SUPLEMEN KINI MAKANAN ‘WAJIB’ RAKYAT MALAYSIA

Supplements as a fact of life

The supplement market has grown to be a massive one, thanks to the unhealthy selection of food that we have now. The hectic urban lifestyle that has pushed us farther and farther away from farmed and home-cooked food has spawned the need for supplements.

Source: Supplements as a fact of life

Adaa terjumpa artikel yang panjang berjela ini di FB sahabat semalam dan rasa sangat terkesan dengan penulisan ni dan sangat berbaloi baca sampai habis sebab ianya sangat relevan dengan keadaan masyarakat kita di Malaysia. Terus laju je tangan ni berkongsi  difb:

artikel suplemen

Apa intipati artikel?

Malas baca lah tuuu…

Pasaran kita kini sarat dengan makanan tambahan/suplemen. Kenapa? sebab cara kehidupan kita kini jauh berbeza dengan 100 200 tahun dulu..sekarang cukup susah nak mendapat makanan yang berkualiti apa lagi yang dimasak sendiri. Semua nak cepat, fast food memanjang kan..kalau ada sekalipun bahan mentah dikedai, kualitinya jauh berbeza..dulu ayam kita makan cacing, sekarang ayam makan apa pun tak tahu, siap kena suntik supaya cepat besar..dulu buah juga bermusim, sesuai dengan alam..sekarang sepanjang tahun ada..dicucuk diperam, macam-macam.

Belum cerita tentang cara dimasak, diproses..semua berbeza..sekarang ni kalau balik kampung, rasa kagum pun ada..nak masak gulai ayam..nenek kita rela menangkap ayam, disembelih, dibersihkan sendiri..kelapa dipetik dari pokok yang ditanam sendiri, dimesin, diperah sendiri..lada, kunyit semua hasil dari kebun kecil dirumah sendiri yang pastinya bebas baja kimia dan 100% natural. Rasanya? memang jauh berbeza..segarnya, manisnya..

Dulu, suplemen ni ape pun orang tak kenal sebab kita tak perlukannya..dah cukup nutrien yang kita dapat dari makanan kita..tapi disebebkan makanan yang semakin merosot kualitinya, kita kena memenuhi keperluan badan dengan suplemen.

Citing the GISSIPrevenzione trial in Italy and Europe involving 11,000 patients who had one heart attack and therefore had very high risk of a second heart attack, Dr Rajen explains that the research arm with patients that were given fish oil had a 45% reduction of a second heart attack.

Sekarang dunia perubatan juga cenderung dan mula melihat potensi dan keperluan suplemen. Sehinggakan kini doktor juga memberikan cadangan suplemen sebagai langkah mencegah serangan penyakit dan mereka juga bersetuju dengan penggunaan suplemen kerana ianya tiada kesan jangka panjang dan berkesan. 

”kalau gitu takyah ada doktor lah”

tidak..dunia perubatan dan suplemen ni dua perkara berbeza. Bila sakit, kita wajib ambil ubat. Adaa sendiri sangat pro klinik ke hospital ke..tapi ada orang yang kurang faham, mereka anggap suplemen sebagai ubat. tidak ye..

Suplemen bukan PENGGANTI MAKANAN ATAU UBAT! Ianya sebagai pelengkap kepada keperluan zat harian kita dan sebagai langkah mencegah daripada sakit dan masalah kesihatan. 

Dengan situasi di Malaysia sekarang, makanan tambahan dah macam wajib..kalau tidak, kita harus menanam, memternak segalanya sendiri bagi memastikan ianya berkualiti. Jika kita mampu, ya, teruskan..malah ia lebih baik. Adaa sendiri mula berjinak-jinak dengan menanam sayur2 asas dirumah..lebih berkualiti dan segar. Mungkin satu masa nanti belajar bela lembu dan ayam pulak kot :D

Tetapi bagi yang belum dapat buat gitu, fahamilah keperluan anda mendapatkan suplemen. Sekarang, minyak ikan pun dapat merubah hidup seseorang tau. Juga pastikan anda memilih suplemen yang berkualiti dan bereputasi tinggi. Lihat dan kaji syarikat dan produk nya terlebih dahulu ya.

jadi, renung-renungkan ye

*saya pengamal Shaklee hampir 5 tahun dan masih mengamalkan sehingga kini..Shaklee dah bertahan berpuluh tahun lamanya diMalaysia..multivitaminnya sahaja dah berusia 100 tahun tau..tiada keraguan!! Sebab tu adaa masih setia berkongsi kebaikan shaklee :D Tak terhad di Terengganu, satu malaysia adaa pos..malah keluar  negara!

 

LOGO 1.1

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

JAMU & SHAKLEE: APA PILIHAN IBU BERPANTANG?

sekarang pelbagai produk dah tersedia dipasaran untuk ibu-ibu selepas bersalin, tinggal nak pilih yang berkenan je kan? Ada orang selalu tanya Adaa, nak pilih jamu atau shaklee?

EPISODE PERUBAHAN DIRI IBU SELEPAS BERSALIN

Selepas bersalin, kita melalui perubahan yang pelbagai tak kiralah sama ada dari segi emosi atau fizikal..antaranya:

  1. Emosi
  2. Masa tidur
  3. Rambut
  4. Bentuk badan
  5. Kulit
  6. Dan lain-lain lagi

Emosi  selepas bersalin

stress-mom

Sebaik sahaja bayi dilahirkan maka bermulalah perubahan hormon dalam badan ibu. Ibu yang tidak mempunyai sebarang masalah dan berasa sihat bertenaga. Ada juga yang menghadapi kemurungan. Bayi kita memerlukan perhatian dan kasih sayang kita. Begitu juga dengan diri kita. Secara tiba-tiba semua tumpuan diberikan kepada anak.

Proses penyesuaian diri dengan kehadiran orang baru memerlukan kekuatan emosi. Tetapi badan kita juga memerlukan rehat yang secukupnya. Sebaik sahaja hormon kita mula stabil, kita akan lebih mudah menyesuaikan diri dengan keadaan baru ini.

 

Keletihan

sleep-mom

Ini salah satu situasi yang sering ibu lalui. Bayi yang baru dilahirkan perlu disusukan 3-4 jam sekali. Selepas berjam menahan sakit dan melahirkan pastinya ibu sangat letih.Memang mencabar emosi dan fizikal. Tetapi kita harus positif. Selepas sebulan bayi kita akan tidur lebih lama di waktu malam. Ketika bayi tidur, ambil waktu tersebut untuk kita tidur supaya badan tidak keletihan.

Tahukah ibu-ibu keletihan adalah salah satu penyebab susu badan berkurangan? Jadi kena dapat rehat yang mencukupi.

 

Tempoh berpantang

diet

Dalam adat orang Melayu 44 hari pertama selepas bersalin ini di panggil tempoh berpantang. Amalan berpantang berdasarkan adat merangkumi makanan yang perlu dielakkan dan mesti dimakan, perbuatan dan sebagainya. Dari segi perubatan moden, tempoh berpantang adalah selama 6 minggu. Ia memberi masa untuk  luka-luka akibat bersalin sembuh sepenuhnya. Apabila darah nifas sudah kering, maka si ibu sudah bersedia fizikal dan mental untuk anak dan suaminya.

Sepanjang tempoh nifas, pastikan kita menjaga kebersihan sebaik mungkin untuk mengelakkan jangkitan kuman. Pastikan tuala wanita yang digunakan lembut dan bersesuaian dengan kita. Selalunya selepas 6 minggu ibu di sarankan berjumpa dengan pakar sakit puan untuk pemeriksaan.

 

Keguguran rambut

hair-fall

Masalah keguguran rambut di kalangan ibu selepas bersalin adalah normal. Ini disebabkan perubahan hormon. Oleh itu, elakkan mewarna rambut buat masa seketika dan gunakan shampu yang bersesuaian. Ibu boleh mendapat khidmat ahli farmasi untuk tujuan ini. Memotong rambut juga boleh membantu menguatkan rambut. Jika masalah ini berterusan selepas beberapa bulan, hubungi doktor pakar untuk nasihat.

 

Kerap terkencing

Ini juga adalah sesuatu yang normal untuk ibu yang baru lepas bersalin. Pastikan ibu sentiasa menggunakan pad atau liner ketika keluar. Dapatkan nasihat doktor pakar sakit puan untuk membantu anda mengatasi masalah ini.

 

Kulit yang kusam

skin

Ada diantara wanita mengandung mengalami masalah kulit kusam dan berbintik-bintik. Jangan risau, ini juga adalah perkara yang normal dan akan mula hilang sebaik sahaja tempoh kehamilan tamat. Ibu juga harus berhati-hati untuk tidak selalu berjemur di tengah panas kerana ini boleh meningkatkan pigmentasi kulit.

 

Tanda regangan di perut

Inilah yang paling ditakuti oleh para ibu. Tetapi malangnya ia tidak boleh dielakkan. Kadang kala walaupun kita telah menggunakan pelbagai jenis krim, tetapi tanda regangan masih juga timbul. Bukan sahaja di perut, malah di peha, buah dada dan pelbagai lagi tempat.

Malangnya, tanda ini sukar untuk dibuang sepenuhnya. Tetapi, lama-kelamaan ia akan menjadi pudar juga. Apa yang kita boleh lakukan ialah senaman yang aktif  selepas berpantang dan kembali kepada berat yang ideal.- sumber

Inilah antara perubahan yang dilalui oleh ibu selepas bersalin. Jadi sepanjang tempoh berpantang tu amat penting untuk kita mendapatkan rehat yang secukupnya, zat yang terbaik bagi memulihkan tubuh kita dan juga mental kita.

JAMU ATAU SUPLEMEN?

Pada waktu inilah ibu-ibu mula berfikir untuk mendapatkan bantuan supaya badan lebih  bertenaga dan proses pemulihan dapat berjalan lancar. Persoalannya sekarang nak pilih jamu atau suplemen?

JAMU

Jamu-Beras-Kencur-1

Jamu adalah amalan tradisi sejak berkurun lamanya dan ianya sudah sebati dalam kehidupan masyarakat melayu. Dan kini, bukan melayu sahaja berpantang dengan jamu, orang Cina dan India pun sama tau!

Jamu mempunyai pelbagai fungsi untuk ibu contohnya:

Campuran daun sireh, ubi cekur, kunyit, dan sedikit madu berfungsi untuk memanaskan badan ibu, melancarkan peredaran darah, mengelakkan badan dimasuki angin.

Manjakani berfungsi mengembalikan tenaga, menguatkan otot faraj selepas kelahiran, menghilangkan keputihan dan banyak lagi.

Kunyit kita paling maklum untuk mengecutkan rahim, melancarkan perjalanan darah, membantu mengeluarkan darah nifas dengan lancar.

Terdapat pelbagai gabungan herba tradisional yang sesuai untuk ibu ..petua yang tak hilang dek zaman :)

 

SUPLEMEN

SET BERPANTANG SHAKLEE

SET BERPANTANG SHAKLEE

Suplemen pula merupakan makanan tambahan untuk ibu selepas bersalin. Ada sesetengahnya berfungsi seperti jamu tetapi kebanyakkannya lebih kepada pemulihan moden.

Zinc– untuk memulihkan luka bersalin dengan lebih cepat, membantu mengelakkan rambut gugur dan menggalakkan rambut yang lebat.

Vitalea– multivitamin yang lengkap dengan zat besi untuk memulihkan badan ibu slepas bersalin, mencukupkan keperluan zat ibu-ibu supaya ibu kekal bertenaga, jadi tubuh ibu juga bersedia menghasilkan susu dengan lebih lancar kan?

B complex– membantu mengelakkan stress ketika berpantang, memberikan tenaga kepada ibu-ibu

Vitamin C – menggalakkan pemulihan segera, mengembalikan kulit yang gebu dan sihat, menghilangkan kusam, melancarkan penghadaman

Ostematrix– salah satu komponen utama susu ibu ialah kalsium jadi ibu amat memerlukan kalsium yang mencukupi. Ostematrix dilengkapi dengan magnesium yang membantu penyerapan kalsium yang lebih baik. Ibu akan lebih bertenaga, dapat tidur dengan lena, membantu penghasilan susu ibu, mengelakkan sakit belakang.

ESP– protein soya terbaik dari alam semulajadi ini memabantu dalam penghasilan susu ibu, memberikan tenaga berpanjangan, merupakan sarapan yang mudah untuk ibu dalam tempoh berpantang. Masalah kulit, selulit, juga dapat diatasi dengan pengambilan protein yang berkualiti ni.

untuk PERUBAHAN HORMON pula, ibu boleh ambil GLA dari shaklee..bukan sahaja membantu memulihkan dan menstabilkan hormon, tetapi juga membantu mengembalikan kulit yang lebih cantik dan membakar lemak.

Jadi, mana nak pilih? Jamu atau suplemen? Ibu-ibu, adaa selalu kata, ambillah dua-dua ..lebih bagus..fungsinya tidak sama dan pengambilan bersama tidak mendatangkan mudarat malah lebih baik. Jadi kenapa perlu pilih satu jer ye tak?

Untuk pembelian SET BERPANTANG  menggunakan DEBIT/CREDIT card anda,  anda boleh klik ESELL dan dapatkan secara terus :D (jika inginkan konsultasi percuma sebelum atau selepas pembelian, info membership dan potongan harga untuk ahli, atau sebarang persoalan boleh hubungi adaa ok? kita bincang dulu apa yang sesuai apa yang tak sesuai) Untuk tutorial cara membeli secara online menggunakan ESELL klik SINI

esellorder now

LOGO 1.1

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

BERHENTI AMBIL UBAT & GANTIKAN DENGAN SUPLEMEN?

Ramai orang diluar sana sering salah faham antara ubat dan juga makanan tambahan. Suplemen atau makanan tambahan seperti Shaklee, Amway, Herbalife dan banyak lagi dipasaran adalah berbeza dengan ubat. Nama pun makanan kan..

Memang diakui suplemen memberi banyak manfaat kepada kesihatan sebab ianya memang bertujuan melengkapkan nutrisi dan zat kepada tubuh kita. Sebab itu ramai yang kesihatannya semakin baik dengan pengambilan suplemen.

Tetapi ramai juga yang keliru dengan menganggap suplemen sebagai ubat.

Jika anda seorang pesakit diabetes, darah tinggi, buah pinggang, jantung atau tak kiralah penyakit apa pun..dan pernah mendapat rawatan doktor dan sedang dalam pemerhatian, dibekalkan dengan ubat-ubatan..diingatkan ye..SILA AMBIL UBAT ANDA. jangan berhenti kecuali atas arahan doktor. 

Suplemen ni lebih kepada langkah pencegahan..atau mungkin membantu diawal-awal mula nak kena penyakit..tapi kalau yang ada sakit tu, makan dulu ubat doktor atau ambil bersama ubat doktor..asalkan jangan berhenti ambil ubat doktor dan hanya mengamalkan suplemen..itu salah tu..

suplemen bukan musuh ubat, kami tidak pernah mengarahkan berhenti ambil ubat dan bergantung pada suplemen..ada yang pandai-pandai ambil suplemen dan berhenti makan ubat, lepas tu sakit pergi jumpa doktor..dah doktor marah penjual suplemen..

Adaa ni jual shaklee dan amalkan shaklee dah 5 tahun..tapi adaa belum pernah lagi sesuka hati merawat diri sendiri atau keluarga. Ubat tetap perlu bagi yang sakit. tiada pengecualian.

Memang ubat tu bahan kimia, dadah, tetapi itulah yang membantu kita ketika sakit kan..tak mengapa, ambil demi kesihatan anda sehingga dibenarkan oleh doktor untuk berhenti ambil ubat atau minimakan pengambilan ubat. Jangan pandai-pandai sendiri jer.  Yang tak bolehnya, kalau kes lain..kes nak cantik..nak sihat..tapi duk ambil suplemen yang ada bahan kimia, yang bukan semulajadi, yang kesannya secepat sekelip mata..itu silap-silap lebih mendatangkan penyakit :D

Kalo bab tu tak kisah pulak ambil bahan kimia..bila sakit, suh ambil  ubat tak mau pulak..silap ajaran tu yang oi.


DR.SHAKLEE 1

 

Bagi yang masih sihat, ingin mengekalkan kesihatan, pastikan anda amalkan pemakanan sihat. Alternatif bagi yang tidak berpeluang mengamalkan pemakanan secara sihat dan seimbang, anda boleh ambil shaklee..dan pada masa yang sama, amalkan cara hidup sihat..elakkan merokok, minum alkohol..banyakkan bersenam ok?

LEAD A BETTER LIFE~

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease ::

 

 

#THROWBACK: SALAM 1 RAMADHAN~

Alhamdulillah..masih dipanjangkan usia sempat sekali lagi bertemu ramadhan kali ni..Bulan Ramadhan ni bulan yang amat dinantikan semua..bulan yang penuh dengan kebaikan..bayangkan jika setiap bulan adalah bulan Ramadhan..pasti dunia ni aman tenteram kan :D

ramadhan 2

Bila bicara soal ramadhan ni, yang paling mengimbau kenangan pastinya ketika bersama keluarga..Bulan nilah semua nak berkumpul, iftar bersama-sama ye tak? Maklum lah..setahun sekali..

Selalunya bulan ramadhan ni Umi lah yang sibuk..biasalah ibu-ibu kan..kena fikir menu sahur, menu berbuka, persediaan raya..walaupun sekadar lauk ‘tunjuk’ kat bazaar ramadhan, tetap kena fikir ye tak? heheh

Adaa rasa ramadhan adaa, tak banyak pun dirumah..umur 13 dah masuk asrama..5 tahun puasa kat situ je kan..lepas tu di Kolej Mara Banting pulak..puasa situ pulak 2 tahun..lepas tu terbang ke Belfast pulak 4 tahun..jangankan puasa, raya pun kat sana huhu..adaa sempat berpuasa dengan Umi rasanya 1 kali je kot sebelum Umi meninggal..lepas tu dah berpuasa dengan suami pulak..yang Adaa ingat, umi selalu bekalkan serunding..senang katanya..kalau tak sempat masak, bangun sahur tu ngap aje dengan nasik :D Umi, sekarang adik dah bukak bisnes jual serunding jugak ..tak sempat Umi merasa :(

Waktu di perantauan, ramadhan adalah sesuatu yang adaa sangat suka..merasai suasana berbeza dengan Malaysia..sahur dah lah lewat, berbuka awal pulak tu hehe selalunya berbuka dalam kelas jer..kalau maghrib pukul 4 lebih, kelas pulak sampai kul 5..standby ajalah kurma dalam beg. Balik rumah baru makan..kalau tak, terus aje ke Belfast Islamic center BIC untuk berbuka..sedap tau nasik orang arab masak hehe..langsung solat dan terawikh kat situ..pastu kalau ade lauk lebih, tapau untuk sahur esok :P kata bujang-bujangan kan.. hehe

#throwback

#throwback

Petang-petang pasti ada tadarus bersama housemate..target khatam dalam 1 bulan..hai indahnya zaman dolu-dolu kan..

Sekarang, ramadhan lebih padat. Sekarang dah jadi ibu anak 3 segalanya agak terbatas..tapi adaa tertarik dengan 1 status sahabat adaa semalam ni fb..katanya..ibu-ibu sekalian, janganlah kita rasa ketinggalan atau kekurangan dalam mengerjakan ibadah bulan ramadhan ni dek kekangan kerja dan anak-anak..bersabarlah, kerana menjaga anak-anak dan menguruskan rumah tangga juga satu ibadah..

Ye, jangan kita terlalu kecewa..tak dapat tarawikh, tak dapat mengaji lama-lama..kejap kang anak nangeslah, anak panjat belakang lah..macam-macam..sebaliknya, buat semampunya sebab Allah Maha Mengetahui sejauh mana kesungguhan kita. InsyaAllah..setiap apa juga perbuatan kita yang dimulai dengan Bismillah, akan dikira sebagai ibadah..

“Setiap perkara / kerja baik yang tidak di’AWALI’ (didasari) dengan Bismillah (dengan nama Allah) maka ia adalah terputus (tidak diterima).” – Hadis riwayat Abu Daud, Ibnu Majah & al-Nasaie daripada Abu Hurairah r.a.

Jadi, jangan lupa dasari setiap perbuatan kita dengan Bismillah ye..moga Ramadhan kali ni menjadikan diri kita hamba Allah dan insan yang lebih baik..

Salam 1 ramadhan..

SHAKLEE NATIONAL CONFERENCE 2014/2015

5-7 Jun yang lepas Adaa berpeluang untuk menghadiri Shaklee national conference yang diadakan di Palace of The Golden Horses Hotel dan MIECC. Alhamdulillah semuanya ditanggung 100% oleh shaklee :D Bukan semua layak untuk menginap disana..bagi yang berjaya, kami diberikan penginapan dan aktiviti yang menarik oleh Shaklee sepanjang 3 hari berada disana. Dan seperti biasa, kami diberikan pelbagai kejutan dan hadiah :D dah tiap-tiap tahun pun masih ‘terkejut’ juga tau. Shaklee menawarkan 2 jenis trip iaitu national dan international. Tahun ni national trip di Palace of The Golden Horses dan sekitar Kuala Lumpur, manakala untuk trip international pula nanti, tahun ni semua yang layak akan diterbangkan ke ITALI!! best kan? haruslaaaa sampai-sampai aje disana untuk pendaftaran, kami disambut dengan meriah..siap ada kalungan bunga tau..ala hawaii gitu..bergambar, register dan setelah selesai urusan untuk ‘check-in’, barulah menuju ke Grand Ballroom untuk makan tengah hari..alhamdulillah..kenyang!

PENDAFTARAN

PENDAFTARAN

SANTAP DULU

SANTAP DULU

Kemudian barulah mengikuti trip sekitar Kuala Lumpur yang diatur dan ditanggung sepenuhnya oleh shaklee..reward diri gitu..gambar takde hehe Hari kedua dan ketiga bermula majlis penyampaian hadiah untuk penerima anugerah..kali ini dibuat di MIECC dan sangat meriah!! ini adaa kongsikan gambar sekitar 2 hari disana.

macam-macam ada..selain majlis anugerah, adaa persembahan dari ratu rock negara, ELLA! hehe diluar dewan ada demonstrasi produk, pemeriksaan kesihatan percuma, konsultasi percuma bersama nutritionist shaklee, pelbagai jualan barangan shaklee yang limited edition..jamuan produk shaklee percuma..nak minum apa..cuba aja..memang terbaik!!

photo_2015-06-11_07-02-27

BERSAMA RAKAN SEKAPAL

BERSAMA RAKAN SEKAPAL

photo_2015-06-11_07-34-27

BERSAMA GAMBAR ‘MAMA’ *agak skema posingku..seremm dengan mama kot!

photo_2015-06-11_07-34-31

INSYAALLAH VERY SOON TO BE ..

photo_2015-06-11_07-34-36

SEKITAR MAJESTIC DINNER *gelap sangat tak nampak nak bergambar :D

malam ‘MAJECTIC DINNER’ ni kami dikehendaki memakai baju ala-ala majestic gitu..dan ramai yang datang dengan pakaian raja china lah, melayu lah, english lah..sangat cantik..sayangnya adaa tak dapat nak ambil gambar..gelap sangat hehe.. Dan hari bersama shaklee takkan lengkap tanpa hadiah-hadiah kejutan dan anugerah..syukur..

photo_2015-06-11_07-02-39

HADIAH YANG TIDAK TERNILAI *dari saat tiba hingga check-out..tak putus-putus hadiah..

photo_2015-06-11_07-02-21

SATU LAGI KEBANGGAANKU..

photo_2015-06-11_07-13-03

SEKALI LAGI TAHUN INI

KOLEKSI TERKINI

KOLEKSI TERKINI

Alhamdulillah..saat yang indah..moga tahun depan berjumpa lagi dengan 1001 kegembiraan lagi!

Tahun ini bukan adaa dan suami sahaja yang menerima anugerah, tetapi anak2 dibawah empayar adaa juga turut menerima anugerah. Tahun ini 3 4 orang layak tapi tidak dapat hadir..takpa..lain kali kita naik stage sama2 ok? kita naik ramai-ramai! hehee

InsyaAllah..segala yang dapat pada hari ini semua orang boleh dapat benda yang sama, malah lebih lagi..janji, kita usaha..kejayaan akan datang..itu hukum alam kan?

Jujur, adaa bersyukur ditemukan dengan shaklee, bisnes yang membolehkan adaa tetap bersama anak-anak dan suami, tiada kekangan waktu bercuti, dan boleh beroperasi dimana-mana selagi ada internet, tiada had masa, 24/7 syukur ..tak pernah terjangka jalan hidup akan kesini..moga Allah kurniakan adaa dan semua empayar adaa kesabaran, kesungguhan dalam membantu semua orang lebih sedar tentang kepentingan kesihatan sambil menjana ekonomi keluarga…insyaAllahJom, ingin bersama adaa menuju puncak?! jom!

LOGO 1.1

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease ::