih tgk umah bersepah, susu abes dalam tin tu..anak2 comot..bnyk keje lagi belum siap..huhu sudahnya, menangis sorang2 sambil sental bilik air..tetibe Adam datang, ‘Lam, lammm’ nak salam ibu, sbb setiap kali buat salah, abahnye ajar supaya salam, say sorry n hug..huhu menangis lagi ibu..
 
 
Apa kene mengene cerita ni dengan tajuk? Takde pon, saje nak meluah..hehe Adaa cuma teringat betapa susahnya seorang ibu mengandung, melahirkan, membesarkan anak supaya jadi insan yang berguna..teringat Umi yang tabah membesarkan kami adik beradik..huhu mcm kes Adaa tadi, x patut Adaa nak marah sbb budak2 nak membesar mcm tulah..explore mcm2..teringat dlu, masa mengandungkan Adam, jaga dari kecik smp besar, betapa sayangnya ibu kat Adam..tapi skang x sabar pulak ibu ni..huhu moralnya, sayangi anak anda dari sebesar zarah hingga akhir hayat.Erm, syahdu mlm2 ni..asyik teringat Umi yang dah tiada..
 
anak2 ibu yang comot
 
Ok, enuf abt that, nk share psl Gestational Diabetes pulak..dlu masa pregnant, dua2 kali kene GD, tapi Alhamdulillah, dua2 heroku selamat dilahirkan secara normal, sihat, cergas, tembam..selagi jaga diet, ambil makanan yang berkhasiat InsyaAllah selamat semuanya..masa pregnant dulu Adaa susah sket nak kawal diet tapi tetap amalkan minum Fiber Unflavored dan hasilnya, gumbire! hehe read here
 

Apa bahayanya kalau terkena Gestational Diabetes dan siapa yang berisiko untuk mendapatnya? 
 
 
Ramai wanita mengalami kencing manis semasa hamil. Ia adalah keadaan dimana badan kita tidak berupaya untuk memproses gula dalam badan, menyebabkan badan tidak dapat makanan yang secukupnya. Sekiranya kencing manis tidak dirawat, ia boleh menjadi serius dan membahayakan bayi dalam kandungan. Sekiranya tidak dapat dikawal dengan baik, bayi mungkin menjadi terlalu besar dalam rahim meyebabkan kesukaran untuk melahirkan dan boleh menjurus kepada pembedahan ceasarean.
Wanita yang mempunyai risiko selalu diuji samada mereka mengalami kencing manis atau tidak selalunya pada kandungan 28 minggu. Pada masa ini uri mengeluarkan hormo dengan banyaknya dan menyebabkan gula kebal kepada insulin.

Risiko-Risiko

Beberapa faktor yang boleh menjurus kepada kencing manis semasa mengandung. Anda akan mempunyai risiko yang tinggi sekiranya:

  1. Anda pernah mengalami kencing manis semasa kandungan terdahulu.
  2. Berlebihan berat badan
  3. Wanita yang lebih berusia
  4. Wanita yang mempunyai penyakit darah tinggi
  5. Wanita yang pernah menlahirkan bayi 4 kg keatas
  6. Wanita yang mempunyai ayah dan ibu yang mengidap kencing manis

Bagaimana Ia Dirawat?

Anda perlu mengawal tahap gula dalam darah. Ini dilakukan dengan mengamalkan diet yang optimal. Kurangkan pengambilan karbohidrat sementara makan makanan yang mengandungi banyak vitamin dan zat galian, seperti sayur-sayuran dan bijirin. Amalkan senaman setiap hari.
Sekiranya gula masih tidak dapat dikawal, doktor mingkin menyarankan pengunaan insulin. 97-98% wanita yang menalami kencing manis semasa mengandung akan kembali normal selepas bersalin. Walaubagaimana, segelintir dari mereka mempunyai risiko untuk mengalamikecing manis semasa lebih berusia. Sekiranya anda mampu untuk mengawalkan kencig manis ini semasa hamil, peluang untuk mendapat anak yang sihat adalah tinggi. 
—————————————————————————————–
Jadi, ibu yang menghidap GD jangan sedih atau risau ye, usaha semampunya dan InsyaAllah, anda akan mendapat anak yang sihat..Cara saya? DIET&SHAKLEE!!
 

I’m a Shaklee Independent Distributor

Teras Jernang Bangi
HP No. =017-9329859
Email = adaanoor@ymail.com
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 

Advertisements

One thought on “Gestational Diabetes: Inginkan bayi yang sihat? Jaga kandungan anda~SAYANGI anak anda~

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s