wpid-201409200856.png

TIPS PENTING MERAWAT ANAK DEMAM

Tema hari ni pasal anak demam..huhu 2 hero ku kecundang kes cirit birit dan demam..

Tadi start tengah hari, Badan Eilman mula panas sket..Adam pon sama..agaknya kes salah makan semalam ni..adelah dua orang tu makan apa semalam yang tak kena dengan perut tu sebab orang lain selamat je ha..

wpid-201409200856.png

Disebabkan tema hari ni demam, so malam ni nak share sket tips jaga anak demam..ini adaa suka sangat sebab jelas dan terang hehe sangat berguna untuk semua ibu bapa..so adaa share kat sini..senang bile2 adaa nak tengok, adaa bukak kat sini jer..

  1. Pastikan anak betul- betul demamSuhu badan manusia berubah- ubah mengikut waktu dan keadaan badan. Pada waktu petang dan selepas bersukan misalnya , badan manusia lebih panas dari pada biasa. Oleh itu dapatkanlah termometer bagi menyukat suhu anak- anak. Termometer yang digalakkan ialah termometer digital , kerana lebih selamat digunakan berbanding termometer kaca merkuri, walaupun ketepatannya sedikit berkurangan.

    Suhu badan biasa ialah 36- 37.4 darjah celcius.
    Demam ringan: 37.5-38.4 darjah celcius.
    Demam biasa: 38.4 – 39.9 darjah celcius.
    Demam tinggi: 40-41.4 darjah celcius.

    Demam itu sendiri tidak merbahaya kepada otak manusia melainkan apabila suhu melebihi 41.5 darjah celcius. Demam yang ringan boleh dirawat dengan “sponging” dan menggalakkan anak minum air dengan banyak.

    2. Boleh buat “sponging” atau menjelum anak bagi mengurangkan suhu.

    “Sponging” merupakan satu kaedah yang telah digunakan bertahun- tahun bagi melegakan suhu anak. Carauntukmelakukansponging ;

    1. Sediakan air suam dalam besen, dan 3 helai tuala kecil.
    2. Rendam tuala dan perahkan.
    3. Lapkan air suam pada kepala anak perlahan- lahan menggunakan tuala pertama , dan biarkan.
    4. Lapkan air suam pada pada kedua- dua ketiak anak menggunakan tuala kedua, dan biarkan di celah ketiak.
    5. Lapkan air suam pada paha dan celah paha menggunakan tuala ketiga , serta biarkan seketika.
    6. Ulangi dan lakukan selama 30 minit.

    JANGAN GUNAKAN AIR SEJUK/ AIS!
    Air sejuk/ ais akan menyebabkan badan menggigil, dan badan akan memberitahu otak, bahawa badan kesejukan. Otak akan bertindakbalas dengan meninggikan suhu lagi, dan demam akan menjadi lebih tinggi.

    Terdapat ibubapa yang mencampurkan asam jawa kepada air, dan memandikan anak-anak dengan air ini. Tidak ada halangan untuk menggunakan cara ini bagi menyejukkan badan.

    3.Berikan ubat demam paracetamol mengikut dos dan jangkawaktu yang ditetapkan.

    Ubat paracetamol ( atau panadol) merupakan ubat melegakan demam, menahan sakit dan mengurangkan radang yang telah diuji selama bertahun- tahun selamat digunakan selagi tidak melebihi dos maksimum yang dibenarkan. Dakwaan bahawa paracetamol akan berkumpul di dalam hati dan merosakkan hati adalah tidak benar, jika diberi mengikut sukatan dan jangkawaktu yang ditetapkan.

    Ianya selamat untuk bayi seawal usia 2 bulan dan boleh digunakan oleh kanak- kanak serta orang dewasa. Malah mereka yang mempunyai masalah gastrik atau pedih ulu hati, juga boleh menggunakannya.

    Sekiranya demam anak- anak didapati tinggi, melebihi 38.5 darjah celcius, boleh berikan loading dose 20 mg/ kg. Selepas itu, boleh diberi dengan dos biasa 15 mg bagi setiap kg setiap 4-6 jam. Tetapi pastikan tidak melebihi 4 dos sehari.

    Contohnya:
    anak 3 bulan ke bawah:
    kirakan berat badan misalnya 4 kg , jadi
    4×20 mg= 80 mg – beri semasa pertama kali badannya demam.
    Selepas 8 jam , 4 x 15 mg= 60 mg setiap dos.

    Jika anak berusia 1 tahun, beratnya 6 kg
    6×20= 120 mg, dos pertama.
    Selepas 6 jam, dos kedua 6×15 = 90 mg.
    Sekiranya dos pertama diberi pada jam 6 pagi, berikan dos seterusnya pada jam 12 tengahari, 6 petang dan jangan lupa bangun malam, untuk memberikan dos keempat pada jam 11-12 tengah malam. Saya dapati jika ibubapa mematuhi waktu ini,termasuk dos tengah malam, insyaAllah demam ketika malam tidaklah begitu tinggi dan anak pun boleh tidur dengan selesa.

    HARAP PERHATIKAN KEPEKATAN UBAT PARACETAMOL ANDA

    Jika kepekatannya 120 mg/5 mL- maka 60 mg bersamaan 2.5 ml
    Jika kepekatannya 250 mg/5 mL – maka 60 mg bersamaan dengan 1.2 mL

    Biasanya kepekatan 120 mg/5 mL untuk bayi/ kanak- kanak 6 tahun ke bawah. Kepekatan 250 mg/5 mL selalunya digunakan untuk kanak- kanak 6 tahun hingga 12 tahun.

    Jika dos yang diberi tidak mencukupi, kemungkinan demam tidak akan surut. Jika terlebih dos , barulah boleh mengganggu fungsi hati. Oleh itu, diminta ibu bapa mengira dengan teliti serta menggunakan picagari supaya kiraan yang dibuat adalah tepat.

    4. Galakkan anak minum air dengan banyak

    Letakkanlah sebotol air di tepi katil anak- anak dan segelas cawan. Jika anak- anak boleh memahami, beritahu dia supaya menghabiskan segelas air dalam masa 1 jam contohnya. Mintalah dia minum sedikit- sedikit, tetapi kerap.

    Jika anak masih kecik, ibubapa harus rajin dan memberi anak minum sedikit- sedikit tetapi kerap, contohnya setiap 10-15 minit, suapkan 2-3 sudu air.

    Boleh beri apa saja air kegemaran: jus buah, Ribena, Milo, air suam asalkan tidak mempunyai gas( air berkarbonat) atau air yang mempunyai kafein tinggi seperti Nescafe/ kopi.

    Untuk menambah air di dalam badan, boleh memasakkan makanan yang mempunyai kandungan air yang banyak seperti sup ayam, bubur dan lain- lain.

    Ibubapa boleh menilai tahap hidrasi anak-anak dalam artikel ini. Jika anak mengalami dehidrasi sederhana atau teruk, bawalah berjumpa doktor/ terus ke hospital untuk rawatan lanjut.

    5. Berikan suppository paracetamol jika anak muntah

    Dalam kes jangkitan virus, anak selalunya akan mengalami rasa loya dan muntah, dan kerap kali tidak dapat menelan ubat yang diberi. Ibubapa boleh menggunakan suppository paracetamol ( ubat berbentuk seperti roket yang dimasukkan ke dalam punggung) bagi menggantikan sirap paracetamol.

    Terdapat 2 dos bagi suppository paracetamol iaitu 125 mg dan 250 mg. PASTIKAN dos yang diberi adalah tepat. Amnya, jika anak mempunyai berat 15 kg, paracetamol 125 mg. Jika anak mempunyai berat 20-30 kg, boleh diberi dos 250 mg.

    Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kekurangan dalam pemberian suppositoy paracetamol
    - oleh kerana ia bukan sirap dan keras, agak sukar memberi dalam dos yang tepat. Sekiranya dipatahkan, tidak semestinya ia tepat.
    - penyerapan ubat melalui punggung adalah tidak sekata. Walaupun suhu mungkin turun dengan cepat, ia juga boleh naik semula dengan cepat. Bebarapa kajian menunjukkan sirap Paracetamol yang dimakan dan diproses oleh perut adalah bertindak dalam darah lebih pantas dan lebih stabil dari supp paracetamol.

    Atas sebab di atas, penggunaan sirap/ tablet paracetamol adalah lebih digalakkan berbanding suppository. Suppository boleh digunakan jika anak muntah- muntah dan tidak dapat makan ubat.

    6. Pakaikan anak-anak dengan pakaian nipis supaya haba dalam badan boleh keluar

    Ibu bapa digalakkan memakaikan anak- anak dengan baju yang nipis supaya haba boleh keluar. Pakaian yang tebal akan meningkatkan suhu badan anak- anak. Kain kapas dapat menyerap peluh dengan baik dan anak- anak juga lebih selesa.

    7. Sekiranya telah memberi paracetamol tetapi masih tinggi, ibubapa boleh memberikan ibuprofen sebagai tambahan kepada paracetamol.

    Ibuprofen adalah sejenis ubat meredakan radang dari kumpulan NSAIDS. Ianya telah disahkan selamat untuk digunakan untuk kanak- kanak dan bayi berumur 2 bulan ke atas. Ibuprofen diberi 3 kali sehari.

    Sekiranya digunakan sebagai tambahan kepada paracetamol, ibuprofen dan paracetamol diberi berselang 6 jam. Ini supaya ubat paracetamol/ ibuprofen sentiasa berada dalam badan tanpa putus. contohnya
    Pukul 6 pagi- paracetamol
    Pukul 9 pagi- ibuprofen
    Pukul 12 tgh- paracetamol
    Pukul 3 petang- ibuprofen

    Dos untuk ubat ibuprofen
    Bayi 1-2 tahun: 2.5 ml , 3-4 kali sehari
    Kanak-kanak 3-7 tahun: 5 mL 3-4 kali sehari
    Kanak-kanak 8-12 tahun: 10 mL, 3-4 kali sehari.
    Seboleh- bolehnya Ibuprofen diberikan selepas makan tengahari/ malam/ sarapan pagi.

    Akhirnya, sekiranya demam masih tinggi dalam 2-3 hari, bawalah berjumpa dengan doktor bagi memastikan beliau tidak mengidap masalah jangkitan yang serius dan berbahaya seperti demam denggi atau meningitis( radang pada otak).

    Sumber: Facebook Anak-anak Comel

sangat jelas kan..macam adam dan eilman, adaa berikan supplement juga..Adaa bagi OMEGA+VIT C CHEWABLE DAN NUTRIFERON ..

harap2 mereka sihat esok..ameen..

wpid-201409200856.png

Bila 2 hero demam: BERIKAN IMUNISASI UNTUK ANAK ANDA!

Dari tengah malam tadi si Eilman asyik batuk muntah..tapi yg keluar kahak berketul2..dah kenapa budak ni..pagi td pon masih macam tu..

Masa nak breakfast sakit perut pulak..yang si abangnye pon Adam sama sakit perut..ish..dah gi pintu pagar tadika..tak jd..pusing balik..sakit perut katanya..sudahnya..melepek jelah 2 orang ni kat rumah..

image

Puas jugak fikir..salah makan ke..mungkin ade yg dua beradik ni makan semalam yang buatkan diorang sakit perut..dengan cuaca yang panas sepanas panasnya ni pon turut menyumbang jugak..bakteria ke mudah sangat build up..main pulak tanah ke pasir ke kan..biaselah budak2..risau jugak kan..

So nak buat apa ni? Nak bg nutriferon untuk boost imunisasi diorang..so taknak bagi diorang perasan..adaa bancuh je sepeket dlm se-jug rebina..
Untuk bantu lagi cepat sihat adaa bg vitamin c chewable dan omega..harap2 oklah lepas ni..

wpid-201409200856.png

Anak2 ni waktu tengah membesar..mcm2 nak dicuba..nak larang main mana boleh..kang terbantut pulak so bagi jelah main mcm2..tapi kene siapkan perisai siap2..
Ini kes perisai tak siap le ni hahaha nak kene ..kene jugak cuma jika imunisasi tinggi..kejap je kena nya..insyaAllah cepat baik anak2 ibu..

Ok nak sambung masak pulak utk anak ibu yang sihat n tak sihat ni ..

*motherof3heroes

KOLAGEN: HILANGKAN PARUT JERAWAT DAN ECZEMA DENGAN SEGERA!

Bila dekat-dekat raya ni masing-masing mulalah duk belek kulit muka lah, putih ke tak, jerawat ke tak, berparut ke tak..semua nak lawa kan ..barulah lawa nak selfie haha

Ok, dengan keadaan pemakanan, persekitaran kita sekarang (asyik-asyik salahkan makanan dan persekitaran, well..dunia kita lebih tercemar dari yang kita sangka tau..) kulit kita mudah kena alahan, naik jerawat, eczema..macam2..bukan setakat kulit lah, satu badan asyik tak sihat betul tak? cuma pada kali ni adaa focus pada kulit dulu lah..kata nak chantek kannn

sekali tengok, ala..takdelah masalah besar pun..tapi bagi yang menanggung nye..huhu serabut kepala kan? kadang-kadang tuan dah lawa, macam model sekali jerawat banyak, parut jerawat sampai nak penuh dua-dua pipi..kan ke geram tu? Apa lagi yang menghidap eczema, salah makan sikit, salah guna produk sikit rosak kulit dan penuh parut..huhu

jadi, BAGAIMANA NAK HILANGKAN PARUT JERAWAT DAN ECZEMA dengan cepat?

KOLAGEN

Tu dia jawapan untuk masalah anda..macam mana tu? ha meh sini baca.

mungkin ramai yang dah tahu tentang kolagen, tapi belum tahu kepentingannya dalam mengurangkan parut kan? Kalau kita tengok produk-produk kecantikan, rata-rata mesti nak masukkan kolagen dalam ingredient tu..baik produk untuk jerawat, kulit, parut, anti-aging..semua nak buh kolagen kan? sebab apa? sebab kolagen ni penting sangat fungsinya untuk organ terbesar dalam tubuh kita iaitu KULIT. Zaman sekarang ramai yang dah mula mengambil kolagen secara suntikan, tetapi kosnya mahal jadi tak ramai yang mampu..jadi apa pilihan yang kita ada?

Mula-mula adaa nak ajak tengok/baca dulu peringkat pembentukan parut.

 

1) Inflammatory Phase: The eczema stops weeping or bleeding as your body fights the infection.

When your body is trying to create new scar tissue, it requires more nutrients and vitamins to help it repair the broken skin. Your gut plays an important role in this, as your immune system and white blood cells help fight against infections. This can take anywhere from 2 days to a week, depending on the health of your gut and immune system.

This is why I tell people that it’s important that they have a healthy gut, as it helps the “closing” process to go a lot faster, and in turn makes the scar smaller.

(badan kena sihat, imun sistem kene tip top, baru luka senang baik, parut pon taklah lambat nak baik)

2) Proliferative Phase: Your body produces collagen.

When your gut and immune system is able to fight against infections efficiently, it then begins the process of collagen formation. Your body starts to produce collagen, and pull the edges of the eczema wound together producing new capillaries and new skin.

You may notice that the skin on a scar doesn’t have any hair follicles or sweat glands. This is because scar tissue is different than the previous skin before. In this phase your body continues to produce cells to keep the wound clean, which sometimes makes it look like it’s wet.

(badan kena cukup vitamin c, kolagen bagi memastikan pembentukan sel2 baru lebih cepat)

3) Maturation Phase: Your body slowly remodels your skin by producing more collagen.

Finally, your body starts to re-build the scar so that the scar is less noticeable. Over time and with a healthy immune system, the eczema scar goes from red and raised to flat and more white colored. This is what happened to my major scars, until now they are barely noticeable! source: here

Dah nampak kan peranan kolagen? PERANAN IMUN SISTEM, ZAT DAN VITAMIN YANG CUKUP dalam pembentukan parut yang ‘cantik’ gitu.

Jadi, apa pilihan yang anda boleh buat selain mendapatkan suntikan kolagen bagi meningkatkan kolagen dalam tubuh?

VITAMIN C

Inilah salah satu vitamin yang sangat2 penting dalam penghasilan dan pembentukan kolagen. Tanpa Vitamin C yang mencukupi, penghasilan kolagen akan terganggu. Perlu juga diingatkan, bila usia kita dah menganjak ke 20-an, penghasilan kolagen akan menurun dengan pantas, jadi jika kita dan berusia, kena pula eczema, haruslah gandakan pengambilan vitamin C anda ye

vitamin c

Disebabkan badan kita tidak boleh menghasilkan vitamin C secara semulajadi didalam badan, jadi kita perlu mendapatkan melalui pemakanan lah ye..kena banyakkan makan makanan tinggi vitamin C..kalau adaa, adaa pilih supplemen aje..sebab dalam 1 kapsul vitamin C = 7 biji oren, hari2 nak makan 7 biji, idok le saya..huhu so telan aje 1 kapsul 500mg vitamin C..senang!

vitamin C

vitamin C

PROTEIN

Ini salah satu lagi komponen penting dalam tubuh. Seperti yang kita semua maklum, protein adalah salah satu sumber yang paling penting dalam pembentukan sel yang sihat. kita ni asasnya sel tau, kulit, organ semualah, asalnya dari sel..jadi, untuk mendapatkan sel yang sihat, protein mestilah mencukupi dan bukan sebarang protein ye, protein yang bagus lah..

Bila kita mengambil potein, protein ini akan diuraikan kepada asid amino dan asid amino L-argine dan Glutamine ini adalah sangat penting dalam meningkatkan imun sistem kita..jadi ianya sangat penting ketika stage 1 tadi.

Bagi pemilihan protein terbaik, rujuk SINI

esp

esp

 

KOLAGEN

 

Ini cara paling mudah lah..selain mengamalkan makanan tinggi kolagen, pengambilan kolagen secara langsung sangat membantu dalam mengekalkan struktur dan ketumpatan tulang dan kulit kita. Memandangkan tubuh kita mula kurang menghasilkan kolagen selepas usia kita mencecah 20-an gitu, jadi, kita kena pastikan tubuh kita mendapat bekalan yang secukupnya melalui pemakanan.

Dengan pengambilan suplemen kolagen ini, ianya membantu meningkatkan penghasilan kolagen dalam badan dan membantu memperbaiki tisu penghubung dalam badan  kita..jadi luka mudah baik dan parut juga minima :D

Kolagen ini pula ada pelbagai sumber, jadi pastikan anda pilih yang terbaik dengan diri anda. Adaa? Shaklee Collagen Powder aje :D

kolagen shaklee

kolagen shaklee

Jadi dah tahu kan cara menghilangkan parut dengan CEPAT?

1. amalkan makanan tinggi VITAMIN C, PROTEIN, dan KOLAGEN

2. Pengambilan makanan tambahan seperti Vitamin c, esp, dan shaklee collagen powder

3. Meningkatkan imun sistem dan mendapatkan nutrient yang mencukupi.

Selain makanan tambahan yang adaa nyatakan diatas, satu lagi produk yang unggul hanya dari shaklee bagi meningkatkan imun sistem anda..satu2nya hanya dari Shaklee..

IMMUNE BOOSTER: NUTRIFERON

IMMUNE BOOSTER: NUTRIFERON

semua didepan mata, cuma ngap aje hehe

Apa lagi? masih belum jelas, hubungi adaa untuk konsultasi PERCUMA ok?

Nak beli tapi malu? Non-member? Anda boleh beli secara direct disini ye..:D kalau nak sembang2 dulu, nak nego..boleh contact adaa dulu..kalau tak..klik aje icon dibawah untuk teruskan dengan pembelian

esell

order now

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 

 

 

KERAP SELESEMA,DEMAM,DIJANGKITI VIRUS? CEGAH DENGAN NUTRIFERON!

Sedar tak..sekarang cuaca macam huru hara..tak menentu..kejap panas terik sangat kejap hujan macam nak banjir..betul2 tak menentu kan..

Bila cuaca tak dapat diramal ni..macam2 lah yang effected..apa yang adaa perasan anak-anak lah cepat jatuh sakit..tambah2 kalau yang dah gi sekolah ke tadika ke taska ke kan..tak sah kalau tak berjangkit..yelah..tak boleh nak elak lah kan..kejap2 selesema..kejap2 chicken pox..kejap2 demam..pastu selesema balik..batuk..kahak..nebulizer..klinik..demam..batuk dan itulah perkataan biasa berulang ulang..

Virus zaman sekarang pulak dah makin power tau..lagi kuat..tak heran dah dengan ubat huhu haii lah virus pon gi sekolah ye..hehe virus ni sebenarnya dah develop selari dengan persekitaran..so sekarang ni para saintis kene buat kajian berterusan..takleh dah gune ubat lama..kene improve dari masa ke semasa..huhu..

Jadi..apa yg kita boleh buat? Kita lah kena jaga kesihatan kita..tingkatkan sistem imun kita..macam mana? Melalui pemakanan..kenali makanan yang boleh bantu tingkatkan imuniti badan..contoh bawang putih kan..bawang putih ni mcm antibodi semulajadi lah..sangat bagus kita lebihkan dalam makanan..tapi nak buh banyak mana pulak hari2 kan..jenuh duk makan bawang pulak hehe

image

Jom berkenalan dengan produk shaklee ni..nampak perisai tu? Ha..itulah dia NUTRIFERON & GARLIC hanya dari shaklee..tempat lain takleh dapat ni..hanya di SHAKLEE..

Nak tahu bagaimana nutriferon boleh tingkatkan sistem imun anda, kelebihan nya, penjelasan santifik nya..boleh klik diSINI

NUTRIFERON shaklee dalam bentuk serbuk dan rasanya manis2 labu gitu..sangat sedap..kanak2 pun suka..boleh bancuh dalam air atau tuang je kat dalam mulut tu hehe mcm makan sagun dulu..(gula2 serbuk tu)

Garlic pula dalam bentuk tablet..boleh diambil sebiji sehari..kalau kanak2 yang belum boleh menelan jangan lah bagi ye..:)

*untuk anak2 adaa suka buh dalam air masak..nampak mcm air oren jer..tapi tanpa rasa..jadi kalau letak dlm botol bewarna..diorang tak rasa pun. Minum je macam biasa..senang !

PREVENTION IS BETTER THAN CURE

Agree?

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaainspiration@ymail.com
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Gong Badak, Kuala Terengganu, UnisZa, UMT, ILP terengganu
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

Jerebu tahap darurat? Sediakan perisai anda!

JEREBU DI MUAR

Muar mencatatkan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) paling tinggi di Malaysia pada pagi ini dengan bacaan IPU 746.
Kerajaan hari ini mengisytiharkan darurat jerebu bagi seluruh kawasan Muar dan Ledang berkuat kuasa serta-merta.
Bandar Muar seolah-olah lenyap diselubungi jerebu, selain jarak penglihatan kurang 1 kilometer dengan bau asap kuat berikutan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) tertinggi setakat jam 7 pagi tadi.

credit here

746!! sangat tinggi ok..memang patut pon diisytihar darurat..ini boleh membahayakan nyawa ni..terutama anak2 kecil yang masih bersekolah tu..kesian nya..Anak kita yang duk dalam rumah ni pon kita dah bimbang apatah lagi yang kat luar tu..

Penggunaan ‘mask’ sangat perlu dalam situasi macam ni..ish..

Semalam duk dalam rumah taklah terasa sangat, bila nak gi petik pucuk ubi, bukak je pintu dapur..uih..mcm orang tengah bakar sampah baunye..kabus tu dah tentu lah..adam pon bising ‘jangan kuar! dangerous lah ibu!’ pastu siap pura2 batuk yang tak tahan tu..boleh pulak berlakon kejap hehe

Memang sesak! Macam mana lah orang yang ada masalah pernafasan tu kan..extra precaution lah nampaknya.

Dalam situasi mcm ni, adaa cuma terfikir satu je

nutriferonSebab dalam situasi mcm ni, macam2 penyakit boleh datang..adaa sendiri cukup elergic dengan udara yang kotor..bukan ape, dulu waktu pindah dari kelantan ke damansara, adaa dapat penyakit baru hehe allergy yang tak pernah wujud selama ni..elergy habuk..gatal2 sampai bengkak muka..bunyi macam gedik je kan haha takleh kene panas dan habuk sikit..asal berpeluh je sikit mulalah gatal..kene duk dalam aircond jelah gamaknye haha..tapi its true..sebab duduk tingkat 5 masa tu, habuk memang menerawang..rumah tu pagi sapu, tgh hari kene sapu, petang pon bersapu..habuk mcm pasir pantai hehe

Jadi, amat penting untuk tingkatkan imun sistem masing..supaya ada perisai dari dijangkiti penyakit..apatah lagi ujung2 kehamilan ni..anak2 pon sama..suami yang memang kerja nya kat luar lagi lah kan..

Jadi buat tindakan segera..Selain nutriferon, boleh add on Garlic+Vitamin c+zinc complex untuk mempertingkatkan sistem imun anda dan keluarga. Do something before it’s too late.

Anak2 kita terutamanya, berikan mereka yang terbaik..apatah lagi untuk bayi yang still dalam pantang huhu kesian..kecik lagi kan..yang memang mengalami masalah pernafasan, ibu-ibu mengandung..hujung2 kehamilan ni sangat penting ye ..masa gi check-up, selesema pon doktor tanye..teruk ke tak ke..sebab apa2 yang berlaku pada ibu, anak dalam kandungan turut mendapat kesan..jadi jangan ambil mudah..HEALTH IS WEALTH kan? it’s ur call!

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Teras Jernang bandar Baru Bangi
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 

Jerebu dijangka makin teruk? Siapkan perisai anda!

Tak perasan pun kes jerebu ni sampailah ada rakan-rakan yang update status kata  ada bau asap, berdebu dan sebagainya..rupanya negara sedang dilanda jerebu!

Setakat jam tujuh pagi tadi 19 Jun 2013, Jabatan Alam Sekitar Malaysia melaporkan tahap pencemaran udara tertinggi di Johor dengan bacaan IPU 142 di Pasir Gudang.

Ini diikuti dengan Larkin Lama dan Kota Tinggi masing-masing pada bacaan IPU 116 dan 107.

Perak bagaimanapun mencatatkan pencemaran udara terendah seluruh Malaysia setakat ini dengan Taiping dan Kampung Air Putih pada bacaan IPU 23.

Secara keseluruhannya seluruh negara mencatatkan bacaan IPU yang sederhana pada 59 peratus dan hanya tujuh kawasan di bawah mencatatkan bacaan IPU melebihi 100.

NEGERI  KAWASAN MASA/BACAAN IPU 7:00PAGI

Johor  Kota Tinggi            137*
Johor  Larkin Lama            122*
Johor  Muar                    133*
Johor  Pasir Gudang    148*
Melaka  Bandaraya Melaka 148*
Melaka  Bukit Rambai    114*
Selangor  Banting                    115*

Owh, dah lah panas, ditambah pula dengan jerebu..lagilah..dengan nak menyambut puasa nye nanti, harap kesihatan kita tak terjejas..

 

Apa punca jerebu kali ni?

Jerebu di Malaysia

Di kawasan tropika, angin biasanya bertiup perlahan. Bagi tempoh tertentu terutamanya semasa monsun  barat daya, keadaan atmosfera sangat stabil dimana pergerakan udara mengufuk dan menegak berkurangan. Dalam keadaan ini, pembentukan awam adalah tidak aktif dan menyebabkan cuaca menjadi kering.

Faktor-faktor yang membantu pembentukan jerebu:

  • Tempoh cuaca kering yang panjang
  • Keadaan atmosfera yang stabil
  • Sumber pencemaran yang pelbagai

Zarah-zarah yang bebas di atmosfera akan terperangkap dalam jisim udara yang terapung dan meningkatkan kepekatannya yang menyebabkan keadaan atmosfera berjerebu. Di Semenanjung Malaysia, keadaan berjerebu biasanya berlaku dari bulan Januari ke Februari dan Jun ke Ogos. Sebaliknya, semasa Monsun Timur Laut, angin lengas timur laut bertiup kuat dari Laut China Selatan mempunyai kelembapan tinggi sering membawa hujan di daratan, oleh itu jerebu jarang kelihatan.

Bagaimana Jerebu Menghilang?

Dalam keadaan atmosfera yang berubah-ubah, terdapat hari yang berjerebu dan cerah. Apakah yang menyebabkan perubahan ini? Bila keadaan berjerebu, zarah-zarah di atmosfera disingkirkan melalui beberapa proses iaitu:

  • Pemendapan – zarah yang lebih berat mendap ke bumi melalui pemendapan graviti.
  • Basuhan hujan (rainout) – pemeluwapan wap ke atas zarah membentuk titis air yang akhirnya menghasilakan awan.
  • Cucian (washout) – zarah disingkirkan melalui pelanggaran dan pencantuman dengan titisan hujan.
  • Pergolakan – zarah jerebu di paras atmosfera tinggi lebih senang terserak dan tersebar. Hujan lebat atau ribut petir yang menyeluruh dengan arus menaik dan menurun yang kuat boleh menyingkirkan jerebu dengan berkesan.
  • Tempoh hujan renyai yang singkat

credit: here  here and here

Setakat ni tiada tanda-tanda jerebu kian pulih..huhu dengan cuaca yang panas ni lagi lah jerebu lambat pulih

Patut lah makin ramai yang kesihatan terganggu..orang ramai pun dah diingatkan agar mengurangkan aktiviti luaran..bagi yang mengalami masalah pernafasan, lagi lah, kena hati-hati..

Bagi yang ingin mengambil langkah berjaga-jaga..yelah kalo dah kerja nya kat luar mcm mana pulak nak kurangkan aktiviti kan..nak tak nak terpaksa juga keluar..kalau yang duduk dalam rumah ni pon boleh berisiko mengalami masalah kesihatan, apatah lagi yang diluar..

Jadi, adaa sarankan, supplement yang sesuai untuk kita dalam cuaca sebegini:

Omega& mealshake- mengalami masalah pernafasan seperti asma

Nutriferon- Perisai terbaik untuk meningkatkan imuniti tubuh badan anda

Performance Drink- Mengelakkan anda mengalami dehydration. Performance drink bantu anda hydrate lebih cepat dari air.

jerebu

Jadi, buat pilihan bijak!

*nak gi ambil nutriferon satu sachet :D

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaanoor@ymail.com
017-9329859
Teras Jernang bandar Baru Bangi
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

Nutriferon: ‘Ubat’ demam, sakit tekak~~

Salam semua..hari ni panas betul..penah tak rasa panas sgt sampai nak nanges heheh betul..kdg2 rs sgt panas yang tak tertahan sampaikan minum air berbotol2 pun rasa tak berkesan huhuhu rasa mcm nak tempah jakuzi je hehe

bestnyee

Musim panas mcm ni mmg senang terkena demam lah, sakit tekak lah..huhu kalo yg ade tonsil tuh lg lah, dahlah tonsil bengkak, demam, nk telan air pon seksa..time2 mcm ni mulelah mencari ubat ye tak? Ape kata kali ni tukar pulak, test nutriferon mcm Kak N,  jom baca

Hari Jumaat jam 2pagi, tiba-tiba saya terasa anak tekak saya bengkak dan sangat susah nak telan air liur. Badan pula dah mula menggigil dan tanda awal demam nak datang. Saya bangun dan cuba memakan sedikit biskut dengan air panas untuk alas perut sebelum saya nak makan apa-apa vitamin.

Dalam otak ni, dah tergambar Nutriferon …selepas alas perut terus aje makan Nutriferon sepeket. Esoknya, Jumaat pagi tu selepas makan pagi, saya amik lagi sepeket Nutriferon. Sebab terasa tekak ni masih lagi bengkak. Selepas lunch saya telan lagi sepeket dan malam sebelum tidur lagi sepeket.

Sabtu jam 3 pagi saya terbangun sebab terasa dahaga, selepas minum alhamdulillah semua lendir keluar dengan banyaknya dan bengkak yang terasa di anak tekak makin surut. Pagi Sabtu saya masih amalkan yang sama macam rutin Jumaat, setiap lepas meal saya telan Nutriferon.

Alhamdulillah hari ni makin beransur baik. Lega sangat. Nasib Nutriferon sentiasa ada dalam rumah. Dengan izin ALLAH lega dah rasa sakit dekat tekak ni.

Sejak dengan Shaklee, saya rawat diri saya dengan vitamin. Pada saya tiada istilah terlebih vitamin bila sakit. Masih ingat dengan seorang doktor yang mendapat kanser, beliau sendiri rawat dirinya dengan vitamin berpuluh2 biji sehari. Beliau juga turut pesan amalkan minum air kelapa muda at least seminggu sekali untuk nuetralkan darah. Mungkin ada setengah orang suka makan ubat doktor, kerana kesannya cepat tetapi tanpa disedari ubat itu boleh mengganggu fungsi buah pinggang dalam jangka panjang.
————————————————————————————————–
So, decide what best for u..u know urself better than anyone else kan..nak cuba? pm adaa cepat! Bulan ni promo nutriferon tau

NOOR SYUHADA
ID 858777
adaanoor@ymail.com
Teras Jernang bandar Baru Bangi
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::