Uncategorized

FIBER: Bukan sembelit je ye, untuk cirit birit pon boleh~~

Salam..bila hari raya mcm2 kita mkn..kdg2 dalam sehari tuh x tahu berapa jenis makanan yang masuk, tau2 je sakit perut..mulalah mencari ubat huhuhu. Kali ni tak payah dah, sbb dah ada yang boleh membantu 🙂 Jeng jeng jeng

Product info:

 
Menyokong Kesihatan Jantung dan Fungsi Usus yang sihat
Serbuk serat semulajadi yang tidak berperisa sangat kaya dengan Vitamin C dan sesuai dibancuh dengan jus buah-buahan, susu dan minuman yang lain.
  • Setiap hidangan mengandungi 4 g serat larut air
  • Memperbaiki kesihatan jantung*
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Bagaimana Fiber ni boleh membantu melegakan cirit birit? Jom baca kisah tuty ni
credit to Tuty
Pada bulan ramadhan yang lalu, saya alami cirit-birit yang teruk tapi suami saya tidak pula. Bila saya periksa makanan berbuka pada hari sebelumnya, saya perasan ikan bakar tu saya seorang sahaja yang makan. Saya memang beli sahaja lauk berbuka kerana kesuntukan masa. Esok harinya saya berpuasa seperti biasa dan daripada pagi saya asyik bertandang ke tandas. Menjelang lepas asar saya memang sudah lembik tapi saya teruskan berpuasa. Dalam fikiran cuma bila berbuka, saya akan terus ambil fiber. Selalunya orang yang ada masalah sembelit yang akan ambil fiber bagi memudahkan proses pelawasan.
Alhamdulillah, cirit-birit saya terus pulih lepas saya ambil fiber. Zaman dahulu kala, saya akan ambil pil pocai..ala, herba cina tu tapi lepas saya dengar satu fakta ni, jadi was-was untuk ambil.
Kebetulan semasa pulang ke kampung untuk beraya, sepupu saya pun kena cirit birit lepas berbuka puasa. Kes ikan bakar juga. Kasihan juga la sebab asyik keluar masuk tandas. Ibunya berikan pil pocai tu dan dia masih ke tandas lepas tu. Saya terus suruh bancuh susu dan letak 1 sudu teh fiber. Wallau, terus pulih dan sepupu saya pun dok cakap kat orang yang dia dah tak sakit perut lepas ambil fiber tu.
Kenapa fiber adalah penawar untuk cirit birit?
Saya mencari kaitan fiber dengan cirit birit serta sembelit. Ini penjelasan yang saya rasa cukup jelas menerangkan.
“Fiber is a stool regulator, a stool normalizer,” says Paul McNeely, MD, a gastroenterologist at the Ochsner Health System in New Orleans. “Fiber knows exactly how to fix constipation or diarrhea.”
Like a sponge, fiber works by soaking up water, he explains. Fiber also adds bulk to the stool.
“If you have hard constipation stools, fiber pulls water out of the colon to make stools more normal, softer, give them more bulk,” says McNeely. “When stools are bulkier, the colon wall can more efficiently push against them when it contracts — so elimination is smoother.”
When there’s too much water in the stool, you’ve got diarrhea. Fiber can help loose stool. “Fiber can’t work miracles,” McNeely says, “but if you have a loose stool, a lot of excess liquid in the stool, the fiber in your colon will absorb and firm up the stool — which helps diarrhea.”
Baca di sini untuk keterangan lanjut 
Menarikkan fakta mengenai fiber ni..Anda tidak perlu risau jika terlebih mengambil fiber kerana lebihan akan dibuang melalui pembuangan najis.
AWAS!!
Jika anda mula mengambil fiber di dalam pemakanan, pastikan ambil dalam kuantiti yang sedikit supaya badan dapat sesuaikan diri. Kuantiti fiber yang banyak secara mengejut akan menyebabkan masalah gas berlebihan

Selalunya Adaa cadangkan ambil satu sudu kecil je sehari cmpr dalam jus ke..sedap..tapi jgn biar lama2 nnt jd mcm jeli hihihi

I’m a Shaklee Independent Distributor

Teras Jernang Bangi
HP No. =017-9329859
Email = adaanoor@ymail.com
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
Advertisements

Sudi-sudilah memberi komen positif ye dan jangan lupa 'share' jika anda rasa ianya berguna , tQ

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s